קרע פנימי במערכת החינוך ביחס לתוכנית הלימודים באזרחות

עשרות מורים לאזרחות מקיימים כנס המתנגד לשינויים הצפויים בתוכנית הלימודים. מאידך, עשרות אחרים חתמו על עצומה הקוראת לשילוב יותר ערכים ציוניים במקצוע

חדשות כיפה אורי פולק 30/06/11 15:30 כח בסיון התשעא

קרע פנימי במערכת החינוך ביחס לתוכנית הלימודים באזרחות
צילום אילוסטרציה: תיכון הראל-cc-by, צילום: צילום אילוסטרציה: תיכון הראל-cc-by

כ-70 מורים לאזרחות מכל רחבי הארץ חתמו על עצומה שהתפרסמה היום (ה'), הקוראת לעיצובו של מקצוע האזרחות כמקצוע המחנך גם ללאומיות וציונות. העצומה מגיעה על רקע כנס מקביל של עשרות מורים לאזרחות ב"סמינר הקיבוצים", הטוענים כי השינויים הצפויים בתוכנית הלימודים למקצוע, עלולים לדבריהם "לסכן את הדמוקרטיה הישראלית".

בעצומת המורים נכתב כי "אנו המורים לאזרחות סבורים שהוראת האזרחות בישראל צריכה לכלול חינוך לאומי ופטריוטי עם חינוך דמוקרטי וחינוך למעורבות אזרחית. אנו חשים כי בקרב רבים מבני הנוער קיימת תחושת ניכור כלפי ערכים דמוקרטיים ואנו סבורים כי היא נוצרה במידה רבה כריאקציה לתפיסות עולם המקדשות את הפרט וזכויותיו כמעט בכל מחיר, ללא שום זיקה למידת תרומתו ונאמנותו למדינה ולמורשתו הלאומית והדתית".

שני האירועים הללו מוכיחים את הקרע הפנימי בתוך מערכת החינוך ביחס להוראת מקצוע האזרחות. מחד, קבוצת מורים טוענת כי תוכנית הלימודים הקיימת איננה מאוזנת, תוך שהיא מבליטה את מצבם הקשה של ערביי ישראל או ההתייחסות לכך שזכויות הפרט הן ערך מוחלט. מאידך, קבוצת מורים אחרת טוענת כי השינויים הצפויים בתוכנית הלימודים מביאים את מקצוע האזרחות לאיזון חיובי מדיי לצד הציונות והלאומיות.

הקרע בתוך מערכת החינוך בא לידי ביטוי גם בדבריו של יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ד"ר צבי צמרת, שמתח באחרונה ביקורת על כך ש"בהוראת מקצוע האזרחות חסרה התייחסות להיסטוריה ולדת היהודית". לטענתו, "אופי הלימוד של מקצוע האזרחות הוא ניתוחי-ביקורתי, והתלמידים לא מספיק יודעים את העובדות". עוד הוסיף ד"ר צמרת כי "מוקדשות שעות רבות לאזרחות, אך איש לא בדק האם לימודי האזרחות מלכדים יותר את החברה או שמא רק מגבירים את הניכור, הריב והפילוג".

ביחס לדבריו הגיב, מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמעון שושני, התייחס שציין כי הוא "מבקש להדגיש את מחויבותו של שר החינוך ואת מחוייבות המשרד ללימודי האזרחות. עמדת הנהלת משרד החינוך, ובתוכה יו"ר המזכירות הפדגוגית, אינה לדחוק את מקצוע האזרחות לשוליים. לד"ר צמרת יש עמדה מסוימת לגבי לימודי האזרחות. אין היא בהכרח זהה בכל דבר ועניין עם עמדת השר ועמדתי. אזרחות הינו מקצוע ליבה מרכזי שנלמד בכל המגזרים ונבחן בבגרות חובה. כך היה וכך יהיה".

כאן בכיפה דווח כי בינתיים וביחס לתוכנית הלימודים הקיימת, נוהגים מספר מוסדות לימוד בציונות הדתית לצנזר בעצמם את ספרי האזרחות. בפנייה אל התלמידים, שהודפסה על חלק מספרי הלימוד לבגרות באזרחות, נכתב כי "החומר הכתוב בחוברת זו, נכון וראוי עבור בחינת הבגרות באזרחות. אולם דע, כי ברובו של החומר, אין הוא תואם כלל לאמת. האמת היחידה בעולם נקבעת על ידי תורתנו הקדושה, שניתנה לעם ישראל על ידי בורא עולם".