לתווך את העולם לילד - כך תעשו זאת נכון

בטור הקודם הסברתי על "מעגל מלו"ה את העולם"- מעגל למידה והתקשרות. מעגל שהוא הדרך הטובה ביותר לתווך את העולם לילד שלי. אז מתי כדאי להתחיל?

חדשות כיפה רויטל הניג שניר 01/11/18 09:28 כג בחשון התשעט

לתווך את העולם לילד - כך תעשו זאת נכון
צילום: shutterstock

בטור הקודם הסברתי על "מעגל מלו"ה את העולם"- מעגל למידה והתקשרות. מעגל שהוא הדרך הטובה ביותר לתווך את העולם לילד שלי. מתי בעצם כדאי להתחיל לתווך את העולם לילד? אולי ממתי שהוא יודע לדבר? הולך? מסתכל לי בעיניים במבט מבין? התשובה היא שמתחילים לתווך את העולם לילד מהרגע שאנחנו יודעים שהוא נוצר!

מוזר, הא? היום אנחנו יודעים שתינוק עוד ברחם "מרגיש" דרך ההורמונים שעוברים אליו בשיליה מה עובר על אימו, האם היא מאושרת? אולי היא בלחץ? חברה בהריון סיפרה לי שאימא שלה במצב בריאותי מורכב מאוד והכל קרה בפתאומיות והיא בטוחה שהעוברית שלה מרגישה את זה. "בטוח היא מרגישה" עניתי לה, "את יכולה פשוט לדבר איתה, לתווך לה את המצב ולהגיד לעוברית שלך שסבתא חולה וכל הרגשות שמציפים אותך עכשיו לא קשורים אליה והיא אהובה ורצויה". אז מתחילים לתווך את העולם לבייבי שלנו עוד מהרחם, וכולם שואלים אותי מתי הוא יחזיר לנו תגובה? ואיזו תגובה?

כשהבן שלי היה בן 6 שבועות זו הייתה הפעם הראשונה שכשהוא התעורר ובכה מהחדר ואני הייתי בסלון ואמרתי "אני שומעת אותך, אני כבר באה!" הוא פשוט השתתק וחיכה שאבוא. זו הייתה התגובה הראשונה שלו לסימן שכשאני שומעת אותו אני אומרת במנגינה קבועה: "אני שומעת אותך, אני כבר באה!" תגובה התנהגותית שלו לתקשורת שבנינו ביחד.
יש תגובה שהיא פשוט מבט שאומר "הבנתי אותך!" והמבט הזה ממלא אותנו בשמחה גדולה של קשר ובאוקסיטוצין (הורמון האהבה). יש תגובה שהיא חיוך מיוחד שאומר "קלטתי מה שאמרת לי אימא! אני על זה!". תגובה יכולה להיות במבט למקום הנכון כמו למשל כששאלתי את בן ה7 חודשים שלי: "רוצה אמבטיה?" הוא נקרע מצחוק והסתכל לחדר האמבטיה וזה היה פשוט קסום!  תגובה יכולה להיות גם בסימן שסימנתי לו, אם סימנתי לו שהולכים לישון עם יד על הלחי אז כשאגיד לו "הולכים לישוווווון" עם יד על הלחי הוא יניח גם את ידו על הלחי. תגובה יכולה להיות בפעילות מוטורית למשל כשאשאל תינוק בן 9 חודשים "אתה רעב? רוצה אמאמאמ?" הוא יזחל לכיסא האוכל שלו, ולאט לאט אנו מצפים שהתינוק יספר לנו על צרכיו לפי הסימן שנתנו לאותו צורך או הלימוד.

כשהבן שלי היה בן שנה בערך הגיעו אלינו חברים ובשלב מסויים הוא עשה לחברה שלי שלום והניח יד על הלחי וזה היה פשוט מקסים! הוא אמר לי ולה "אנחנו עכשיו הולכים לישון...להתראות!"
בהתחלה אנחנו שבועות וחודשים עושים את התיווך ואת הסימן כאילו "על ריק", בלי תגובה ופתאום יום אחד זה קורה! והתינוק מגיב! וזו התרגשות מופלאה של ממש!
כתבה לי אמא שהקשיבה לקורס האינטרנטי שלי "איך לגדל תינוק עם ביטחון: "בגיל 8 וחצי חודשים היא התחילה לבקש הנקה עם המילה שלימדתי אותה! זה כל כך מרגש! גם עכשיו אומרת אותה כשרעבה, ממש מבינה! אין ספק שהיה שווה את כל הפעמים שאמרתי מילה מוזרה בלי שהבנתי למה!"
קדימה, להתחיל לתווך את העולם! בטור הבא אכתוב על יתרונות מעגל מלו"ה את העולם מההיבט ההתפתחותי.
 

 

לטורים קודמים, היכנסו!

 

רויטל הניג שניר - הורות מתוך חירות. 050-7640186, Horut.herut@gmail.com