הילדה מבקשת לישון אצל חברה? 10 כללים להתנהלות נכונה

בשלב מסוים בחייו של הורה, מגיעה הבקשה מהילד או הילדה ללכת לישון אצל חברים, בקשה שיכולה לעורר שאלות, פחדים וחששות. רותי מאירי, עו"ס קלינית מטפלת במצבי טראומה ומנהלת הכשרות בעמותת אל"י, עם 10 כללים להתנהלות נכונה בסיטואציה

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף אל"י - האגודה להגנת הילד 16/05/23 11:36 כה באייר התשפג

הילדה מבקשת לישון אצל חברה? 10 כללים להתנהלות נכונה
הילדה רוצה לישון אצל חברה?, צילום: shutterstock

לישון אצל חברים: הורים לילדים נאלצים להתמודד עם לא מעט סיטואציות הנוגעות לבטיחותם של הילדים, אך עדיין, רוב הסיטואציות נעשות כך שלהורה יש יכולת שליטה בסיטואציה. לכן עבור הורים רבים, כשהילד או הילדה מבקשים בפעם הראשונה ללכת ולישון אצל חבר, הדבר מציף באופן מיידי פחדים וחששות בקרב ההורים.

בעמותת אל"י - אגודה להגנת הילד, מלבד העיסוק בטיפול בילדים שנפגעו מאלימות פיזית ומינית, עוסקים רבות בם בהדרכה של הנושאים המאתגרים הללו. רותי מאירי, עו"ס קלינית מטפלת במצבי טראומה ומנהלת מחלקת ההכשרות באגודה, עם 10 כללים לשמירה על בטיחות הילדים כשהם מבקשים לישון אצל חברים.

הילדים מבקשים לישון אצל חברים? 10 כללים להתנהלות נכונה

1. הורים צריכים תמיד לחשוב צעד אחד קדימה, גם אם ילד מבקש משהו, הורה צריך לחשוב אם זה טוב לילד ומה הסכנה. תקשורת טובה במשפחה היא חוסן להרבה דברים, אתם מקנים את סוגיית הזהירות והבטיחות מגיל צעיר. כל הנושא של הזהירות הוא חלק מהתפקיד ההורי והילד מורגל שלא כל דבר שהוא רוצה הוא מקבל. זה חשוב כי זה השלב המקדים, אם הסמכות ההורית שלכם כבר קיימת, יהיה לכם יותר קל להתמודד.

2. לפני שילד הולך לישון אצל ילד אחר הוא חייב להיות שם כמה פעמים אחר הצהריים, לא הולכים לישון אצל חבר כבר בביקור הראשון.

3. ההורים צריכים להכיר את ההורים של החבר ורצוי להכיר את המבנה המשפחתי של החברים, יש אבא? יש אמא? יש אחים גדולים? ברגע שאתם מכירים את המשפחה אתם יכולים להחליט: אני סומך או לא סומך.

אנחנו לא רוצים להכניס לילדים חרדות

4. ללכת גם עם תחושת הבטן. זה לגיטימי שאתם כהורים מרגישים לא בטוח, זאת זכותכם המלאה לבדוק את זה, לבוא עם הילד פעם אחר הצהריים, להכיר את המשפחה ואז להחליט.

5. אנחנו לא רוצים להכניס ליד חרדות, אבל אמא יכולה להגיד 'אני מרגישה לא בטוחה שאתה תהיה בבית שאני לא מכירה' או 'אני חוששת שאת תלכי למקום ואולי את תתגעגעי, בואי נעשה חזרות'.

6. ההורים צריכים להגיד לילדים באופן כללי, שאם משהו לא נעים להם אז שיבקשו להתקשר הביתה. לדוגמא, חשוב שאם הילדים מתקלחים אצל החבר, אז מתקלחים בדלת סגורה, לא לעשות אמבטיה ביחד לא משנה מה, שהילד לא ייכנס למצבים של אי נעימות.

7. לפני גיל 7-8 לא כדאי לתת לילד לישון אצל חבר, למרות תחושת העצמאות אצל הילד, זה לא נותן משהו שכל כך חשוב שמצדיק את הפרידה מההורים. 

חשוב שזה יהיה הדדי

8. לעשות שיחה מקדימה בין ההורים, להגיד: "הילד שלי ישן אצלכם הלילה" ולבקש שהילדים ישמרו על מה שחשוב לכם כמו מה הם רואים בטלוויזיה, או מה הם אוכלים, או לבקש שישנו בדלת סגורה. להתחיל מהנורמטיבי, שיחה בין ההורים יכולה מאוד להרגיע ושיחה עם הצד השני הופכת אותו לשותף.

9. חשוב שזה יהיה הדדי, שלא רק הילד שלכם ילך לישון אצל ילדים אחרים, היכולת לארח חשובה, לא רק להתארח.

10. אם אתם מרגישים שזה מוקדם מידי והילד ממשיך להתעקש, אפשר תמיד להסכים עקרונית אבל לדחות את האירוע. להגיד לילד שבחופש הבא או בקיץ הוא יוכל ללכת.

 

רותי מאירי, עו"ס קלינית מטפלת במצבי טראומה, מנהלת מחלקת הכשרות בעמותת אל"י  


בשיתוף אל"י - האגודה להגנת הילד