שאל את הרב

שמירת שבת חלקית

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 30/09/21 12:33 כד בתשרי התשפב

שאלה

שלום,

קוראים לי דניאל, אני בן 20,חזרתי בתשובה לפני שנה ואני לומד במסגרת דתית. אני עשיתי את השינוי שלי במכה ועכשיו מקביל התחלשות. עכשיו נראה לי שעשיתי את הטעות הכי גדולה וזה להתקדם מהר מידי, במקום להתקדם בקצב איטי, ועכשיו חזרתי לגמרי לאחור כי מאוד קשה לי בבית.

רציתי לשאול אם אפשר להתחיל מההתחלה והפעם בקצב איטי יותר והדרגתי? למשל לחזור אמורה בשמירת שבתות - מתי שיוצא שבתות מלאות איפה שאני לומד - ללכת על זה, ובבית שקשה להתחיל בהדרגה: נניח להתחיל רק מקידוש ובית כנסת, או להתחיל רק משישי וככה להתקדם? כנ"ל לגבי תפילות - להתחיל מברכות השחר תפילין ושמע ולאט לאט להתקדם? כי אני מרגיש שמיהרתי מידי, כן קיימתי הכול (לפחות השתדלתי) אבל מהר מידי... ועכשיו קשה.

ואם כן, אתה חושב שה' יכעס עליי? אם יגיע המשיח זה הסוף שלי? אני מפחד שלא אספיק :(

תודה!

תשובה

לשואל היקר שלום,

ראשית אברכך בהצלחה רבה ובסיעתא דשמיא. מאחל לך ללכת בדרכי ה' ולהתקדם בתורה ובמצוות.

חשוב לדעת שבורא עולם שמח בכל צעד ובכל התקדמות של יהודי. הוא מתבונן מלמעלה ומתענג על ההתקרבות שלך.

חזרה בתשובה היא תהליך מאוד משמעותי בחיים, וכמו כל דבר משמעותי הוא צריך להיבנות בצורה רצינית ויסודית. אם אתה מרגיש שהבנייה הייסודית צריכה להימשך יותר זמן, קח את הזמן.

לדוגמא בהקשר של שבת: אני מציע להתחיל מקידוש ושביתה ממלאכה, לאט לאט להוסיף גם תפילה אחת או כמה בבית הכנסת, להוסיף קידוש בבוקר, הבדלה. בצורה רצינית ושתרגיש שזה חלק ממך.

אני ממליץ לך להיעזר ברב או תלמיד חכם שילווה אותך בתהליך כדי שגם מבחינת הבית זה יתקבל באהבה ולא חלילה בדחייה.

לגבי המשיח - אנחנו תמיד בהתקדמות. גם אני מרגיש שאם חלילה אצטרך לתת את הדין עכשיו, לא עשיתי מספיק. אבל אמרו חכמים "לא עליך המלאכה לגמור", הזמן קצר והמלאכהה מרובה. אבל בסופו של דבר אדם נמדד במאמץ שלו ולא רק בתוצאות.

בהצלחה!

כתבות נוספות