"להתמודד עם הפלאשבקים": כשפגיעה בילד מהווה טריגר גם להורה

הנושא של פגיעות אלימות ומין בילדים, כבר מזמן אינם מושתקים, אבל מה עושים כשהפגיעה בילד מעוררת טריגרים לפגיעה בעברו של ההורה? בעמותת אל"י מכוונים ומטפלים גם בהורים: "בסופו של תהליך הם גם ישפרו את האיכויות ההוריות"

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף אל"י - האגודה להגנת הילד 31/05/23 13:57 יא בסיון התשפג

"להתמודד עם הפלאשבקים": כשפגיעה בילד מהווה טריגר גם להורה
טיפול גם בהורים, עמותת אל"י, צילום: shutterstock

מה עושים כשהורה גם צריך טיפול? הנושא של מודעות בפגיעות אלימות ומין בילדים, הפכו עם השנים לנושא שבהחלט אפשר ואף רצוי לדבר עליו. אחת העמותות הראשונות שהעלו את הנושא לשיח, היא עמותת אל"י (אגודה להגנת הילד). בעמותה נמצאים בדרך כלל צעד אחד לפני רשויות המדינה, כך שהדברים שהיום מובנים מאליהם, קיבלו ביטוי וטיפול בעמותה כבר לפני מספר שנים. רותי מאירי,עו"ס קלינית מטפלת במצבי טראומה ומנהלת ההכשרות בעמותה מסבירה: "מחלקות הרווחה ובתי המשפט הבינו שיש כאן בעיה והמדינה התחילה להסיט עובדים ותקציבים".

מאירי מסבירה על התהליך דרכי הטיפולים בעמותה: "יש לנו קליניקות גם לילדים וגם למבוגרים, אל הילדים יש בעיקר צעצועים וספרם ואמצעי הבעה למיניהם ויש לנו קליניקות בכמה מקומות בארץ וגם טיפול בזום אם צריך". מאירי מספרת על נושא שכמעט ולא מדברים עליו, הורים שמגיעים לטיפול בעקבות הילדים: "אנחנו נותנים טיפול גם להורים שזה מעורר אצלם איזה חוויה טראומטית שהם חוו בעבר, הם גם יכולים לקבל אצלינו טיפול". 

"זה כאב לב לראות ילד סובל, זה פוגש אותך עם עצמך"

"זה לא קורה המון", מסבירה מאירי, "אבל כאשר לילד שלך שהוא מחובר אליך קורה משהו, באופן טבעי אתה כהורה מזועזע וזה מאוד מטלטל אותך, זה כאב לב לראות ילד סובל, זה פוגש אותך עם עצמך כאדם בוגר" היא אומרת. "הפגיעה של הילד" מסבירה מאירי, "יכולה להוות טריגר לחוויה או פגיעה בעברו של ההורה, אנחנו רואים לפעמים הורים שמתפרקים ולא מצליחים לאסוף את עצמם מחדש".

עמותת אל"י, עזרה גם להורים

עמותת אל"י, עזרה גם להורים צילום: ללא

מאירי מסבירה, מה יכול לגרום להורים להתפרצות של טריגרים אצל הורים: "זה יכול להיות ילדה שחוותה חרם וזה יעורר אצל ההורה חוויה שאבא שלו מת כשהוא היה בן 7 למשל והמוח שלו מגלה מצוקה, זה לא חייב להיות אחד לאחד" היא מסבירה. בפגיעות מיניות ישנם מקרים שיש פגיעה רב דורית, מה שגורם לכך ש"ילדה שנפגעת מינית מאיזה אדם, יכולה לעורר אצל האמא חוויה של פגיעה מינית שהיא נפגעה בידי מישהו".

בהלה, כעס, גועל, בושה וכל קשת הרגשות

אז איך עמותת אל"י מתמודדת עם הורים שמגיעים בעצמם לטפול בעקבות פגיעות עבר? "אנחנו מלמדים את ההורים איך להתמודד עם פלאשבקים, עם פחדים, בהלה, כעס, גועל, בושה וכל קשת הרגשות שההורה לא נתן להם מקום כל השנים. ואז הוא חוזר להיות הורה הרבה יותר שלם, יותר שלב, ובסופו של תהליך הוא גם ישפר את האיכויות ההוריות שלו בעזרה לילד" היא מסבירה, "לא מספיק שההורה יקבל הדרכה הורית, הוא צריך טיפול ואנחנו יכולים לספק את הטיפול הזה" מסכמת מאירי".


בשיתוף אל"י - האגודה להגנת הילד