תחשבו טוב לפני הביס: הקלוריות הן הדבר הכי פחות גרוע בסופגניות

חנוכה הגיע ואיתו המאכל המסורתי של החג: סופגניות מטוגנות בשמן. משנה לשנה הופכות הסופגניות למושחתות יותר ובריאות פחות, ואנחנו החלטנו לבדוק עד כמה המאכל השמנוני באמת מסוכן לבריאות | מסתבר שהקלוריות הן לא החלק הכי גרוע

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 06/12/23 13:19 כג בכסלו התשפד

תחשבו טוב לפני הביס: הקלוריות הן הדבר הכי פחות גרוע בסופגניות
סופגנייה מושחתת של ביסקוטי. סטיילינג ענת לבל, צילום: בועז לביא

אף אחד לא יגיד לכם שסופגניות הן בריאות. בצק מטוגן בשמן עם מילוי מפנק ותוספות מלמעלה לא אמור להוות ארוחה מזינה. ובכל זאת, הנתונים שנחשפים על ידי הדיאטנית הקלינית תמר ידין, יועצת לחברת הרבלייף, עלולים להיות מעט מדאיגים. הסופגניות שהפכו למאכל המסורתי של חג החנוכה הופכות למושחתות יותר משנה לשנה, ועם השחיתות עולות גם הדאגות הבריאותיות.

עליית סוכר בדם, פגיעה בתאים וחומרים מסרטנים: אלו הסכנות באכילת סופגניות

ידין טוענת כי סופגנייה ממוצעת תכיל בין 350-500 קלוריות, תלוי בגודל הסופגניה ובמילוי שבחרנו, וגם בכמות הסוכר המפוזר מעליה. סופגנייה מושחתת, לעומת זאת, המכילה מילוי עשיר ותוספות מלמעלה, יכולה להגיע גם ל500-550 קלוריות.

וזה עוד לא החלק המדאיג: מעבר לערך הקלורי הגבוה ולסכנת ההשמנה, יש לא מעט סכנות באכילת סופגניות. כמות הסוכר הגבוהה בסופגניות המושחתות עלולה לגרום לעליית סוכר בדם, והסופגניות המטוגנות בשמן עמוק מכילות חומצות שומן שכאשר הן מתחממות הן גורמות לשחרור רדיקלים חופשיים שפוגעים בתאים וגורמים להזדקנות. יתרה מכך, מקומות תעשייתיים שמשתמשים באותו שמן ומחממים אותו שוב ושוב בלי להחליף אותו, גורמים לשחרור חומרים מסרטנים שפוגעים במבנה ה-DNA שלנו, אם נצרוך מהם בכמות גבוהה.

המאכל השני של חנוכה הוא הלביבה, גם היא מטוגנת, ועשויה מתפוחי אדמה ולעיתים גם בצל. ידין קובעת ללא ספק שהלביבה פחות גרועה. היא קטנה יותר, תכיל כ-160 קלוריות ליחידה, ובמרכיבים שלה יש גם ירקות. באופן כללי, הלביבה מכילה פחות רכיבים סוכריים. יש בה תפוח אדמה, בצל, ביצה, קמח לבן ומלח, לעומת סופגניה שתכיל הרבה יותר סוכרים - ריבה, שוקולד, ריבת חלב וסוכר שמפוזר מעל. ובכל זאת, גם באכילת לביבות יש לשים לב לכמות שזוללים, כי גם כאן לא מדובר במאכל דיאטטי.