שאל את הרב

מספר שאלות

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 30/09/13 22:05 כו בתשרי התשעד

שאלה

שלום כבוד הרב,

יש לי מספר שאלות שאשמח אם תוכל לענות עליהן בבקשה:

1.לאחר טיול בסניף מצאתי בתא מטען שני צעיפים...(כנראה של בנות מהסניף..) כיצד עלי להשיב אותם? לעבור ולשאול?או לתלות שלטים בסניף?והאם מותר למשל אם אני מוצאת עיפרון בבית ספר לתלות שלט ולכתוב מי שהעיפרון שלה שתיקח אותו?

2. אני בסניף שיש הפרדה בין בנים לבנות אבל עכשו הגיל שלי נכנס לח"גס וזה אומר שיש פעולות משותפות(יושבים חצי מעגל בנים חצי מעגל בנות) ארוחות יחד אפילו יהיהו אני חושבת שבתות חג"ס... אני מפחדת להגיע למצבים של קלות דעת.. וגם האם מותר לי להשתתף בדיונים ולהביע את עמדתי?(כי קראתי באחת מהשאלות באתר שלא ראוי שבת תעביר חג"ס..אז אולי גם זה להשתדל בתנאים מסוימים) וגם מה נחשב דיבורי מחלוקת? האם להשתתף בדיונים זה לדבר דיבורי מחלוקת?

3.אני משתדלת לא לדבר לשון הרע ולא לשמוע וכו' אבל לפעמים אני מרגישה שאין לי כמעט על מה לדבר עם חברות שלי כי הכל גובל בלשון הרע ואני גם נורא רוצה לשתף ולהגיד דברים לבנות ולא יכולה כי זה לשון הרע... למשל אסור לי נגיד לשתף חברה בכך שאני מפחדת מקלות דעת בסניף- כי אז אני בעצם אומרת על הבנות בסניף שהן מתנהגות בצורה הזו? ועל מה כן מותר לדבר שלא נחשב מושב לצים?

האם אסור לפעמים סתם לדבר?ועל

בתודה גדולה גדולה מראש!!!,

תשובה

שלום וברכה,

1. לגבי מצוות השבת אבדה:
אינך חייבת לעבור בכל הסניף ולשאול אחת אחת, מספיק לתלות שלט, לבקש מהרכזת / קומונרית שתודיע או לפרסם בעיתון הסניפי וכדומה.
מה שחשוב הוא שההודעה תתפרסם בפני החניכים / החניכות באופן שהגיוני שכל מי שאיבד ישמע על כך.

לגבי עפרון שמצאת בבית הספר, היה כדאי שבבית הספר תהייה פינת השבת אבידה, או לוח פרסום של "השבת אבידה" שכל אחת שמוצאת משהו מפרסמת שם.
אך הדבר תלוי גם בערכו של העיפרון.
משום שאם לעיפרון אין בכלל ערך (הוא קטן ושבור), באופן שאם הוא היה שלך היית זורקת אותו לפח - אין צורך להרים אותו מדין השבת אבדה, מדין "והתעלמת - פעמים שאתה מתעלם".

2. לגבי כל נושא ההפרדה בסניפים:
את צודקת שישנם סניפים שבהם יש פעילות מעורבת בין בנים לבנות, והפעילות מובילה לבעיות הלכתיות שונות.
פעמים רבות אין הדבר תואם את השקפת ההלכה, ועלולים לעבור באופן זה חלילה על מספר איסורים, שאין כאן המקום למנותם.
אך מכיוון שנושא זה הוא רגיש ומורכב מכמה היבטים, אמליץ לך להתייעץ עם רב, רבנית או מחנכת שמכירים אותך ואת המציאות אצלכם בסניף, כדי שיכוון אותך לפעול נכון להגדיל את שם ה' בעולם, ולא לפגוע בך או בסובבים אותך.

בברכה רבה,
הלל

כתבות נוספות