שאל את הרב

מה זה 'כנסת ישראל'?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/10/04 20:04 כח בתשרי התשסה

שאלה

ב"ה

למדתי שמרן הרב קוק כתב ש"אין צדיק בעולם שיגיע לקרסוליה של כנסת ישראל" (אורות קעא)

א. מה הכונה?

ב. הרי יש בעם הרבה רשעים?

ג. מה הנפ"מ (האמונית) אם נאמר שיש צדיק שמגיע לכנסת ישראל או שאין צדיק שמגיע לכנסת ישראל?

ד. מה המשמעות האמונית של מאמר זה?

ה. שלחתי מס' שאלות אליכם בעבר, ולא קבלתי תשובות. האם זה בטיפולכם? תודה.

תודה!

תשובה

שלום!
ראשית בעניין השאלות ששלחת – אין לי דרך לזהות מה נשלח על ידך ומה על ידי אחרים. אם לא היו תקלות טכניות והשאלות הגיעו אלינו, הן בטיפול.

ולעיקר שאלתך: פסקה זו ב"אורות" מכילה יסודות אמוניים חשובים ביותר שלא נוכל להסביר בכמה שורות על המסך, אך אנסה לתמצת ככל הניתן את הנקודות המרכזיות שבהן עסק הרב (ביחס לשאלתך ולא בהסבר כל הפסקה).
כשאנו ניגשים לעסוק בעם ישראל, ההתיחסות שלנו צריכה להיות שונה מהעיסוק בשאר אומות העולם. אצל שאר האומות הפרטים יוצרים את הכלל, קיבוץ האנשים יחד אסף אותם לאומה מאוחדת בעלת שפה אחת, לשון אחת, מדיניות חברתית אחת. הכל התחיל מלמטה, מאיסוף האנשים הפרטיים אחד לאחד. מה שאין כן באומה הישראלית, הכל מתחיל מלמעלה, מעין פירמידה הפוכה שמתחילה מהקצה העליון שלה והולכת ומתרחבת כלפי מטה. כנסת ישראל היא הנשמה הכללית שממנה יצאו והתפרטו והתגלו בעולם אנשים ששייכים לעם ישראל. כלומר עם ישראל הוא הגילוי וההופעה בארץ של הנשמה של כנסת ישראל, הנשמה שקדמה לעולם ולבריאה כולה (בראשית רבה א', ד'). כנסת ישראל מכילה את כל הנשמות הפרטיות שירדו לעולם בעבר, בהווה ובעתיד, מתחילת הדורות ועד סופם, מקצה העולם ועד קצהו. משל למה הדבר דומה? לאישיות של אדם, שאינו אוסף איברים ותחושות ומחשבות, אלא כל הדברים האלה הם ביטויים לעומק האישיות שלו.

משום כך, כנסת ישראל היא למעלה מכל לכלוך וטומאה, היא לא מושפעת מחטאים של אנשים פרטיים בארץ. החטא לא פוגע בנשמה, היא זכה ונקיה בלי אפשרות של פגם והתלכלכות. מה שאדם אחד חוטא בדור מסויים וזמן מסויים לא יכול להשפיע על הנצח.
נראה לי שלכך מתכוון הרב בכתבו: "ואין צדיק בעולם שיגיע לקרסוליה של כנסת ישראל כולה". יכול להיות גוי צדיק אומות העולם ואף חסיד אומות העולם, אך הוא פרט אחד. מציאות כזו היא מקרית. גוי אחד, עם כל צדקותו, לעולם לא יוכל להגיע למדרגה הנוראית של כנסת ישראל, הנשמה הכללית הנצחית הזו. יכול להיות שנמצא גוי פרטי, שאם נשווה אותו ליהודי מסויים נראה במבט שטחי שהגוי יותר צדיק מהיהודי, אך עצם הקישור של היהודי לנשמת כלל ישראל הופך אותו להיות בעל מדרגה גבוהה הרבה יותר. לכן כותב הרב (בהמשך הפסקה שם): "ביחש לחבורו של כל יחיד עם כללות האומה, כל אחד מישראל הוא צדיק וקדוש". אבל, כמו ששאלת, יש רשעים?! נכון. יש. אך מכיוון שהם חלק מכנסת ישראל, סגולת ישראל קיימת בהם (כל עוד לא הוציאו עצמם מכלל ישראל), והיא גורמת להם להחשב כצדיקים וקדושים. עצם היותם חלק מעם ישראל היא צדקתם וקדושתם.
ה"נפקא מינה" האמונית היוצאת מדברים אלו היא שינוי כל תפישתנו והבנתנו, העמקה במושג "כנסת ישראל" והיחס שלנו לבריאה כולה ולאומות בפרט. אלו דברים שעליהם מושתתת אמונתנו. בחירת עם ישראל היא לא מקרית, היא שורשית ויסודית, עליה יש לבסס את האמונה והתורה. זה כל ספר הכוזרי. על כך אנו מברכים כל בוקר "שלא עשני גוי". אין אלו דברים של מה בכך.
מקוה שהצלחתי להבהיר את עצמי, וכמו שציינתי בתחילת דברי, אלו דברים עמוקים ורחבים מני ים שאין תשובה אחת יכולה לספק את הבנתנו בנושא (כל שכן שאני בעצמי לא הקפתי את כולו וכל מה שאני יודע הוא כאין וכאפס, טיפה אחת בים האדיר והסוער של אמונתנו).
שנזכה להגדיל תורה ולהאדירה!
אם יהיו עוד שאלות – אפשר לפנות אלינו שוב, בשמחה!
כל טוב
איתי.

כתבות נוספות