ריאיון הרופא שהחליט לשנות את חיי משפחות המטופלים: "הגשמת חלום"

לד"ר ליאור אונגר היה חלום: לתת מענה לא רק למטופלים - אלא גם לאנשים שסביבם, שפעמים רבות נותרת לבד. בשיחה עם "חדשות כיפה" הוא מספר על האפליקציה שלקח חלק בפיתוחה ועושה בדיוק את זה: "מציאות משנה-עולם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/09/23 11:01 יא בתשרי התשפד

הרופא שהחליט לשנות את חיי משפחות המטופלים: "הגשמת חלום"
ד"ר ליאור אונגר, כל מיניון -מתנה ממטופל שהייטיב את מצבו, צילום: ללא

את ד"ר ליאור אונגר, ודאי אתם מכירים מעונתה הראשונה של תוכנית הטלוויזיה "המתמחים". ד"ר אונגר הוא ללא ספק אדם עסוק: הוא נשוי ואב לשניים, שבמקביל מכהן סגן מנהל המחלקה לנוירוכירורגיה במרכז הרפואי שיבא, מנהל המרכז לנוירוכירורגיה תפקודית ולעל קול מוחי ממוקד וכמו כן עובד כרופא בכיר במערך הכאב בשיבא. אולם לצד העיסוקים הללו - לאונגר יש עוד תחום פעילות אחד שקרוב לליבו - סיוע למשפחות המטופלים, יחד עם עמותת "יד תמר".

"מסע המטופל מעסיק אותי שנים, הן כרופא והן כמתנדב בעמותות נוספות", הוא מספר בשיחה עם "חדשות כיפה" כיצד החל לקחת חלק בפעילות העמותה. בשנים האחרונות, בעיקר בתפקידו כרופא כאב המלווה את המטופלים משך שנים, ליאור שם לב לכך שבזמן שהפוקוס מכוון לחולה, המטפל העיקרי ( לרוב בן משפחה) עובר מסע מורכב לא פחות. "גם חייו עוברים טלטלות משמעותיות ומתמשכות", הוא מסביר. "במסגרת המסע הפרטי שלי לנסות לסייע בזירה זאת, נקרו בדרכי פנחס רוזנפלד ויונתן ווינברג שפתחו את אפליקציית Enola עם עמותת יד-תמר, והמסע הדומה שלהם ושל העמותה חבר את כולנו ביחד למטרה משותפת".

"לא רק חיי המטופל ירדו מהמסילה אלא גם חיי המטפל העיקרי"

בתור רופא, מה הקושי הכי גדול שאתה רואה אצל משפחות החולים?

"כרופא, זכיתי לדעתי לאחת הזכויות הגדולות, והיא ללוות את המטופלים ומשפחתם בעת משברם. כל מטופל ומשפחה הם עולם ומלואו ולכל אחד משבר ייחודי וקשיים ייחודיים. מחלה משמעותית, שהיא אירוע משנה חיים, יוצרת אינספור קשיים שונים ומגוונים. לאחר בשורת המחלה, הקושי המשמעותי ביותר היא ניהול החיים התובעניים במצב הדורש גיוס אנרגיות ומשאבים לא מבוטלים".

צילום: shutterstock

אפליקציית אנולה נולדה ביד תמר ומי שמוביל אותה הוא ד"ר אונגר. "האפליקציה נגעה במאמץ שהעסיק אותי שנים - איך מתמודדים עם בדידות המטופל והמטפל העיקרי. Enola שהיא היפוך המילה ALONE לבד, נולדה כדי לחולל מהפך באופן שבו משפחה מתמודדת עם משבר רפואי משבש חיים, הכולל מגוון רחב מאוד של מחלות ומצבים, כגון מחלת הסרטן, התפרצות של מחלה כרונית ואירוע חבלתי. במצבים אלו, לא רק חיי המטופל ירדו מהמסילה אלא גם חיי המטפל העיקרי, שנאלץ לעיתים רבות לעזוב את עבודתו לצמיתות, כאשר המשא הרגשי, הפיזי, והכלכלי ניתכים על כתפיהם. וכאשר המטפל העיקרי יוצא מפוקוס - אזי סיכויי הריפוי של המטופל הולכים וקטנים".

