שאל את הרב

הלבנת פני אדם ברבים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 18/03/18 11:39 ב בניסן התשעח

שאלה

לכבוד הרב שלום, חודש טוב ורק טוב!

לעיתים רבות אנשים שאינני מעוניין לדבר איתם מסיבות מוצדקות (אנשים שפגעו בי ולא ביקשו סליחה ואפילו אנשים שהוציאו דיבתי רעה) פונים אליי ומדברים איתי או שולחים ידם ללחוץ את ידי.

יש לי דילמה כי מצד אחד אינני רוצה להיות צבוע ולעבור על "לא תשנא את אחיך בלבבך" ומצד שני יש לי חשש גדול מהלבנת פנים ברבים כאשר האנשים האלה פונים אלי כשעוד אנשים בסביבה.

איך עלי לפעול לפי ההלכה במקרים אלו?

תשובה

שלום וברכה

זו שאלה מרתקת מאוד.

נראה לי שיהיה נכון בראש ובראשונה לנסות לא להגיע למצב כזה, לאמור: כדי לקיים באמת את ״לא תשנא את אחיך בלבבך״ לדבר עם אותם בני אדם שאתה נמצא אתם במתח מראש, ולא להישאר טעון ביחסים. כך כלל לא מגיעים למצבים כאלה. אכן, לדעת הרמב״ם שנאה בלב היא מימוש האיסור הזה, ונכון מאוד להשתחרר ממנה ולא לשמור את הדברים בבטן.

אולם אם מגיעים למצב הזה, נראה לי כי עקרון אי-הלבנת פנים קודם, ונכון יהיה ״לבלוע״ את המצב הזה כדי שלא להלבין פנים, גם בשל העובדה שהלבנת הפנים עלולה להחמיר את המתח ההדדי. זו סברא שמופיעה בתוספות, שביאר מפני מה ״מצווה בשונא יותר מאוהב״, ויש בזה גם מעט מעידוד להשתחררות מהמתח ולפתור את הבעיה. על כן, יש להעדיף לא להלבין את פניו ברבים, וכמובן בהמשך לתור אחר דברים להסרת המתח.

כל טוב ויישר כוח על השאלה המעניינת

כתבות נוספות