הרב מהבריגדה שהקים את בית הכנסת הגדול הונצח בירושלים

הרב אברהם יפה שהיה רבה של הבריגדה היהודית ולאחר מכן העלה יהודים ארצה וגם הקים את בית הכנסת הגדול בירושלים, הונצח בכיכר שנקראה על שמו בירושלים.

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/12/22 18:26 יב בכסלו התשפג

הרב מהבריגדה שהקים את בית הכנסת הגדול הונצח בירושלים
הטקס לזכר הרב יפה, צילום: משה אפנזר

מנציחים את הרב יפה: בטקס במעמד ראש עיריית ירושלים, משה ליאון ובני משפחתו של הרב אברהם יפה, נחנכה אמש (ב') בשכונת מלחה בעיר, כיכר לזכר הרב. הרב יפה שנולד במנצ'סטר, התגורר בירושלים וכונה "המייג'ור" זכר לתקופה בה שירת בבריגדה היהודית.

רב הבריגדה שכונה "מייג'ור"

הרב יפה לא רק שירת בבריגדה, אלא היה הרב של הבריגדה היהודית שלחמה לצד הצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. הרב יפה, שכונה גם בשם "מוריס", היה בצעירותו "לוחם אש", איש שירותי הכבאות. ב-1943, במלחמת העולם השנייה, התנדב והתגייס לצבא הבריטי, מוּנה לשמש כרב צבאי ויצק לתפקידו תוכן רב. הוא היה פעיל ציוני, שהקים עשרות בתי כנסת ברחבי הארץ, ובהם "היכל שלמה" ובית הכנסת הגדול במרכז העיר.

הכיכר לזכר הרב

הכיכר לזכר הרב צילום: משה אפנזר

הרב יפה עלה לישראל ומילא תפקידי מפתח בתנועת "המזרחי". הוא היה הרוח החיה מאחורי הקמת "היכל שלמה" ובית הכנסת הגדול בירושלים, ואף  עמד בראש הוועד המנהל שלו במשך שנים רבות. בין מעשיו הרבים, ניתן למנות את פעולותיו להעלאת שארית הפליטה לארץ לאחר השואה ופעילותו לאיתור ילדים יהודים ששרדו את השואה בכל רחבי העולם. המשימה לא הייתה פשוטה, וביוזמה שלימים הפכה לסיפור מוכּר - הם החליטו שהרב יקרא בקול "שמע ישראל" וכך איתרו את הילדים, שבאופן טבעי המשיכו את הפסוקים.

"מבנים אלה הוקמו הודות ליוזמתו ופעילותו של הרב"

 

טקס חניכת הכיכר על שמו התקיים אתמול במעמד בניו – אלי יפה, מנהלה המוזיקלי ומנצח מקהלת בית הכנסת הגדול, המלווהָ חזנים מובילים בתפילות ששמן יצא לתהילה, ועורך הדין זָלי יפה, המשמש כיושב ראש בית הכנסת ובכך ממשיך את דרכו של אביו. הכיכר ע"ש הרב משה אברהם יפה ממוקמת בדרך דוד בנבנישתי 1, מלחה (כיכר ארנה).

ראש העיר ירושלים, משה ליאון אמר בטקס: "הרב יפה הטביע חותם גדול במעשיו, וגם על בירת מדינת ישראל. היכל שלמה ובית הכנסת הגדול בירושלים, שגם אני פוקד אותם מעת לעת, משמשים סמל בארץ ובעולם. רבים פוקדים את המקומות המיוחדים הללו, מכל רחבי הארץ וגם תיירים מחו"ל. מבנים אלה הוקמו הודות ליוזמתו ופעילותו של הרב משה אברהם יפה. מדובר באדם ערכי, ישר דרך, מאמין וציוני בכל רמ"ח איבריו. אנו גאים בהנצחתו."