מתמודדים עם סוכרת? כך תעברו את פסח בשלום

פסח מזמן לנו סעודות חג מלאות במאכלים "מאתגרים", המצות, הקניידלך, היין, העוגיות היבשות הטעימות, כולם נשארים אתנו גם בחול המועד. כמו כן, אחת המצוות בפסח היא שתיית ארבע כוסות של יין. אז איך שומרים על איזון הסוכרת גם בזמן הפסח?

חדשות כיפה עינת מזור בקר - דיאטנית 19/04/19 09:00 יד בניסן התשעט

מתמודדים עם סוכרת? כך תעברו את פסח בשלום
צילום: shutterstock

מספר שעות טרם ארוחת החג מומלץ לעשות פעילות גופנית. הפעילות מביאה לרמות סוכר נמוכות יותר מספר רב של שעות לאחריה, בדרך כלל. לחילופין, ניתן לצעוד לאחר הארוחה (אך לא מיד לאחריה),  מאותה סיבה גם כן.

היצמדו לתכנית הטיפול התרופתית שלכם

שתייה מתונה של אלכוהול, ובמיוחד של יין אדום, מקושרת כמפחיתה את  הסיכון ללקות במחלת לב וכלי דם, דבר שעשוי להועיל עם  סוכרתיים רבים שנמצאים בסיכון מוגדל לפתח מחלות לב. למרות זאת, על פי רוב, סוכרתיים מקבלים הנחייה להפחית את צריכת האלכוהול שלהם על מנת להשיג שליטה טובה יותר ברמות הסוכר בדם.

 

בדקו את רמות הסוכר בדם לפני שתיית יין ושעה או שעתיים לאחר השתייה - כדאי גם לשים לב לרמת הסוכר לאורך הערב כולו, שכן השפעת האלכוהול יכולה להימשך שעות. 
כיום, ישנם מכשירים לניטור סוכר רציף אשר ניתן להשתמש בהם לתקופות קצרות או ממושכות ובאמצעותם ניתן לבדוק את רמת הסוכר בדם, ללא דקירה, מספר רב של פעמים ביום, כמו כן, לקבל תמונה מלאה של מגמת הסוכר בלילה.

שאלו את המארחים שלכם מהו התפריט המתוכנן לארוחת החג - בדרך זו תוכלו לתכנן מראש אילו מנות לבחור או שתוכלו לבדוק מהי תכולת הפחמימות במאכל זה או אחר (למשל כמה פחמימות יש בקניידלך).

הכינו אתם מאכל אחד או תבשיל שאתם יודעים בוודאות את הרכבו התזונתי - עדיף כמובן שהמאכל יהיה דל פחמימות ועל טהרת הירקות / חלבונים.

קומו מהשולחן - במידה ואכלתם את הצלחת אותה מילאתם לעצמכם (כולל מנות ראשונות לפני כן), קומו מהשולחן, עזרו לפנות או התיישבו ליד אדם אחר שסיים לאכול. המטרה היא, שלא תמשיכו לאכול רק כיוון שהאוכל מצוי על השולחן, שכן בד"כ זה יגרום לעלייה נוספת של רמת הסוכ ברדם וידרוש מכם תוספת של אינסולין.

בחרו קינוח - מתוך שלל הקינוחים, בחרו את האחד בו חשקה נפשכם יותר מהכל ואכלו אותו עם אדם נוסף. במידה ותוכלו להסתפק בקוביית שוקולד מריר 85% קקאו כקינוח, זוהי הבחירה הטובה ביותר שתוכלו לעשות. במידה ואתם בוחרים לשתות אלכוהול, הגבילו את הכמות וזכרו כי אלכוהול "נקי" נוטה להוריד את רמות הסוכר. מסיבה זו נטרו את הסוכר גם מספר שעות לאחר הארוחה.

שתו מים - בחרו בשתייה לא ממותקת כמו מים, סודה, משקה דיאטטי תוסס וכדומה.

הגבילו את כמות הפחמימות שתאכלו בארוחה - כיוון שלהן ההשפעה העיקרית על רמות הסוכר. דוגמאות לפחמימות: אורז, תפ"א, פסטה כשרה לפסח, קניידלך במרק, מצות וכדומה.

גזור ושמור:

מצה רגילה: 140 קק"ל, 32 גרם פחמימות ליחידה. 

מצה קלה: 100 קק"ל, 20 גרם ליחידה.

חרוסת: כ-50 קק"ל ו-5-8 גרם פחמימות לכף. 

מרור: אפשר לאכול חופשי, ללא הגבלה.

1/2 ביצה: 40 קק"ל, ללא פחמימות.

תפוח-אדמה אפוי בינוני: 100 קק"ל, 20 גרם פחמימה.

2 קניידלך  ומרק: 220 קק"ל.

עוגית קוקוס או בוטנים: 100 קק"ל ליחידה, עתירות שומן. 

כוסית מיץ ענבים: 80 קק"ל, 20 גרם פחמימה. 

פרוסת עוגה של פסח: לפחות 250 קק"ל (בפרוסה דקה), 30-40 גרם פחמימה.

מנת גפילטע פיש: 100-150 קק"ל, דל פחמימות במידה ולא מוסיפים סוכר.

 

 


הכותבת: עינת מזור- בקר, דיאטנית קלינית במרפאת ההשמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת