בדיוק כמו במכונת הכביסה - אסור להעמיס על הקיבה

כמה פעמים אמרתי לעצמי "אקח רק עוד ביס אחד וזהו". ואז אחריו, הגיעה הנפיחות, העייפות והכבדות. מוכרת לכם ההרגשה? 

חדשות כיפה עידן יצחקיאן 07/06/20 10:44 טו בסיון התשפ

בדיוק כמו במכונת הכביסה - אסור להעמיס על הקיבה
צילום: shutterstock

כמה פעמים אמרתי לעצמי "אני אקח רק עוד ביס אחד וזהו". עברו בי מחשבות כמו "אותי לימדו שצריך להשאיר צלחת ריקה", או  "יש אנשים שאין להם מה לאכול בעולם". ואז, אחרי הביס הזה הצטערתי מאוד.. נפיחות, עייפות וכבדות היו מנת חלקי. הצלחת נשארה ריקה, ואני נשארתי עם עומס יתר. מוכרת לכם ההרגשה? 

הרמב"ם כתב שאסור לאדם להגיע לאכילה עד כדי קיבה מלאה, אלא להשאיר כמו רבע פנוי. בקיבה שלנו יש שני כוחות שפועלים במקביל. כוח מושך, שמושך את האוכל מהוושט לקיבה, והכוח הדוחף שדואג להמשיך את פעולת העיכול במעיים. זה מתבצע על ידי "עיסוי" שהקיבה עושה למזון כדי לפרק אותו (פרסטלטיקה בשפה המקצועית). בנוסף יש לנו מיצי עיכול שעוזרים בפירוק המזון, אבל על זה אולי נרחיב בפעם אחרת. 

כשהקיבה עמוסה, יש מזון מיותר, ואם הוא לא מתעכל, כבר אמרנו במאמרים הקודמים שזה הופך לפסולת רעילה בגוף האדם. הדבר משול לקופה שמילאו אותה עד אפס מקום. אמנם יש הרבה כסף, אבל אי אפשר להוציא אותו החוצה.. אלא אם תשברו אותה.

רגע, הבטן לא שקופה, אז איך יודעים מתי הקיבה מלאה⁉️ שמח ששאלתם. לא צריך לנחש. השיטה היא פשוט לאכול את האוכל לאט, ללעוס אותו טוב, שהרי המילה "לעיסה" נוצרה כדי שנבין שצריך להפוך את האוכל.. לעיסה! ממילא כשאוכלים לאט, אוכלים פחות, כי הרגשת השובע תגיע עוד בטרם שסיימתם לאכול. ואם בכל זאת אכלתם מהר, עצרו לכמה דקות. תנו לקיבה הזדמנות "להילחם בלחם", ואחרי כמה דקות תרגישו את הרגשת השובע. 

אגב, אחת הטענות למכשול הזה, היא האוכל המבושל, שאינו מצריך לעיסה מרובה ולכן אוכלים ממנו יותר.. מה שאין כן אוכל חי, כמו פירות, ירקות, ועשבים, המצריכים עבודת לסת מרובה, ואכילה פחותה, תשאלו את הפרות באחו.. 

לסיכום, למדנו חוק נפלא: מקסימום אכילה מביא למינימום עיכול (ולמינימום ספיגה כמובן), גם אם אתם אוכלים ממש בריא. וכן להיפך. מינימום אכילה יעזור לגוף להפיק את המקסימום, לעכל כראוי, ולספוג את כל אבני הבניין שהגוף זקוק להם. ואם מכונת הכביסה שלכם מלאה, חישבו להוריד ממנה כמה בגדים, תנו לה הזדמנות לא רק להסתובב, אלא גם לנקות ולהלבין את בגדיכם.

 

לטורים קודמים

 

הכותב: עידן יצחקיאן, יועץ ומנחה לרפואה טבעית גוף ונפש בדרך היהדות, בוגר מכללת אלימה מיסודו של הרב יובל הכהן אשרוב. ליצירת קשר: 0542321045. Idanitz@gmail.com

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן