איך להישאר נאמנה לעצמי בחברה?

לפעמים אנו מוכנים לשלם את מחיר הניצול - הקרבת עקרונות וערכים שלנו, ויתכן אף שניגרר למקומות שליליים שיזיקו לנו עד מאוד, כי כל מה שאנו רוצים בסופו של יום הוא שישימו לב אלינו, שיאהבו אותנו ושנרגיש רצויים

חדשות כיפה רינת יונגר 03/05/22 12:26 ב באייר התשפב

איך להישאר נאמנה לעצמי בחברה?
צילום: shutterstock

כאשר אנו נמצאים בחברה מסוימת עם כלל ברורים הרבה יותר קל להיכנע לתכתיבים כדי להיות חלק ממנה. כך גם בגיל ההתבגרות, הרבה יותר קל ובטוח להשתלב ולהיות חלק מהחבר'ה כדי לא להיות יוצא דופן באמירות שונות ובדעות מנוגדות לכלל או לנהוג אחרת. עלול להיות עצוב ולא נעים להישאר לבד בהפסקות, להיות ללא חברים בכיתה או לקשקש סתם על הלוח. 

לפעמים אנו מוכנים לשלם את מחיר הניצול - הקרבת עקרונות וערכים שלנו, ויתכן אף שניגרר למקומות שליליים שיזיקו לנו עד מאוד, כי כל מה שאנו רוצים בסופו של יום הוא שישימו לב אלינו, שיאהבו אותנו ושנרגיש רצויים.

איך לצאת מהשעבוד?

כך לדוגמא, לימור, בחורה מתבגרת כבת 16, סבלה רבות מקשיים חברתיים עוד בגיל הגן. היא הרגישה דחויה ומנוצלת על ידי בנות כיתתה, ריצתה את חברותיה כדי שיעריכו אותה, אך ללא הועיל; הן העליבו, הציקו לה ונטלו את חפציה האישיים ללא רשות. אך בבית הייתה לימור, פורקת את תסכולה וזעמה: משתלטת על אחיה ורבה איתם על כל דבר הכי פעוט.

בשל כך, אמה פנתה אליי בחוסר אונים באשר למצב העכור והאווירה שנוצרה בבית. כשהגיעה אליי לימור, היא הייתה מלאת שנאה כלפי עצמה וכלפי העולם, וכך הביעה זאת בכתיבתה:

"עוד לפני שהתחלתי את הטיפול

לא ידעתי מי אני ומה אני צריכה לתקן

הרגשתי חשוכה, שונאת את העולם

גם הרגעים היפים והמשמחים לא סיפקו אותי

כי עדיין בתוך תוכי הייתי אפלה!

במהלך הטיפול הזדהיתי עם עצמי

למדתי להכיר את רגשותיי

ואת התכונות הטובות שבי".

ואכן, לימור למדה להכיר את עצמה. להפסיק לרצות, משמע, לא להיות משועבדת לאחרים, להשתחרר מפחדים, להיות שמחה עם מי שהיא ולייקר את היכולות והתכונות הנפלאות שה' חן אותה, שאינן תלויות, בעצם, באף אחד בעולם. וכך, ב"ה, היא התחברה למקום החדש בתוכה  - ה"אני האמיתי":

"הבנתי שלעולם באתי לתקן

לשנות את עצמי בשביל להתחבר

להיות מאושרת שמחה בחלקי

לחוות תמיד את ה' איתי". 

כך תישארו נאמנים לעצמכם 

בשעה שתימצאו בסביבת אנשים, הישארו תמיד "אתם"; היו אמיתיים מבלי לשנות את עורכם מפאת הפחד, הבושה, הלעג או השוני בבחינת "אל יבוש מפני המלעיגים" וכך לא תושפעו לרעה. להיפך, דווקא אז תהיו מוערכים ע"י החברה.

לכן, הפסיקו להפקיד את האושר שלכם בידי אחרים. האמינו בעצמכם באמצעות שחרור הפחדים שלכםץ הכירו ביכולות, בחוזקות ובכישורים שלכם, וכך יתחזק הביטחון העצמי והשמחה שלכם תהיה שמחה פנימית - אמיתית ושלימה, בע"ה.  

הנה רעיון שמתקשר יפה מפי ר' מענדל פוטרפס: ידוע, כי משקה ששמים בהקפאה כעבור זמן משנה את מצב צבירתו; קופא והופך למוצק. אך הדבר אינו כך באשר למשקאות אלכוהוליים, כגון: וויסקי, קוניאק או  עראק ודומיהם, שאינם קופאים בשום טמפרטורה נמוכה ככל שתהיה.  הם אינם משתנים ונשארים נוזל. אם כך, גם אנו ההורים והמחנכים מחויבים לתת דוגמא אישית של להיות מי שאני באמת, משמע, לא לרצות שום אדם, לא להתחנף, לא להתבייש מאנשים כשצריך לומר דברים או לפעול מבלי לעשות חשבון, וכך ממילא נשמש דוגמא טובה לילדים ששווה אלף מילים!

רינת יונגר היא מטפלת רגשית, יועצת זוגית ומנחת הורים משפחתית מפתחת שיטת טיפול ייחודית לפי תורת הבעש"ט - "שלוש תנועות בנפש: הכנעה, הבדלה, המתקה".