עמית סגל מסביר: "שמונה דקות שיעשו לכם סדר"

בפרק השני של סדרת הסרטונים שלו, המסבירים חלקים מהרפורמה המשפטית, מסביר הפרשן הפוליטי את כל ההיסטוריה של הוועדה לבחירת שופטים | וגם: הבעיה המרכזית שהצעת השר לוין

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/02/23 16:21 כח בשבט התשפג

עמית סגל מסביר: "שמונה דקות שיעשו לכם סדר"
עמית סגל, אופטימי, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

שמונה דקות של סדר: בשבוע שעבר יצא העיתונאי הבכיר עמית סגל בפרוייקט חדש, במסגרתו הוא מנסה להסביר בפשטות את הבעיות והפתרונות של הרפורמה במערכת המשפט אותה מוביל שר המשפטים, יריב לוין. 

צפו בהסבר המלא של עמית סגל:

המהפכה של אהרון ברק, השינוי של גדעון סער

בפרק השני, אותו העלה לאינסטגרם, מתעמק סגל בוועדה לבחירת שופטים, מההיסטוריה שלה, השינויים שהוביל אהרון ברק, התיקון שהחיל השר גדעון סער ב-2008 ועד ההצעה הנוכחית ופשרת הנשיא הרצוג. במהלך הפרק מסביר סגל, את העיוות המתמשך ממנו סבל הימין וחוסר הייצוג הבולט לנציגיו ובכלל לנציגי המיעוטים במדינה דוגמת המזרחיים והערביים.

אחת הבעיות שהוביל השינוי ב-2008 מסביר סגל, הוא שמכיוון שהצדדים נדרשו פעם אחר פעם להגיע לפשרות, הדבר הוביל לכך שלעיתים נבחרו שופטים שאינם בעלי שיעור קומה משפטי והיוו פשרה אמצעית בין הצדדים.

נשיא העליון לשעבר, השופט אהרון ברק

נשיא העליון לשעבר, השופט אהרון ברק צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"יש מאה פשרות באמצע"

לקראת סיום הסרטון, מסביר סגל את היתרונות בהצעתו של השר לוין שלראשונה תיתן לימין הישראלי ייצוג הולם בוועדה לבחירת שופטים, הבעיה במצב כזה, מסביר סגל היא שהוועדה עלולה להפוך לפוליטית וכי לא יהיה מי שימנע זאת. לעומת זאת, בפשרת הנשיא, הוא מסביר, תיפטר בעיית הפוליטיזציה של הוועדה, אך הבעיה הקודמת תחזור כשלימין שוב לא יהיה ייצוג הולך מספיק בוועדה, בכל מקרה הוא אומר, "יש מאה פשרות באמצע" והם יהיו חייבים להגיע לאחת מהפשרות הללו. 

רוטמן עם לוין

רוטמן עם לוין, יש מאה פשרות באמצע |  צילום: Yonatan Sindel/Flash90