סוף עונה - מה אתם יודעים על האבטיח?

קצת לפני שאנחנו נפרדים ממנו לטובת פירות החורף, בואו לבדוק עד כמה באמת אתם מכירים את האבטיח

חדשות כיפה שרה בר אשר 13/10/20 10:05 כה בתשרי התשפא

סוף עונה - מה אתם יודעים על האבטיח?
אבטיח, צילום: shutterstock

השם המדעי של האבטיח הוא Citrullus lanatus. באנגלית בכלל שכחו להמציא לו שם והסתפקו בשם: Watermelon (מלון מים) כאילו שאין לו אישיות משל עצמו. עכשיו, נכון שלבני ישראל היה כנראה זיכרון קצר, ומכל מה שהם זכרו מגלות מצרים, היה דווקא את הקישואים ואת האבטיחים, אבל הי, לפחות לנו יצא מזה משהו טוב. לפחות קיבלנו מהם את השם אבטיח ולא נשארנו עם השם המדעי והמסובך, או עם ה"אין שם" באנגלית. גם זו לטובה. 

האבטיח שייך למשפחת הדלועים שזה קודם כל אומר שהוא קרוב משפחה של הדלעת אך גם של המלפפון, הקישוא, הדלורית והמלון. 

האבטיח וגם שאר בני משפחתו אוהבים טמפרטורות גבוהות, ולכן עונת ההבשלה שלהם היא בקיץ. האבטיח נולד באפריקה אולי בגלל שהוא אוהב את החום ששורר ליד קו המשווה. לכן, אולי זאת הסיבה, שבזכותה בני ישראל פגשו אותו לראשונה דווקא במצרים. 

האבטיח משתלב טוב על שיפוד עם פירות נוספים בצבעים שונים. בתוך סלט פירות ובעיקר עם אחיו הכמעט תאום הלוא הוא המלון. עם גבינה בולגרית (רק חשוב להקפיד שאחוזי השומן שבה יהיו נמוכים ושהיא תכיל מעט מלח). כקוביות אבטיח או כקלח אבטיח. כדאי לדעת שאפשר לפסל על קליפת האבטיח מילים או ציורים, אבל אז חבל לאכול ולהרוס. 

ערך תזונתי: 100 גרם של אבטיח תורמים 31 קלוריות. כמו גם 92% מים והיתר סוכר מסוג פרוקטוז Fructos)) שהוא חד סוכר שנמצא בפירות. נוסף על כך, גם ויטמין C, ויטמין B3, B5, B6, בטא קרוטן שחשוב בין היתר לבריאות העיניים וליקופן שמוכר לנו מהעגבניות. הליקופן הוא פיטוכימיקל שנותן לאבטיח את צבעו האדום. מי שרגיש לחומציות של העגבנייה, יכול ליהנות מהליקופן של האבטיח. אלא אם כן הוא אוכל אבטיח בצבע צהוב.

משתמשים בכל חלקי האבטיח למעט בקליפה הירוקה. לכן, מי שעדיין חושב שקליפת האבטיח מיועדת לסוסים, שידע שהוא טועה. רבים וטובים מכינים קליפות אבטיח מוחמצות, מסוכרות ואפילו ריבות. חוץ מזה, קולים את גרעיני האבטיח לפיצוחים. מי שזוכר, בעבר האבטיח הכיל המון גרעינים. אך 100 גרם גרעיני אבטיח, תורמים 417 קלוריות. שזה המון.  

לחתוך אבטיח ואז לגלות שהוא בעל צבע חיוור ובעל מרקם של קמח, זה באסה. לכן, אולי כדאי לקנות חצי אבטיח ואפילו שני חצאי אבטיחים. 

לקנות אבטיח, ואז לגלות שאין בשבילו מקום במקרר, זה באסה. לכן, אולי כדאי לקנות אבטיחים קטנים בגודל של מלון. מעניין לציין שביפן מוכרים אבטיח מרובע. היתרון הוא, שהוא נוח לאחסון כיוון שהוא משתלב טוב יותר עם הצורה המלבנית של המקרר. 

ברד אבטיח

ברד אבטיחצילום: shutterstock

 


והנה כמה מתכונים טעימים, שכיף להכיר:

 

ברד אבטיח

החומרים לכוס אחת:
 

1 כוס קוביות אבטיח
3 קוביות קרח

 

אופן ההכנה: 

מערבלים את הכל בבלנדר. 
שותים עם קשית.

 

 

קרטיב אבטיח

החומרים ל 4 קרטיבים קטנים:
 

2 כוסות קוביות אבטיח
1/2 כוס מים
3 כפות סירופ מייפל אמיתי (לא סירופ בטעם מייפל)

אופן ההכנה: 

טוחנים הכל בבלנדר.
מוזגים לכלי פלסטיק של ארטיקים, או לכוסות קטנות, או למגש להכנת קוביות קרח (מניחים כפית בכל קוביה).
מקפיאים וממתינים בסבלנות.

 

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה בנושאי: תזונה ותעשיית המזון. להזמנת ההרצאה "מתוקים מהחיים":  Barasher@zahav.net.il 054-5493632.

לטורים נוספים