הילד לא מוכן לקום לתפילה? הטיפים שיעזרו לכם לעבור את החופש הגדול

במיוחד לכבוד החופש הגדול, שוחחנו עם מיטל חדד מסורי, מנחת הורים ומובילת הפודקאסט "הורה וטוב לו", שדיברה על קשר בריא בין ילד להורה ועל הדרכים הנכונות לצלוח את החופשה הארוכה עם הילדים בבית

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 10/07/23 12:56 כא בתמוז התשפג

הילד לא מוכן לקום לתפילה? הטיפים שיעזרו לכם לעבור את החופש הגדול
מיטל חדד ומיכל זגדון, צילום: פרטי

למיטל חדד מסורי, מנחת הורים, יש חמישה ילדים. הגדולה כבר חגגה 20, הקטן עוד לא בן 11, אך משימת החינוך לא מסתיימת לעולם. יחד עם מיכל זגדון היא מובילה פודקאסט בנושא הורות, "הורה וטוב לו" מבית "רגע של חוכמה". בפודקאסט הן מדברות על הקשיים ועל ההתמודדות ומעניקות למאזינים עצות מנסיונן האישי. שוחחנו עם מיטל שהעניקה לנו טיפים במיוחד לכבוד החופש הגדול.

איך מתמודדים עם זה שכל הילדים נמצאים בבית וצריך להתאים פעילויות לכולם?

"אני חושבת שהדגש הוא האם אנחנו צריכים להתאים פעילות לכל ילד או שהמטרה היא שיהיה כיף משפחתי. אפשר ללכת לפארק והקטן ישחק בכדור והגדול יטייל עם האבא. הנקודה היא שהילד צריך למצוא את המקום להתחבר לסדר היום ולא אנחנו צריכים להתאים פעילויות לכל גיל. אחת המחשבות על החופש היא שצריך כל הזמן להעסיק את הילדים, למרות ששעמום זה דבר נפלא. לא חייבים כל הזמן לספק אטרקציות".

אי אפשר להכריח ילד לעשות משהו בניגוד לרצונו

מה עושים כשהילד לא מוכן לקום לתפילה?

"השאלה היא האם יש לנו יכולת לגרום לילד לעשות משהו בניגוד לרצונו, והתשובה היא לא. מה שאנחנו רוצים בגישת שפר זה לגדל ילדים שירצו את מה שאנחנו רוצים עבורם. אני יכולה להעיר ילד לתפילה אבל אני לא יכולה לגרום לו להתפלל. אני יכולה לצרוח עליו ולאיים עליו והוא ילך, אבל האם הוא יתפלל שם? אי אפשר לדעת. ברגע שהילד לא מתפלל הפרשנות שלנו היא שנכשלנו והילד בעייתי, וזה מה שניסינו להעביר בפודקאסט, רצינו שההורים יבינו שכשילד מתנגד זה אומר שהריקוד בינינו לא עובד טוב. הילד לא יכול להוביל אותי ולהוציא ממני תגובות מסוימות. צריך לעבור מאנרגיה מלחמתית להבנה מה מניע אותו".

צילום: פרטי

את אומרת שאי אפשר להכריח ילד לעשות משהו, אבל לחילופין, אפשר לאסור עליו?

"תמיד יש מקום להגיד, אבל בסוף הילד עושה מה שהוא רוצה, גם אם הוא מקשיב לי וגם אם לא. כל מה שאנחנו רוצים זה לגדל ילד שירצה להקשיב לנו. גם ילד שמתנגד לכל דבר לא יתנגד להפרדת בשר וחלב בבית דתי, שם הוא יקשיב מגיל מאוד קטן. ילד יריב על המושב באוטו אבל לא יתעקש לשבת במושב הנהג". 

לעבור מאנרגיה מלחמתית לאנרגיה לבבית

איך גורמים למתבגר לעדכן אותנו איפה הוא נמצא?

"השלב הראשון הוא להבין שהילד רוצה לעדכן. המחשבה שלנו היא שהילד לא רוצה לעדכן ואני צריכה להכריח אותו ואז אני באנרגיה של מלחמה. אנחנו צריכים להסתכל על הילד כילד אחראי ולשדר לו שאנחנו דואגים לו, לגשת אליו באנרגיה לבבית ולא מלחמתית. הילדים שלנו אלופים בלקלוט את הנשימות שלנו, הכל מתרחש סביב המקום הרגשי ולא סביב הלסת".

איזה טיפ מנצח יש לך להורות?

"כשאנחנו מאבדים את זה כהורים אנחנו מאוד סובלים בעצמנו. אני חושבת שאם הורים יבינו שלשלוט בילדים ולגרום להם לעשות משהו בניגוד לרצונם זו לא אופציה, האנרגיה לא תהיה של מלחמה אלא של שיח. אני רוצה שהורים יבינו שהילד, בעומק הפנימי, מאוד רוצה להקשיב להם. הייתי הכי רוצה שהורים לא יראו את הילדים נגדם אלא בעדם".

מיטל חדד

מיטל חדד צילום: סמדר כפיר