מה עלייך לאכול או שלא לאכול בהיריון?

את בהריון? שיהיה בקלות ובשעה טובה. אך לפני כן, כדאי שתקראי את המאמר הבא שמביא את המחקרים החמים והעדכניים בנושא תזונה ותוספי תזונה בהריון

חדשות כיפה שרה בר אשר 03/12/19 10:10 ה בכסלו התשפ

מה עלייך לאכול או שלא לאכול בהיריון?
צילום: shutterstock

תוסף תזונה של ויטמין D בזמן ההיריון, לא תמיד יעזור לך. לכן הכי טוב שתצאי בחוץ:  שנים שהיינו קוראות על חשיבות ויטמין D, והיינו משוויצות שבארצנו שטופת השמש אנחנו מסודרות. עד שבאו מסנני הקרינה, המשרדים הממוזגים ובדיקות הדם שהוכיחו שגם לנו חסר ויטמין D. את הוויטמין ניתן לקבל מחשיפה מבוקרת לאור השמש, וגם מאכילת פטריות שיטאקי מיובשות, דגים, חלב ומוצריו וביצים.  ויטמין D מסיס בשומן ותפקידיו העיקריים כוללים בקרה, ספיגה והטמעה של מינרלים ובעיקר של סידן וזרחן בעצמות. כמו גם חיזוק מערכת החיסון, תפקוד עצבי תקין, וויסות רמות האינסולין בדם. תוצאות מחקר שבדק 829 נשים בהיריון. הראה כי נטילת תוסף של ויטמין D אלף יחב"ל (יחידות בינלאומיות) ליום החל מהשבוע ה 14 להיריון ועד ללידה, לא ממש הועיל להעלאת רמת ויטמין D בדם בקרב נשים שילדו בחורף, או נשים שהיו עם רמות ויטמין D נמוכות בתחילת ההיריון, או נשים שבמהלך ההיריון עלו הרבה במשקל. לכו להיבדק, זה חשוב.
 

הסיכון לאוטיזם אצל היילוד פוחת ב 73% כשהאם נוטלת חומצה פולית בזמן ההיריון: מי שנוטלת תוסף תזונה של חומצה פולית לפני ההיריון וגם במהלכו, מצמצמת באופן משמעותי את הסיכון של העובר שלה לאוטיזם. לכן גם אם אין לכן כוח וחשק לבלוע וויטמינים, אל תוותרו על הוויטמין הזה. הוא חשוב, ואפילו חשוב מאוד. עד כדי כך שהוא יכול להשפיע על איכות החיים של הילדים שלכן, וכמובן גם על שלכן. אפשר ליטול כדור של חומצה פולית, ואפשר ליטול מולטי ויטמין לנשים בהיריון שמכיל כמות תרפויטית של חומצה פולית (כלומר, הכמות במולטי ויטמין צריכה להיות זהה לכמות שמכיל כדור בודד של חומצה פולית).
מחקר שנערך בישראל, בדק את הקשר בין נטילת חומצה פולית לפני ההיריון ובמהלכו, לבין אוטיזם אצל הילודים. במחקר השתתפו 45,300 ילדים, שנולדו בישראל בין השנים 2003 -2007. על ילדים אלה נערך מעקב ורישום מאז שנולדו ועד לשנת 2015. במהלך השנים האלה, אובחנו 572 ילדים עם אוטיזם. ניתוח נתוני המחקר העלה את המסקנה לפיה נטילה של חומצה פולית לפני ההיריון צמצמה את הסיכון לאוטיזם ב 61% ונטילה של חומצה פולית במהלך ההיריון צמצמה את הסיכון לאוטיזם ב 73% בהשוואה לנשים שלא נטלו חומצה פולית בכלל. בקיצור, תבלעו את זה.

 

שתית משקאות דיאט, יש מצב שהתינוק שלך ישלם את המחיר. לפחות מבחינת המשקל העודף שלו: זה שממתיקים מלאכותיים עלולים לגרום להשמנה, תשוקה למתוק ועוד צרות, את זה אנחנו כבר יודעים. אך מחקר ראשון מסוגו שנועד לבחון האם צריכת משקאות שמכילים ממתיקים מלאכותיים במהלך ההיריון, עלול לגרום לעודף משקל אצל התינוק. המחקר נעשה כחלק ממחקר קנדי גדול שעוסק בבריאות התינוק. במחקר השתתפו 3,033 תינוקות ואימהותיהם. החוקרים בדקו את הרגלי התזונה של האם במהלך ההיריון, ואת מדד ה BMI של התינוק בגיל שנה. כ 30% מהאימהות דיווחו שצרכו משקאות דיאט, וכ 5% מתוכן דיווחו על צריכה יומיומית של משקאות אלה. מניתוח הנתונים עולה כי בהשוואה לאימהות שלא צרכו כלל משקאות דיאט, צריכה יומית הייתה קשורה בעלייה של 0.20 יחידות במדד הBMI  המתוקנן ובסיכון גבוה של פי שתיים לעודף משקל אצל התינוק בגיל שנה. נמצא כי קשר זה אינו תלוי בגורמי הסיכון של האם שכוללים את מדד ה BMI, איכות התזונה וסך צריכת הקלוריות שלה. בקיצור, הממתיקים האלה לא ממש בריאים למתוקים שלנו.

 

לטורים נוספים

שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il