שאל את הרב

רכיבה על אופניים בשבת

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 14/09/23 15:11 כח באלול התשפג

שאלה

האם מותר לרכב על אופניים רגילים בשבת?

תשובה

שלום וברכה,

למסקנה, אין לרכב על אופניים רגילות בשבת ממספר טעמים:

מצרף כאן את המקורות לשיעור שהעברתי בנושא:

א. שו"ת רב פעלים חלק א או"ח סימן כה

בעיר שיש בה עירוב מותר לרכוב בזה הגאר"י אפילו לטייל בין בשבת בין ביו"ט.

ב. שו"ת שמחת כהן חלק או"ח סימן עח

בנוגע להיתר בהליכת האופניים בשבת שכתבתי בספרי שנדמה לי ששמעתי מפי מגידי אמת שהרב רב פעלים חזר בו וע"ז פלפל כת"ר נ"י להוכיח דאין ספק של השמועה מוציא מידי ודאי וסוף סוף לא נפיק מידי פלוגתא ע"כ.

הנה ראשית מה שפקפק בעיקר השמועה מדלא הזכירו זאת הרב כף החיים והרב משה האיש, השמועה הזו לא נכתבה בשום ספר שממנה יתוודעו על כך, רק אני זוכר שאחד מהרבנים של בבל מסר לי זאת ונשכח מזכרוני מי הוא זה.

והכה"ח והרב משה האיש לא ידעו מזה, שהכה"ח עם שהוא מאתריה אך כחמשים שנה הוא נמצא בירושלים ולא ידע מכל זה. וגם בהיותו בירושלים היה מתבודד בעיליתיה כל היום ואינו רואה פני איש רק בזמן התפלה ולא יותר. שנית לו יהיה נכון הדבר שאין אמת בשמועה זו אך מכיון שהאחרונים חלקו עליו והחוש מעיד כדבריהם ודאי שראוי לחוש לדבריהם ואין מקום להחליט להתיר.

ולי ברור דהרב פעלים עצמו לו ידע מהתקלה שיוצאת מזה היה חוזר בו, ובודאי שכעת בעולם העליון נתחרט על דבריו כי קבלתי ידיעות ממקומות שסמכו להתיר על פי פסק שלו בהנדיא הודו ומקומות אחרים שבעוה"ר יצאו מזה מכשולות רבים.

ואחד חכם מא"י שנמצא שם הראה להם את ספרי ואיזה מהם חרדו וחדלו ואני בטוח שהר"פ ז"ל מליץ עלי בעולם העליון שהצלתיו ממכשול של רבים כאשר כתבתי ופרסמתי שהוא בעצמו חזר בו. וברור אצלי שזה שכתבתי שחזר בו הוא מהשגחה עליונה להציל אותו צדיק ממכשול רבים.

ג. שו"ת ציץ אליעזר חלק ז סימן ל

(א) מה ששאלני על אודות רכיבה על אופניים בשבת. הנה אמנם בשו"ת רב פעלים ח"א חאו"ח סי' כ"ה כותב צדדים להתיר זה בהיות שמהלך מאליו על ידי אדם היושב בו ודוחה את הגלגלים ברגליו ע"ש ובההשמטות שבראש הספר.

אבל לפענ"ד יש מקום לדון ולדחות כל דבריו שם בזה. ואת דעתי על כך כבר חויתי בספרי שו"ת ציץ אליעזר ח"א סי' כ"א אות כ"ז מדי דייני שם על אודות נסיעה ברכבת המתנהגת ע"י עכו"ם, וזאת הלכה העלתי דנראה פשוט שאסור לנסוע בשבת או יו"ט על אופנים אפי' בתוך התחום מג' טעמים:

(א) גזירה שמא יצא חוץ לתחום.

(ב) משום עובדין דחול ושבות דאורייתא בזה דאינו שובת וגופו נע ונד, והבאתי סמוכין לזה מדברי הרמב"ן עה"ת ושו"ת חתם סופר ח"ו סי' צ"ז.

(ג) יש בזה גם הגזירה של שמא יתקן מנא שבהרבה פעמים מתפוצץ הגומי מסביב לגלגל או מתרוקן האויר ויבוא לתקן אותו או למלאות אויר בגומי וכדומה.

ורק לחומרא הוא דכתבתי בספרי צ"א ח"ד סי' ד' אות ח' לצרף דברי הרב פעלים בזה. והוא מדי דברי על הצורך של הסעת מכונית משטרה ניידת בשבת ושתונהג ע"י שוטר ערבי, ועלתה גם הצעה לקחת תחליף במקום מכוניות - ניידות את אופניים - פשוטים, בשם כתבתי להוסיף לחזק את ההצעה בצירוף דברי הרב פעלים כיעו"ש, אבל בלעדי זה לפענ"ד ברור ופשוט דאיסור גמור הוא לרכוב על אופניים בשבת.

וכל עין רואה גם זאת דרכיבה על אופניים בשבת מביאה בתוצאותיה לעוד כמה וכמה חילולים וזילזולים בכבוד שבת ואזהרותיה, וד"ל.

ד. שו"ת משנה הלכות חלק יא סימן תז

אשר לכן לפענ"ד פשוט מאד דאסור לרכוב על אופניים לא מיבעיא בשבת ובמקום דליכא עירוב אלא אפילו ביו"ט או במקום דאיכא עירוב אסור לרכוב על זה וכמ"ש בס"ד בספרי.

ה. שו"ת יחווה דעת חלק ב סימן נב

פשוט שאין לאסור משום גזירה, שמא יתקן כלי, כמו שגזרו בביצה (לו:), שאין לנו לבדות גזירות מדעתינו..... ומה שכתב הרה"ג רבי עובדיה הדאיה בשו"ת ישכיל עבדי חלק ג' (חלק או"ח סימן יט) להשיב על דברי הרב פעלים, שמכיון שהוא מעותד ומצוי להתקלקל זהו בכלל גזירת חז"ל (ביצה לו:) שמא יחתוך זמורה וכו'. ע"ש... אין דבריו מוכרחים... באופניים ראוי להחמיר כדברי רוב האחרונים... מטעם עובדין דחול.

ו. שמירת שבת כהלכתה פרק טז סע' יח

"תלת אופן, כיון שניכר שצעצוע הילד הוא – אין למנוע את הילד מלרכב עליו... וטוב להסיר את הפעמון שבו מבעו"י... אבל אין לרכב על אופנים רגילים גם אם גלגליהם עשויים מגומי מוצק, ואפילו על אופניים המיועדים לקטנים".

כתבות נוספות