שעון החורף הוא זמן של בית

נהיה אנחנו אלה שנוביל את התקופה הזו, שמתפרסת לימים ושעות, ולא נאפשר שהזמן יוביל אותנו. נבחר להיות אקטיביים, נייצר סדר יום ברור קודם לעצמנו ואחר כך לילדים, נתכונן מראש לתקופה הזו ונחשוב מה יהיה הכי נכון עבורנו ההורים, כי כשאנחנו בטוב, כל הבית בטוב

חדשות כיפה אורה פולק 01/11/21 18:56 כו בחשון התשפב

שעון החורף הוא זמן של בית
צילום: shutterstock

הימים מתקצרים, החושך מגיע מוקדם וגם עוד מעט יהיה קר וגשום. זה אומר ששעות ההימצאות בבית יהיו מרובות, אין כל כך לאן לברוח והבית חוזר לתפוס את מקומו הראשוני, המקום הפיזי לנוכחותה של המשפחה.

רק המחשבה על שעות מרובות בבית יכולה להיות מאיימת, מה עושים עם כל הילדים בין ארבע קירות? איך מתמודדים עם שעמום? ומה עם כל הריבים שבטח יגיעו די מהר?

כל השאלות הללו הן תולדה של החשש מה יהיה, אין ספק שיהיו רגעים של שעמום, יהיו מריבות ולא יהיה לנו מושג מה עושים, אבל זה יכול להיות גם אחרת.

איך זה יקרה? 

נהיה אנחנו אלה שנוביל את התקופה הזו, שמתפרסת לימים ושעות, ולא נאפשר שהזמן יוביל אותנו. נבחר להיות אקטיביים, נייצר סדר יום ברור קודם לעצמנו ואחר כך לילדים, נתכונן מראש לתקופה הזו ונחשוב מה יהיה הכי נכון עבורנו ההורים, כי כשאנחנו בטוב, כל הבית בטוב.

שעון החורף הוא זמן של בית, זמן של התכנסות. לרוב בני המשפחה חוזרים הביתה בשעות אחר הצהריים וכעבור לא הרבה זמן כבר יורד החושך והתחושה היא שנגמר היום. חשוב לזכור שזוהי רק תחושה ויש עוד זמן עד שצריך להשכיב את הילדים

הזמן שנשאר עד להשכבה הוא הזמן הטוב ביותר ליחד המשפחתי:
הכנת ארוחת ערב ביחד, יצירה משותפת, משחק משותף, הזמנת חברים לילדים ונוכחות פשוטה בבית. כל אלה יוכלו לייקר את הזמן כשאנחנו ההורים נבין כי זהו אכן זמן יקר, בלי בריחה החוצה אל גן השעשועים ושיחות הספסל עם השכנות.

בזמן הזה נוכל ליצור שיחות ביננו ובין הילדים, נשמע על העולם שלהם והם ישמעו גם על שלנו, נתנסה ונחווה עשיה משותפת (גם להכין ארוחת ערב ביחד ולערוך שולחן זוהי עשיה משותפת) שמעצימה את הקשר, הקרבה והאינטימיות שכל הורה חולם עליהם.

בשעון החורף החלומות הללו הם ברי השגה, הזמן ישנו, כולם בבית ופשוט צריך להעז לעשות את הדברים ביחד, להעז להתקרב ואפילו ליהנות מזה. בבחירה שלנו זו יכולה להיות תקופה למתן דגש על דברים שחשוב לנו אבל איכשהו אנחנו לא מספיקים. זמן לעבודה על הקשר שלנו ההורים, עם כל ילד וילד מהילדים שלנו ועל חיזוק הקשר בין כולנו.

זמן למענה מדויק עבור צורך מרכזי של כל אחד. למשל, ילד שתמיד ידענו שיש לו יכולת לא ממומשת, זה הזמן להפנות את הזרקור לאותה יכולת ולדחוף את הילד קדימה באותו העניין על ידי חוג, שיעור פרטי, קורס מרחוק, הכל אפשרי.

חשוב לזכור ולהחזיק חזק בראש שאנחנו ההורים מגדירים מה נכון לבית שלנו, ולכל ילד מהילדים שלנו, ומכוח זה אנחנו פועלים.

השינוי מיום בו שעות האור הן רבות ליום בו נכנסים הביתה מוקדם יותר, יוצר שינוי ולשינוי הזה חשוב שנגיע מוכנים, עם ידיעה או לפחות כוונה איך אנחנו הולכים להתמודד עם הנוכחות המוגברת בבית. אם לא נגיע לשם כאשר אנחנו ברורים לעצמנו, נצטרך להגיב למציאות בדיעבד וזה הרבה פחות מומלץ.

החורף ושעות הבית הן הזדמנות, בטח אחרי ההתנסות שחווינו בקורונה, אנחנו יודעים מה עבד לנו נכון ומה פחות מומלץ עבורנו, עבור כל משפחה ומשפחה, ומכאן נשאר לנו להפוך את הניסיון שעברנו למציאות טובה יותר עבור כל המשפחה.   

אורה פולק

מומחית בהורות וטיפול רגשי בגיל הרך