פלאפל - כל מה שצריך לדעת על המאכל הלאומי

לכבוד החג הכי ישראל, ולכבוד הדוכנים שייפתחו בקרוב בהמוניהם, קבלו את כל מה שצריך לדעת על המאכל הכי ישראלי שיש. ויש גם מתכון בריא

חדשות כיפה שרה בר אשר 29/04/20 09:16 ה באייר התשפ

פלאפל - כל מה שצריך לדעת על המאכל הלאומי
פלאפל, צילום: shutterstock

הפלאפל נולד במצרים. זה קרה במחצית הראשונה של האלף הראשונה לספירה. ככל הנראה, מי שהמציא את הפלאפל הם הקופטים. הקופטים, הם נוצרים מצריים שחיפשו תחליף צמחוני שאותו הם יוכלו לאכול בחגים שבהם אסור להם לאכול בשר. באותם ימים לא הכינו את הפלאפל מחומוס, אלא מפול. הפול הוא קטניה שמאוד נפוצה במצרים. מעניין, שרק כשהפלאפל התפשט לסוריה וללבנון, רק אז התחילו להכין אותו מחומוס. 

עם קום המדינה, הפלאפל התאזרח בישראל ומיתג את עצמו כמאכל הלאומי. דוכני הפלאפל הרבים שהוקמו באותן שנים, הפכו את הפלאפל ל'פאסט פוד' זול שנאכל ברחוב. ואם דחוף לכם לדעת, אז באותם ימים התערובת של קציצת הפלאפל הכילה גם לחם.  
 
 

איך זה פוגש אותנו?

מטוגן - כדורי הפלאפל ספוגים בהמון שמן שמקורו בטיגון. שזה מה שהורס את הערך התזונתי שלו. ובמיוחד לאור העובדה שמדובר בשמן שראה בחייו הרבה כדורי פלאפל עד שהחליפו אותו. לכן, כל טיגון עלול לשחרר מהשמן חומרים בשם "רדיקלים חופשיים", שיזיקו לנו. חבל!

אפוי - כאן קיבלנו קציצת קטניות אפויה. כי חומוס זה קטניה. לכו על זה! הניחו את כדורי הפלאפל בפיתה מקמח מלא, עם טחינה מלאה וסלט ירקות ותקבלו ארוחת בריאות. 

קפוא - כדורי פלאפל מוכנים וקפואים עברו טיגון במפעל והם מכילים גם פירורי לחם וקורנפלור על חשבון כמות החומוס. שזה אומר, שיש בהם פחות חלבון. כי החומוס תורם לנו חלבון. 

בטעם פלאפל - יש חטיפים שהם בטעם פלאפל. וזה, בזכות חומרי טעם וריח. ברור שכדאי לכם לוותר עליהם. 
  
 

ערך תזונתי 

פיתה שיש בה פלאפל, צ'יפס, טחינה וסלט ירקות, תורמת לנו כ 800 -900 קלוריות. שזה המון! כדור פלאפל  אחד מטוגן, תורם כ 70- 80 קלוריות, כמו פרוסת לחם. חוץ מזה, אם קונים פלאפל, חשוב לשאול את המוכר מתי הוא החליף את השמן. וגם, כשקונים פלאפל, כדאי לוותר על הצ'יפס, ובמקום שנשאר כדאי להוסיף עוד סלט ירקות.  

 

מתכון לכדורי פלאפל אפויים

החומרים: 
2 כוסות חומוס
1 בצל קטן קצוץ דק
2 שיני שום מעוכות
1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה
1/2 1 כפות כוסברה קצוצה
3 כפיות כמון
1 כפית מלח
1/2  כוס שמן זית
1/2 כוס מים
1 כף קמח מלא.

אופן ההכנה: 
משרים את גרגירי החומוס במים למשך 24-12 שעות. 
במעבד מזון, טוחנים את החומוס עם 1/2 כוס מים. 
מוסיפים למעבד המזון את שאר החומרים ומערבלים. 
מניחים נייר אפייה בתבנית אפייה. 
יוצרים מהעיסה כדורי פלאפל ומסדרים אותם בתבנית האפייה. 
אופים במשך חצי שעה בתנור חם מאוד.

 

 

לכל הטורים של שרה בר אשר