טור אישי כך תהפכו את הילדים שלכם למאושרים: תגידו להם "לא"

אף הורה לא אוהב שהילד שלו צועק, בוכה, או מתגלגל במחאה על הרצפה. זה מה שגורם לנו פעמים רבות כל כך לוותר על העקרונות שלנו ולאפשר לו כמעט הכל, אבל זו בדיוק הטעות הגדולה שלנו

חדשות כיפה יעל שוורץ 09/01/23 10:52 טז בטבת התשפג

כך תהפכו את הילדים שלכם למאושרים: תגידו להם "לא"
צילום: shutterstock

כמה חשוב לנו כהורים לעשות הכל למען הילדים שלנו. כמה חשוב לנו שהם יהיו מרוצים, שמחים,
מאושרים. אין הורה שלא רוצה שהילד שלו יהיה מאושר. ובגלל הרצון הזה, אנחנו הרבה מאד פעמים נוטים לתת להם כמה שיותר. כמעט כל מה שיבקשו ניתן להם, כדי שנוכל לראות את החיוך על הפנים שלהם, כדי לעשות להם טוב. כי כשלהם טוב, גם לנו טוב.

אבל מה קורה ככל שחולף הזמן? ככל שהילד גדל? הוא לומד שהוא מקבל הכל (או כמעט הכל), ואם הוא לא מקבל הוא מתוסכל! וכאשר הוא מתוסכל הוא כועס או בוכה או מאבד שליטה ונשכב על הרצפה. לא משנה איזו דרך יבחר, הוא ינסה להראות לנו שהוא לא מרוצה מההחלטה שלנו לומר לו "לא".

מה קורה במציאות? הילד יכול להתמיד ולבכות הרבה זמן או בעוצמה גבוהה ואז אנחנו ההורים לא עומדים בזה, נשברים ונותנים לו את מה שהוא רוצה. רק שיהיה שקט ורק שלא יבכה, כי אני מרחמת עליו וכי קשה לי לראות אותו בוכה. מה הילד לומד? שהבכי שלו השיג את התוצאות! ששווה לבכות כי כשאני בוכה, זורק את עצמי על הרצפה, מעיף חפצים או צורח (תלוי ברמת הווליום והעוצמה שהוא משתמש, כי הוא לומד להעצים ולהתמחות ביכולות האלה) הוא יקבל את מבוקשו בסופו של דבר.

"זו ילדה שרגילה שעושים כל מה שהיא רוצה"

אנחנו רואות את הילדים האלה בגנים כל יום, והנה דוגמה קטנה מהשבוע האחרון, מגן שאני מלווה ומדריכה בו את הצוות החינוכי: ילדה נכנסה לתוך הכיור במטבח והתיישבה שם. ילדה כבת שנתיים וחצי, החליטה שהיא נכנסת לתוך הכיור של המטבח. למה? כי בא לה, כי היא רוצה. האם אפשרי בגן לעשות את זה? ברור שלא, יש כללי התנהגות ברורים בגן, ולא ניתן לטפס במטבח ולהיכנס לכיור. בכיור מניחים את הכלים. אז למה היא בכתה? רק בגלל שביקשנו ממנה לצאת מהכיור. פשוט כך. לא צעקנו, לא כעסנו, ביקשנו בצורה יפה, אבל זו ילדה שרגילה שעושים כל מה שהיא רוצה, ואם היא לא מקבלת מה שהיא רוצה, מיד מגיע בכי.

מבינים מה המחיר שהיא משלמת בקבוצה? בבית הילדה הזו מקבלת כל מה שהיא רוצה וזו דרך החיים שלה. זו תפיסת העולם שלה, היא חושבת שכל מה שהיא רוצה מותר לה. ואז כשהיא מגיעה לקבוצה, לגן, ויש בו כללי התנהלות, הרגלים וגבולות, היא מתקשה כי היא לא מתורגלת. וכל פעם שחייבים לומר לה "לא" כי היא רוצה משהו שלא ניתן לאפשר בגן, היא בוכה. כמה תסכול חווה ילד מפונק בגן.

איך אפשר לשנות את זה?

כאשר אנחנו ההורים נלמד את הילדים שלנו שלא כל דבר הם יכולים לקבל. ואיך יודעים מה אפשר לקבל ומה לא? האמת, זו כבר הרצאה בפני עצמה, זו כבר הדרכה הורית של ממש. אבל אני אומר בשורה תחתונה וברורה: כל עוד הילד שלכם לא מבקש משהו שמנוגד לערכים החשובים שלכם, לערכים שמנהלים אתכם, אין בעיה. מתי אני לא אוכל לתת לילד את מבוקשו? כאשר הוא רוצה דבר שמנוגד לחינוך ולערכים שלכם:
1. כאשר הילד רוצה לעשות משהו שמסכן את עצמו (חשמל, טיפוס למקום גבוה).
2. כאשר הילד עושה דבר שפוגע או לא מתחשב בשאר בני המשפחה (להרביץ להורים, לאחים).
3. כאשר הילד עושה דבר שפוגע בבית או בציוד הבית (קשקוש על קיר, קריעה של ספרים, הרס של משחקים).
אילו הדברים שלא אוכל לאפשר לילדים שלי. כל השאר, אפשר גם אפשר.

יעל שוורץ, הלוחשת לגננות ולהורים, יועצת חינוכית בכירה (M.A.) מדריכת הורים אישית בכירה מעל ל-30 שנה ומרצה. כתבה את שיטת מהורים מתוסכלים להורים מנהיגים. מנהלת מועדון הורים ייחודי להורים שרוצים להיות הכי טובים שהם יכולים. נייד : 0543455683  מייל: schwartzyael67@gmail.com