פסח מצה ומרורים

עוד הפעם בשר? שוב תפוחי אדמה? שרה בר אשר עם מגוון רעיונות שיגוונו לכם את הארוחות בחג. תתפלאו אבל אפשר גם בלי עוגיות קוקוס

חדשות כיפה שרה בר אשר 27/03/13 19:47 טז בניסן התשעג

פסח מצה ומרורים
RonAlmog-cc-by, צילום: RonAlmog-cc-by

אם תשאלו אותי, ואני מקווה שאתם שואלים. רבי עקיבא ורבי טרפון אכלו בבני ברק רק את המאכלים שהיו על קערת הסדר. תחשבו על זה, מדובר בארוחה שלמה. כריכים ממצות מרוחות בחרוסת לצד ביצים במלח, חסות ושאר ירקות. יש כאן ארוחת ערב משביעה ומזינה. וכל זה עוד לפני ששתינו ארבע כוסות של יין. בימינו קערת הסדר לא נחשבת אפילו כמנה ראשונה. כל מה שאכלנו עד 'שולחן עורך' זה היה ב"כאילו". בשעה עשר בלילה, מתחילים לאכול "על אמת". כשהכריך של הלל הזקן מצליח בקושי לעבור את התריסריון, או אז, מתחילה המתקפה האמיתית. חג או לא חג? אז שלא נסבול?

(צילום: ChameleonsEye - shutterstock)

זאת ועוד, מזל שכשבני ישראל יצאו ממצרים, הם לא אכלו מצות רגילות. אחרת כנראה שהיינו תקועים שם עד היום. לא בגלל פרעה או המצרים, אלא בגלל כאבי הבטן ופקקי התנועה במערכת העיכול. לכן כעת, 5,000 שנים אחרי האירוע המכונן של עם ישראל, כדאי להכיר את המצה מקמח כוסמין אורגני. המצה מכילה קמח כוסמין אורגני מלא ומים. כנראה שאנחנו חייבים לסוג הזה של המצות את עובדת היותנו בני חורין. במה דברים אמורים? כוסמין הינו הדגן שהכי קרוב לאם החיטה. החיטה שאנחנו אוכלים היום הינה חיטה מתורבתת. אבותינו אכלו חיטה לא מתורבתת. שהיא ככל הנראה מה שנקרא בימינו, כוסמין. מדובר בדגן מלא, על כל יתרונותיהם של הדגנים המלאים. ולא, על תתבלבלו עם דגן אחר, לא מדובר בכוסמת. חוץ מזה, כשבני ישראל יצאו ממצריים, עדיין לא המציאו את חומרי ההדברה. לכן הם אכלו רק אורגני. מכאן יוצא, שהם אכלו מצות מקמח כוסמין מלא ואורגני.

השמן היחיד בעולם שהוא גם כשר לפסח, גם ללא קטניות וגם בריא הוא שמן הזית. ישנה אמונה טפלה שאומרת ששמן זית לא מתאים לטיגון. אז זהו שאפשר בהחלט לטגן עם שמן זית, בתנאי שהוא בדרגת חמיצות של כתית מעולה. כיוון שטמפרטורת השריפה שלו היא 220 מעלות וטמפרטורת הטיגון היא רק 180 מעלות.

כיצד מטגנים? מוזגים כפית או כף (תלוי בגודל המחבת והתבשיל) של שמן זית, לא נותנים לו להישרף ומיד מניחים במחבת את המאכל. למי שמחזיק כעת את הראש בין הידיים ושואל: "אז מה? היא מרשה לטגן?" אני מרגיעה: לטגן זה משמין. ובכף שמן יש 100 קלוריות. אך אפשר לטגן חביתת עין, או חביתה שטוחה, או לרפד חזה עוף בשמן זית ולהניח אותו (בלי להוסיף שמן למחבת) על מחבת פסים. העיקר לא להשתמש בשמן בכבישה חמה.

(צילום: shutterstock) אפשר גם בלי מצות

אפשר גם בלי הקלוריות

לטובת מי שאצלם פסח והשמנה הם שני מילים נרדפות, אני מציעה כאן תפריט מזין, טעים, כשר לפסח וללא חשש קטניות:

ארוחת הבוקר: מצה מקמח מלא עם שכבה דקה של אבוקדו, ביצה קשה וסלט ירקות בשמן זית.

עשר: פירות וחופן שקדים, או אגוזים טריים.

ארוחת צהריים: עוף (הסירו ממנו את העור השומני), או חזה עוף במחבת, או פרגית, או שיפודים, תבשיל ירקות ופירה בטטה מתובל בשמן זית.

אחרי הצהריים: פרי.

ארוחת ערב: מרק ירקות, דג בתנור, תפוח אדמה אפוי ואנטיפסטי בשמן זית.

שיהיה חג כשר שמח ובריא.

הנטורופתית שרה בר אשר, מייסדת בית הספר לנטורופתיה במכללת "אורות ישראל"

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן