דו-קרב פחמימתי: מי מנצח - תפוח אדמה או בטטה?

העולם מתחלק לשתי קבוצות עיקריות: אלו שמעדיפים תפוחי אדמה, ואלו שיעדיפו בטטה. אז מי מבניהם מנצח? יצאנו לבדוק

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 20/02/23 12:26 כט בשבט התשפג

דו-קרב פחמימתי: מי מנצח - תפוח אדמה או בטטה?
צילום: קנבה

יש שיגידו שהבטטה היא החיקוי הפחות-מוצלח של תפוח האדמה. יש שיגידו שמדובר בשדרוג מפנק יותר. מה שבטוח, כולם אוהבים את הירקות הפחמימתיים שממלאים את התפריט שלנו, רק לא יודעים להחליט את מי מבניהם יותר. יצאנו לבדוק מי מביניהם מנצח בערכים התזונתיים, במתכונים, בשימושים האחרים, ומי פשוט הרבה יותר טעים.

ערכים תזונתיים

100 גרם של תפוח אדמה אפוי עם הקליפה, מכילים 93 קלוריות. 100 גרם של תפוח אדמה מטוגן ללא הקליפה, מכילים 333 קלוריות. תפוח האדמה מכיל 1.37 חלבונים ו-17.72 פחמימות.

100 גרם של בטטה אפויה עם הקליפה, מכילים 90 קלוריות. 100 גרם של בטטה מטוגנת ללא הקליפה, מכילים 138 קלוריות. הבטטה מכילה 1.71 חלבונים ו-20.01 פחמימות.

צילום: קנבה

מתכונים

אין ספק שלתפוח האדמה יש שימושים רבים ומגוונים. מצ'יפס ועד הום פרייז דרך בלינצ'ס, יש כל כך הרבה דברים שתוכלו לעשות איתו. אבל אסור לשכוח שגם לבטטה לא חסרים מתכונים: ממרקי בטטה מפנקים ועד לביבות עסיסיות, כמעט כל מתכון שאפשר לעשות עם תפוח אדמה תוכלו להחליף או לשדרג בבטטה. צ'יפס בטטה כבר מזמן הפך למנה קבועה בכל מסעדה שמכבדת את עצמה, לצד זה של תפוח האדמה, ומתגלים עוד ועוד מתכונים שניתן לעשות איתו.

מצד אחד, תפוח האדמה הוא המלך הבלתי מעורער של המטבח כבר שנים. תמיד אפשר למצוא מה לעשות איתו, תמיד אפשר ברגע למעוך ולקבל פירה מפנק. מצד שני, הבטטה משדרגת את הארוחה והופכת אותה למקורית יותר, יצירתית יותר ויש שיגידו גם טעימה יותר.

צילום: קנבה

שימושים אחרים

לתפוח האדמה יש לא מעט שימושים אחרים מלבד מאכל. הרגעת כאב גרון, הסרת חלודה, העלמת אקנה ועוד. הבטטה, לעומת זאת, יכולה לסייע בניקוי רעלים ויש לה לא מעט הטבות תזונתיות ובריאותיות לגוף, אך בכל הנוגע לעזרה במטבח או בניקיון הבית היא פחות שימושית, ועדיף להשאיר אותה למאכל בלבד.

צילום: קנבה

בשורה התחתונה

כולנו למדנו כבר בגן ש"על טעם וריח אין להתווכח". יש שיאהבו את תפוח האדמה הקלאסי, יש שיעדיפו להיות מיוחדים יותר עם הירק הכתום, אבל בסופו של דבר כולנו רק רוצים לאכול פחמימות. ואם להודות על האמת, אנחנו בכלל בעד שלום, כי מה יותר טעים משילוב של בטטה ותפוחי אדמה ביחד, חיים בשלווה על תבנית התנור המשומנת? רוצו להכין.