ד"ר אונגר מגלה כי המערכת מאמנת מודל בינה מלאכותית שהשילוב בינה לבין מאגר הידע של יד תמר, שילוב אותו הם מכנים "בינה קהילתית", יאפשר למטפל העיקרי לייצר באופן קל ונח את מפת הצרכים הנדרשת, ליצור מעגלי תמיכה מקרב החברים, המשפחה והקהילה. "האפליקציה מהווה למעשה כלי טכנולוגי המלווה את המטופל והמטפל העיקר במסעם ומקדם סיוע אפקטיבי".

"מבוגרים זוכים לתזכורת לקחת תרופה מהנכד שכך גם מפיג את בדידותם"

כמה השפיעה האפליקציה עד היום?

"כיום האפליקציה נמצאת בגרסת בטא, ופועלת רק במרחב העירוני. יד תמר זכתה במרץ 2022 בתחרות מדינה למופת, מיזם משותף של "מדינה למופת" בהובלת תנועת אור, כדי להקים תשתית טכנולוגית קהילתית לתמיכה במשפחות במשבר רפואי בעיר עכו. התשתית הוקמה ופועלת, בגרסת הבטא של המוצר, והפיילוט מתפתח למספר ערים נוספות".

ד"ר אונגר מספר: "במסגרת הפיילוט, אנו נחשפים לסיפורים מרגשים של מטופלים ובני משפחתם, הזוכים למערכת שמשכללת את כריית האנרגיה הקהילתית סביבם למעשים של חסד. משפחות זוכות לארוחות חמות, מטופלים מבוגרים שזוכים לתזכורת לקחת תרופה מהנכד שכך גם מפיג את בדידותם".

עוד סיפר: "הייתה ילדה שאמה במצב קשה מאוד ובזכות האפליקציה מצאה גורמי תמיכה שסייעו בכניסתה לכיתה א', השנה זכיתי להכניס גם אני את בן הזקונים שלי לכיתה א', וסיפורה של הילדה שעושה באותם הרגעים את אותם הצעדים דרך שערי בית הספר לראשונה, נגע עמוקות בליבי".

"הגשמת חלום עבורי, מציאות משנה-עולם"

בעולם הרפואי בכלל, כמה רגישות יש כיום לסיוע גם למשפחות המטופלים, כפי שאתה עושה?

"בזמן שהמודעות למצבם המורכב של משפחות המטופלים גוברת בשנים האחרונות, הרי שהמיקוד העיקרי של עולם הרפואה היא במטופל עצמו. מערכת הבריאות חוקרת ומודעת להשלכות על סביבתו של המטופל, על הסיכוי הגבוה של המטפל העיקרי לפתח מחלה כרונית בעצמו, לחוש בדידות, חרדה ודכאון ואף לאבד את מקור הכנסתו ולשקוע במשבר כלכלי".

האפליקציה

האפליקציה צילום: ללא

יחד עם זאת אומר ד"ר אונגר, במערכת בריאות שנמצאת בעצמה במשבר, לא קיימים מספיק משאבים לראות את התמונה המלאה. "לכן", הוא מסביר, "נדרשת רגישות רבה יותר של הצוות המטפל, שידע לזהות גם את צרכי סביבתו העוטפת של המטופל ולהפנות אותם לגורמי תמיכה במערכת ומחוצה לה היכולים לסייע".

לסיום הוא אומר ד"ר ליאור אונגר בהתרגשות: "אפליקציית אנולה לכשתגשים את חזונה, תהיה בבחינת הגשמת חלום עבורי, מציאות משנה-עולם, שבה יתקיים כלי הוליסטי לניהול משברים משני חיים, שיוכל להעביר את אנרגית החסד האינסופית הנמצאת בקהילה, אל המטופל בוני משפחתו בעת משברם".