שאל את הרב

נדר על דעת שלושה ובעת צרה

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 14/01/18 20:05 כז בטבת התשעח

שאלה

שלום.

היתה לי צרה, ושכנעו אותי (- אנחנו משפחה חרדית, אם כי אני קשור מאוד לתלמידי הרצי"ה) שהרבנים אמרו שסמארטפון - כולל עם הגנה "פושרת"- עלול לעשות בעיות וכו’, ושאקנה רק סמארטפון כשר למהדרין. נדרתי על דעת אחותי ושני אחיי שתמיד אחזיק סמארטפון רק בהכשר "בד"ץ בני ברק". למה אמרתי הכשר זה? כי הכוונה שלי היתה לקבל שאחזיק משהו בפיקוח רבנים אחראים ורציניים שדואגים שהפיקוח יהיה רציני. ורק זה מה שידעתי אז - ההכשר של בד"ץ בני ברק. כמו כן רציתי להראות כלפי שמיים שהקבלה רצינית, ולא אוכל להפר ברגע שארצה - לכן נדרתי על דעת שלוש ממשפחתי.

לאחרונה נשבר לי הטלפון ואני צריך לקנות מכשיר חדש, וחשבתי לקנות מכשיר בהכשר של רבני חסידות קרלין, או רבני חב"ד. וזאת מכמה סיבות: א. הסמארטפונים של ההכשר של בד"ץ בני ברק עולים קרוב לאלפיים ש"ח! (ולא בגלל הטיב שלהם...הם בטיב גרוע... אלא החברה רוצה להרוויח על הסינון..)ואני טיפוס ששובר מהר דברים, וקשה לי מידי שנה וחצי לקנות מכשיר כזה יקר... (בבהכשר של חב"ד למשל אני יכול לקנות סמארטפון בסין ב400 ש"ח ולהתקין עליו את ההגנה שלהם) ב. הסינון לפעמים הזוי ומוגזם - למשל האתר של קופת חולים מכבי גם סגור. וכן לא ניתן לראות שם וידאו אפילו ביתי. וכן אי אפשר לשלוח בווטצאפ סרטונים - אפילו כאלו שצילמתי במכשיר הטלפון. ועוד ועוד. ג. ההכשר של רבני קרלין או חב"ד נראה לי מספיק אחראי ורציני כלפי שמיים.

הבעיה היא, שאח אחד הודיע לי שהוא לא מסכים שאפר את הנדר. הוא טוען - מבחינת האידיאולוגיה שלו - שיש עניין כלפי הילדים שלי שיראו שאני שומע דווקא לרבני בני ברק...

ההשאלה:

האם יש דרך לצאת מהנדר (אולי בגלל שרוב מאלו שנדרתי על דעתם מסכימים? או בגלל סברא אחרת?) או שאין דרך?

במידה שיש לזה פיתרון, עולה השאלה הבאה:

יש דין שנדר בשעת צרה, אין מפירין אלא לצורך גדול או צורך מצווה - מאחר שכאילו קיבלתי על דעת הקב"ה, וכאילו עשה לי טובה נגד זה, שאז זה דומה לנודר ע"ד חבירו תמורת טובה שעשה לו שאז צריך דעתו...

השאלה מבחינת האומדנא, האם ניתן לומר שמצד שמיים יש כאן "הסכמה" כביכול לשינוי הנדר - שהרי אני לא מבטל את עצם הקבלה שקיבלתי - אני ממשיך להחזיק טלפון בהשגחת רבנים רציניים - אלא פשוט אני מחליף להשגחה אחרת, שאמנם היא "פתוחה" יותר בדברים שההשגחה הנוכחית מגזימה (כמו שהיא לא מאפשרת להשתמש באפליקציה של הזמנת מוניות או טרמפים, וכן למשל סוגרת אפילו אתרים כמו של קופות חולים ועוד ועוד הגזמות - כמו שאי אפשר לראות במכשיר אפילו סרטונים ביתיים, וכן לא ללשלוח בווטצאפ אפילו סרטונים שצולמו במכשיר הטלפון) - והשאלה כאן, האם כלפי שמיים תהיה נפק"מ וחוסר נחת רוח מכך שאהיה בהשגחה של רבני חב"ד, במקום ההשגחה הנוכחית, בגלל שבחב"ד אין כל מיני דקויות מוגזמות שיש בהשגחה הנוכחית, או שמבחינת שמיים זה לכאורה בסדר גמור, וכביכול הקב"ה מסכים על זה....

ישר כוח!

תשובה

לשואל שלום

לפי דבריך, פיך וליבך לא היו שווים בשעת הנדר, שהרי התכוונת לכל השגחה, והוצאת בפה שם מסויים.

לכן נראה שיש להקל ולהתיר את הנדר אצל מומחה.

לעניין נדר בשעת צרה- כאן יש לדון גם מדין נדר על דבר מצווה, שהוא חמור יותר (תחילת מסכת נדרים).

למעשה: לך לרב באופן פיזי, ויתיר הנדר לענ"ד.

להבא- עדיף להמעיט בנדרים, אפשר להראות רצינות על ידי מעשה אף בלא נדר כלל.

יישר כחך! בהצלחה בהמשך.

כתבות נוספות