שאל את הרב

אמונה והפרדוקס האפיקוריאני

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 14/06/23 17:16 כה בסיון התשפג

שאלה

שלום הרב ,אני אדם דתי ומאמין ב"ה

מספר חברים אתאיסטים הפנו אותי ל "הפרדוקס האפיקוריאני"

פרדוקס שמפורסם בכך ששום מאמין לא יכול לענות עליו.

איך אוכל להוכיח להם את קיומו של אלוקים ולהפריך את הפרדוקס?

הפרדוקס :

הפרדוקס האפיקוריאני,

הפרדוקס האפיקוריאני מצביע על הסתירה בין קיומו של הרוע בעולם לבין קיומו של אל שהוא כל יודע, כל יכול, כל טוב ונוכח בכל מקום, הפרדוקס האפיקוריאני הוא ניסוח אחד של בעיית הרוע.

רוב הדתות המונותאיסטיות מתארות את האלים שלהן כבעלי ארבע התכונות שתוארו למעלה, זה ידוע בדרך כלל בתור תיאיזם קלאסי.

באשר למה מתכוונים פילוסופים ב"רוע", זה רק מונח כללי של אמנות לתאר דברים שאנו מחשיבים כרעים באמת. בפילוסופיית המוסר, הרוע מופרד לשתי קטגוריות כלליות: מוסרי וטבעי.

דוגמאות לרוע מוסרי הן עינויים ורצח, דוגמאות לרוע טבעי יהיו דברים כמו רעידות אדמה, צונאמי, מגיפות, רעב וכו' שמסוגלים להרוג מאות אלפי או מיליוני אנשים בפרק זמן קצר.

הרוע הטבעי כולל גם את העובדות הבנאליות יותר, אך עדיין הנוראיות של המציאות למשל, שכולנו מתים וסובלים שבעלי חיים רבים נאלצים להרוג חיות אחרות כדי לשרוד ועוד,

הפרדוקס האפיקורי מציין שהיינו מצפים שהעולם יהיה שונה מאוד מהאופן שבו הוא היה אם אל בעל 4 התכונות הללו היה המעצב. העובדה שהעולם הוא כפי שהוא מהווה פרדוקס למאמין הדתי המסורתי.

הנה איך שהפרדוקס מדגיש את הבעיה:

אלוהים, או שהוא רוצה להסיר רעות, ואינו מסוגל; או הוא יכול, ואינו רוצה; או שהוא לא רוצה ולא מסוגל, או שהוא גם רוצה וגם מסוגל. אם הוא רוצה ואינו מסוגל, הוא חלש, מה שלא בהתאם לאופיו של אלוהים; אם הוא מסוגל ואינו רוצה, הוא מקנא, וזה מנוגד באותה מידה לאלוהים; אם הוא לא רוצה ולא מסוגל, הוא גם מקנא וגם חלש, ולכן לא אלוהים; אם הוא גם רוצה וגם מסוגל, וזה לבדו מתאים לאלוהים, מאיזה מקור אם כן הרעות? או למה הוא לא מסיר אותם?

לכל דת תיאיסטית קלאסית המתמודדת עם בעיה זו יש הסבר כלשהו לקיומו של הרוע בעולם. הצדקה של הרוע מכונה תיאודיציה (תיאוס = אלוהים; dik = צדק).

תיאודיה היא בעצם הגנה על תפיסת האל של התיאיסט הקלאסי. ישנן תיאוריות רבות המועסקות על ידי תיאיסטים קלאסיים, אולם אף אחת מהן לא נתפסת כמספקת על ידי הספקנים.

סליחה אם זה ארוך... זה ההסבר הכי קצר שמצאתי

ותודה מראש

יום טוב

תשובה

שלום

בקצרה - לא רואה כאן שום פרדוקס.

ברור שאלוקים הוא כל יכול וחופשי לחלוטין בבחירתו, והמציאות כמו שהיא היא בדיוק מה שהוא רצה לברוא, כולל מה שאנחנו רואים כרע. גם מה שנראה כרע משרת את המטרות והמגמות שלשמן ברא הקב"ה את המציאות.

העובדה שאנחנו מבינים או לא מבינים למה המציאות נבראה כמו שהיא לא מעלה ולא מורידה לגבי האמת.

"כי לא מחשבותיי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכיי. כי גבהו שמים מארץ כן גבהו דרכיי מדרכיכם ומחשבותיי ממחשבותיכם".

במקום להעסיק את עצמך בניסיונות להשיב תשובות לחברים אתיאיסטים, אני מציע לך להשקיע את זמנך בלימוד מסודר של אמונה, מספרי הראשונים (להתחיל מהכוזרי, ובהמשך חובות הלבבות, אמונות ודעות, מורה נבוכים ועוד), דרך כתבי המהר"ל מפראג, ועד לכתבי הראי"ה קוק וספרי אמונה מהדורות האחרונים.

ככה בונים אמונה באמת.

בהצלחה

כתבות נוספות