הצד האפל של החופש: 7 כללים שיעזרו לכם להגן על הילדים מאיומים באינטרנט

החופש הגדול הגיע ולמתבגרים מתפנה הרבה מאוד זמן פנוי, שאת רובו הם נוטים לנצל בשימוש במסכים. הרשתות החברתיות יכולות להיות מסוכנות, ולכן כדאי שתכירו את שבעת הכללים להתמודדות עם המסכים בחופשה

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/23 14:42 כג בתמוז התשפג

הצד האפל של החופש: 7 כללים שיעזרו לכם להגן על הילדים מאיומים באינטרנט
צילום: shutterstock

החופש הגדול הגיע ולמתבגרים מתפנה הרבה מאוד זמן פנוי. לרוב, הם מנצלים אותו בשהייה מול מסך הטלוויזיה ובעיקר מול הנייד, ומבלים זמן רב בשיטוט ברשתות החברתיות. הם אמנם נמצאים בתוך הבית המוגן והשמור, אך יש לא מעט סכנות שהם עלולים להיתקל בהם. מבריונות ברשתות החברתיות ועד פדופיליה, גניבת פרטים אישיים, הפצת תמונות פרטיות ומרמות שונות שעלולות לפגוע בילדים שלכם.

על פי נתוני איגוד האינטרנט הישראלי, למעלה ממחצית בני הנוער מבלים לפחות 4 שעות ביום מול המסכים, ובקיץ זמן המסך עולה בשעה או שעתיים נוספות. 60% מהם דיווחו שהשימוש העיקרי במכשירים הוא ברשתות החברתיות, ומחצית מבני הנוער טענו שההורים כמעט ולא משוחחים איתם על הסכנות. איגוד האינטרנט הישראלי פרסם מספר כללים שיעזרו להורים להתמודד עם הסכנות במהלך החופש הגדול.

1. שימו לב איפה הילדים גולשים

שימו לב היכן הילדים שלכם גולשים והיו במעקב על הרגלי הגלישה שלהם. יש לקבוע גבולות מולם ולשוחח איתם על הסכנות ברשת. כמובן שיש לכבד את הפרטיות שלהם, אך יחד עם זאת ליצור מעורבות שתעזור לכם לדעת מה קורה איתם. 

2. הגדירו את זמן השימוש

לאחר שהבנתם היכן הם גולשים, בררו האם יש התאמה בין הגיל וההתפתחות של הילד לבין המוקמות בהם הוא גולש. חקרו את האפליקציות והבינו את משמעות הפעילות של כל אחת מהן. ניתן להגדיר את זמן השימוש באפליקציה, ההתראות שיקפצו ממנה, הפרטיות ועוד.

3. עודדו פעילות חיובית ברשתות 

עודדו את ילדכם להשתמש ברשתות באופן חיובי ומועיל המעודד קשרים חברתיים מחוץ לרשת. שימוש נכון וחברתי ברשת עשוי גם לעודד ולהגביר פעילויות חברתיות מועילות גם בעולם הפיזי. 

4. חסמו ודווחו על התנהגות לא חוקית 

צמצמו ככל האפשר את החשיפה של ילדכם לתוכן שלילי והתנהגות מזיקה ברשתות. חשוב לייעץ ולהנחות את הצעירים לחסום ולדווח על התנהגות בלתי חוקית או בלתי הולמת שמטרידה או עשויה לעודד התנהגות מזיקה ולשוחח איתם על תופעות של בריונות ברשת.

5. הקפידו על דוגמה אישית

דוגמה אישית היא אחד הדברים החשובים ביותר. אם הילדים יראו אתכם כל הזמן מול המסך, הם יעשו זאת גם. הקפידו להרחיק טלפונים ומסכים שונים מזמן הבילוי המשפחתי שלכם והגדירו זמנים ומקומות כמו ארוחות, בילויים משפחתיים וטיולים בהם לא משתמשים במסכים.

6. היו עירניים

היו ערניים לסימני אזהרה ושימו לב שהשימוש של הילד במסכים לא בא על חשבון אינטראקציות חברתיות פנים אל פנים.

7. שימו לב לפגיעה בפעילות הגופנית

הקפידו שהשימוש ברשתות חברתיות ובמסכים לא יפגע בבריאות ובפעילות הגופנית שלהם. שימוש בטכנולוגיה, במיוחד בטווח של שעה אחת לפני השינה, ושימוש ברשתות חברתיות בפרט, נמצא קשור להפרעות בשינה. מומלץ להוציא את מכשירי הטלפון מחדר השינה בלילה.