לילדים לנערות ולמבוגרים - ירקות ופירות יעשו לכם רק טוב בחיים

על פי מחקרים שבדקו את ההשפעות של אכילת פירות וירקות נמצא שאכילתם מורידה את הסיכון לחלות בסרטן השד, גורמת להתפתחות טובה יותר של הילד, ונותנת הרגשה פסיכולוגית טובה יותר לכל אדם. ירקות ופירות צריכים להיות מוצרים בסיסיים בתפריט שלכם

חדשות כיפה שרה בר אשר 25/11/19 10:25 כז בחשון התשפ

לילדים לנערות ולמבוגרים - ירקות ופירות יעשו לכם רק טוב בחיים
צילום: shutterstock

אם המחקרים שפרסמנו כאן בשבוע שעבר על הסגולות של הפירות, עדיין לא גרמו לכם לרוץ לירקן ולהעמיס מלוא הטנא של פירות, קבלו מחקרים נוספים שללא ספק יגרמו לכם לעשות זאת:   

עצה לנערות – אכלו ירקות ופירות. זה מקטין את הסיכוי לחלות בסרטן השד: מוותרים למתבגרת שלכם על אכילת פירות וירקות? כדאי שתחשבו שוב. מחקר שנועד לבדוק את הקשר בין צריכת פירות וירקות בגיל צעיר לסיכון לחלות בסרטן השד עקב אחר כ 90,000 נשים בגילאי 27 – 44 שמילאו שאלון תזונה בשנת 1991 ואחר כ- 44 אלף נערות בגילאי 13-18 שמילאו שאלון תזונה בשנת 1998 – ומסקנותיו ברורות. 
מתברר כי נערות שצרכו כשלוש מנות פרי ביום היו בסיכון נמוך בכ 25% לחלות בסרטן השד, בהשוואה לאלו שצרכו כחצי מנת פרי בממוצע ליום. זאת ללא קשר לצריכת הפירות בגיל מבוגר יותר. 
נמצא גם כי צריכה של פירות וירקות עשירים בנוגד החמצון אלפא קרוטן (שנמצא בירקות ובפירות צהובים, כתומים וירוקים כהים), בגיל מאוחר יותר, הייתה קשורה בסיכון נמוך יותר לחלות בסרטן שד לפני גיל המעבר. 
 

צילום: shutterstock


כשאוכלים פירות וירקות, מרגישים יותר טוב – ולא רק גופנית: 
מחקר שנערך בניו זילנד בדק את התרומה הפסיכולוגית של תכנית בת שבועיים שמטרתה לעודד אנשים לאכול פירות וירקות. במחקר השתתפו 171 צעירים בגילאי 18- 25, שחולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות. בקבוצה הראשונה המשתתפים לא שינו דבר בהרגלי התזונה שלהם. בקבוצה השנייה הם קיבלו מסרונים בטלפון הנייד שהזכירו להם לצרוך פירות וירקות. ונשלחו אליהם גם שוברים לקניית פירות וירקות, ובקבוצה השלישית המשתתפים קיבלו בכל יום שתי מנות של פירות וירקות טריים, אותם הם אכלו בנוסף לתזונה הרגילה שלהם. 
תוצאות המחקר הראו שרק אצל המשתתפים בקבוצה השלישית, חל שיפור בתחושת ה"רווחה הפסיכולוגית" (Psychological well being) שבאה לידי ביטוי בעליה במדדי הוויטאליות, ההתפתחות והמוטיבציה. בנוסף, נמצא שההשפעה בתחושת הרווחה הפסיכולוגית לא הייתה תלויה בכמות הקרוטנואידים (נוגד חמצון שנמצא בפיגמנט של הפירות והירקות) והוויטמין C שבפירות ובירקות. 
מסקנת החוקרים: לאכילת פירות וירקות עשויה להיות השפעה טובה על מדדים פסיכולוגיים, אפילו אחרי שבועיים.     

צילום: shutterstock


שתיית מיץ פירות 100 אחוז טבעי מידי יום לא גורמת לעלייה במשקל בקרב ילדים: מחקר שבו השתתפו 34 אלף ילדים בגילאי שנה עד 18 בדק האם קיים קשר בין שתיית מיץ פירות 100 אחוז טבעי, לעלייה בערכי ה BMI (יחס בין משקל לגובה) אצל הילדים. תוצאות המחקר הראו שלאחר נטרול סך הצריכה הקלורית, תוספת של 180 – 230 מ"ל (כוס קטנה או כוס רגילה) ליום של מיץ למשך שנה, גרמה לעלייה מזערית בלבד בערכי ה BMI. התוצאה הייתה משמעותית מעט יותר אצל ילדים בגילאי שנה עד שש (החוקרים טוענים שאין לעלייה הזאת משמעות קלינית) וחסרת משמעות בכלל בקרב ילדים בגילאי 7 – 18, שאצלם, למרבה השמחה, לא נמצא כל קשר בין צריכת מיץ פירות לעלייה במדדי ה BMI. בקיצור, יש לכם אחלה נשנוש להציע להם אחר הצהריים, וכשהם משוטטים בחופש בקניון, תספרו להם שאפשר להזמין שייק פירות ולא רק מילקשייק. 

לטורים נוספים

שרה בר אשר היא נטורופתית, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il