הילד שלי ארגן חרם על ילד אחר - איך להגיב?

הרגע שבו אנחנו מבינים שהילד היקר שלנו ארגן חרם על ילד אחר הוא רגע מטלטל. אחרי שהבהרנו שההתנהגות לא מקובלת עלינו בשום מצב, חייבים לשבת עם הילד לשיחה ולהבין את הסיבות לכך, וכיצד אפשר לפתור את הבעיות

חדשות כיפה רננה ברנשטיין 30/05/23 15:58 י בסיון התשפג

הילד שלי ארגן חרם על ילד אחר - איך להגיב?
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

לא פחות קשה מלגלות שעושים על הילד שלך חרם, קשה להורה לקבל את העובדה שהילד שלו בעצמו עושה חרם. כשאנחנו מבינים שהילד עשה משהו לא טוב, בין אם גילינו את זה דרכו או דרך הורה אחר, יש שני חלקים להתמודדות. החלק הראשון הוא להתבונן פנימה, לא ממקום של הלקאה עצמית אלא מרצון להבין מה אפשר לעשות טוב יותר. לפעמים דברים שאנחנו אומרים זה לזה, בלי לשים לב, משפיעים על ההתנהגות של הילד.

לשים גבול ברור, אבל לשמוע את הצד של הילד

אחרי שהתבוננו פנימה, חשוב להבין שלילד יש בחירה חופשית. גם אם אנחנו מתנהגים בצורה הכי עדינה ורגישה שיש, לפעמים זה לא תלוי בנו. הילד מושפע מהסביבה שלו, מלחץ חברתי, מהרשתות החברתיות ועוד כל כך הרבה דברים שאין לנו השפעה עליהם. לכן צריך כבר מגיל צעיר לדבר עם הילדים על הנושאים האלה, ולהקדים תרופה למכה.

לפני הכל, צריך להבהיר לילד שיש כאן גבול ברור. חרם לא עושים, לא משנה למה. כמו שלא רצים לכביש, לא עושים חרם. זה פשוט לא מקובל. אבל ההבהרה לא מספיקה, ואחריה חייבת להגיע שיחה. למרות שקשה לנו ולמרות שמדובר במעשה חמור, צריך להגיע ממקום שומע ולא ממקום מטיף. אין שום הצדקה לחרם, ועדיין צריך לשמוע את הצד של הילד ולנסות להבין אותו.

לא מספיק לומר לילד כמה החרם חמור, צריך לתת לו כלים

לפעמים הילד יסביר שהילד שהחרים מציק לכולם, וכאן במקום לנזוף בילד אפשר לחשוב יחד איתו איך לפתור את הבעיה - לדבר עם המחנכת, עם ההורים של הילד, ללמוד לשתף אותו. לפעמים הסיבה היא לחץ חברתי, וגם כאן יש דרכי טיפול שונות. צריך להפנות שאלות כלפי הילד: אתה חושב שחרם זו הדרך הנכונה? איך היית מרגיש אם היו מחרימים אותך? ככל שנותנים לילד שאלות ולא קובעים במקומו הוא מצליח להגיע למסקנות בעצמו ולהבין כיצד נכון לפעול.

לא מספיק לומר לילד כמה החרם חמור, צריך לתת לו כלים. המטרה שלנו בסופו של דבר היא לא רק שהילד שלנו לא יחרים, אלא שבכלל לא יהיה חרם בכיתה, ולכן צריך לנסות למצוא פתרונות. חרם הוא בדרך כלל דבר הדרגתי, צריך לתפוס את זה בזמן. לשים לב איך אנחנו מגיבים לילד כשהוא מספר שהרביצו לו. האם אנחנו מציעים לו להחזיר, או שאנחנו מבררים מה קרה ויודעים להעמיד אותו על טעותו? כל אלו יכריעו האם הילד ירגיש שהוא תמיד צודק והכוח נמצא בידיים שלו, או שידע שלפעמים הוא טועה ועליו להיות רגיש לסביבה שלו ולראות את מי שמולו.