שאל את הרב

התורה שבכתב או התורה שבעל פה?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/06/17 06:12 כ בסיון התשעז

שאלה

לכבוד הרב, שלום.

אני אתיופית ואני מציינת את זה לשם הנושא הבא. בנוסף לזה, הבעייה שאני הולכת לכתוב כאן היא די סבוכה ואני מקווה שאצליח להראות את המציאות כפי שהיא.

בשנה האחרונה חל שינוי בביתי בנוגע להנהגת התורה. כלומר עד שנה שעברה הוריי האמינו באמונה שלמה בתורה שבע"פ וגם בתורה שבכתב. ומתוך כך גם למדתי והתחנכתי במוסדות דתיים וחרדיים. אבל השנה ההורים שלי הכירו אדם שמכריז על עצמו כמורה (הוא מהעדה האתיופית), והוא טוען שצריך ללכת לפי התורה שבכתב. שזה אומר שאסור להכיר בתורה שבע"פ. כאשר אותו מורה הגיע לביתנו, שאלתי אותו מה הסיבה שבגינה אסור להכיר בתורה שבע"פ הוא השיב לי " אי אפשר לקיים את מה שכתוב בהלכה, כי זה שקר גמור. לא ייתכן שבני-אדם יוסיפו על מה שכתוב בתורה בבחינת כל המוסיף גורע". והוא הוסיף עוד ועוד דברים שממש שכנעו אותי. ואני כמובן הייתי בהלם, כאילו עד עכשיו חייתי בשקר.

ואותו "מורה" סוחף אחריו רבים מהעדה שלי בקבוצות הוואטסאפ. הוא יודע את כל התנ"ך בע"פ והוא בטוח בעצמו, הוא לא מנסה לשכנע אחרים אבל אי אפשר שלא להשתכנע מדבריו. לכן גם הרבה הולכים אחריו. ועכשיו, בנוגע לביתנו – בגלל שההורים שלי מאמינים במה שהוא מציג – שצריך לעשות לקיים את התורה שבע"פ, אני מרגישה כאילו אני לא מכירה את ההורים שלי. הם השתנו מאה שומנים מעלות. הם לוקחים את התורה בצורה קיצונית. בתורה שבכתב הם כבר לא מאמינים שלא לדבר על רבנים ובגלל שאותו מורה מלמד את ההורים שלי הרבה דברים מהתורה, אז הם כחלק משיעורי הלימוד שלהם איתו, לוקחים את הדברים ומבצעים אותם בפועל. לדוגמא: הם טוענים (ההורים שלי ואותו מורה שמלמד אותם) שלפי התורה שאם אשה בנידה, 7 ימים אסור לה לנגוע בכלום שכן היא תטמא את הדברים, כמו-כן אסור לנגוע באוכל, להיכנס לחדרים אחרים בבית, ואם היא רוצה לקחת אוכל – היא צריכה לבקש מאחד מבני הבית ובסיום שבעת הימים היא צריכה להתקלח ולשטוף את שיערות ראשה.

שבוע שעבר אבא שלי ואמא שלי אמרו לי ולאחותי שאנחנו צריכות לעשות את זה (אמא שלי למשל כבר עושה את זה), ואני ואחותי התנגדו לכך בתוקף גם כי זה לא כתוב בהלכה בכלל וגם כי למה שאנחנו נעשה משהו מבלי לדעת מה הטעם לזה. בקיצור, נוצר וויכוח סוער, אבא שלי התעצבן בטירוף, והוא אמר שאני ואחותי חייבת לקיים את זה, כי אם לא, הוא ישלח אותנו לפניימיה. בלית ברירה אני ואחותי הסכמנו.

אה ורציתי להוסיף שכשהוא היה בבית שלנו שאלתי אותו מה דעתו על הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אני מתביישת לכתוב, וגם מאד קשה לי, אבל הוא אמר "או האא... צפוי לו גיהנו..ם" הזדעזעתי מהאימרה הזאת והלכתי לחדר כי לא יכולתי לשמוע עוד.

בגדול, אני מרגישה שאני מאד מבולבלת. לא יודעת במה להאמין – באותו מורה, או באמת ללכת לפי מה שנהגתי עד כה – להאמין בתורה שבכתב ובע"פ.

ויוצא מתוך כך שאני גם לא מבינה – מה, אנחנו באמת יהודים? איך זה יכול להיות אם אנחנו נוהגים לפי הקראים?

ורציתי לשאול מה דעתך לגבי אותו "מורה"

תודה רבהה!!

תשובה

שלום וברכה

לאורך כל הדורות התקיים הדיון הזה.

הדיון בדבר מעמד התורה שבעל פה, מול כתות שונות שחלקו על המסורת המרכזית, והציעו אלטרנטיבות, ביניהן נאמנות לפשט התורה וכדו'. לכתות האלה היו נימוקים מגוונים כמו זה שהבאת בשמו (אסור להוסיף על דברי התורה וכדו'), אולם הן גם סבלו מסתירות פנימיות משמעותיות.

יש לזכור כי אם את מקבלת את עמדתו את סוברת שכיום חובה לקיים "עין תחת עין" כפשוטו; שהעונש על אונס הוא החובה של האנס לשאת את הבחורה ולשלם לאביה סכום כסף; לסקול את מי שמחלל שבת; וכדו'. כלומר, למעשה מדובר בעמדה שמי שטוען אותה הוא די צבוע, כי הוא עצמו אינו מקבל את כל הדברים, אלא למעשה יוצר תורה שבעל פה משלו. הדבר נכון אפילו לגבי פרשנות המילים: למשל, בפרשת השבוע שלנו כתוב שחובה לעשות "ציצית", ואילו פרשנות המילה "ציצית" היא עצמה תורה שבעל פה, ואם כן – כיצד ניתן בכלל לדבר על כפירה בתורה שבעל פה.

האדם הזה אפוא אינו נגד תורה שבעל פה. הוא רק רוצה שהוא יהיה הקובע מהו ה"בעל פה" שחובה לעשות, ולכפור בכל דרכם של חכמים לאורך הדורות. זה אפוא בלוף אחד גדול, וחבל שנופלים ברשת שלו.

אני כמובן לא רוצה להעצים את המתח ביניכן ובין ההורים שלכן. אבל דעו לכן שאתן מסתכנות מאוד, גם בכך שאתן עלולות להשתעבד לאלימות מצד הסובבים אתכן ולכפיית דרככן, וגם בניתוק מוחלט ממסורת היהדות ומהצטרפות מעשית לכת מסוכנת מאוד.

מה לדעתכן אפוא נכון לעשות ?

כל טוב ובהצלחה

כתבות נוספות