חוק הגיור - בדרך לקריאה ראשונה

בתום דיון סוער, החליטה ועדת החוקה: הרבנות הראשית תהיה האחראית הבלעדית לגיור בישראל

חדשות כיפה אורי פולק 12/07/10 00:00 א באב התשע

חוק הגיור - בדרך לקריאה ראשונה
אתר הכנסת, צילום: אתר הכנסת

ועדת החוקה אישרה הבוקר (ב) את חוק הגיור, הצפוי להגיע לקריאה ראשונה עוד השבוע. מוביל החוק, ח"כ דוד רותם ("ישראל ביתנו"), התעקש לקיים הצבעה למרות התנגדות מרבית המשתתפים בוועדה. בסופו של דבר, השיג להצעתו רוב דחוק של חמישה חברי כנסת תומכים - זאת לעומת ארבעה מתנגדים. התומכים בהצעת החוק היו יו"ר הועדה, ח"כ דוד רותם, ח"כ אלכס מילר, ח"כ אברהם מיכאלי, ח"כ אורי מקלב וח"כ מיכאל בן ארי. חברי הכנסת עינת וילף, יוחנן פלסנר, שלמה מולא ודב חנין - התנגדו להצעה.


ההצבעה על החוק התקיימה לאחר דיון סוער. סיעות האופוזיציה ויו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי כמו גם נציגי התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות, מתחו ביקורת נוקבת על החוק החדש - המעניק מעמד מוחלט לרבנות הראשית האורתודוקסית, תוך התעלמות מזרמים אחרים. לדברי יו"ר הסוכנות, ישנו חשש לפגיעה אנושה במערכת היחסים עם יהדות התפוצות: "כשמכירים בגיור אורתודוקסי, ולא בזרמים האחרים, הדבר הזה גורם ליהדות התפוצות לחוש שמוציאים אותם מהחוק. זו טפשות. ראש הממשלה צריך לנקוט עמדה חד משמעית בנושא ולדאוג שהחוק הזה לא יעבור".


ח"כ משה גפני ("יהדות התורה"), שינה במהלך הדיון את עמדתו בנוגע להצעת החוק החדשה. "באתי כדי לדבר נגד החוק, שאמנם לא משנה את המצב הקיים מבחינת אחריות הרבנות על גיור בישראל, אך אסור להרחיב את סמכויות הגיור ולתת אותם לכל רב שנבחר או התמנה בעיר קטנה. אדם שרוצה להצטרף ליהדות צריך לעבור תהליך ארוך, אי אפשר לקצר את זה. אני לא מכיר יהדות אחרת", אמר.


הרבנות הראשית - בעלת האחריות הבלעדית לגיור

במסגרת החוק שמוביל ח"כ דוד רותם, יו"ר ועדת חוק ומשפט, לראשונה מאז הקמת המדינה תהפוך הרבנות הראשית האורתודוקסית לגוף הבלעדי שיפקח ויאשר את הגיורים הנעשים בישראל.


עד כה, הרבנות הראשית הייתה בעלת סמכות לגיור בישראל, אך לא אחריות בלעדית עליו. ביצוע הרפורמה הלכה למעשה, תעניק לרבנות הראשית שליטה מלאה בכל ענייני הגיור בישראל. כמו כן, במהלך הנגשת תהליכי הגיור לציבור, יוכלו גם רבני הערים לבצע גיורים, דבר שעד כה הופקד בידי בתי דין מיוחדים לגיור.


הרפורמה החדשה בגיור מעוררת את זעמם של הרפורמים והקונסרבטיבים, ומעמידה בסיכון את הקשר עם יהדות ארה"ב, המאופיינת ברובה בזרמים אלו. הסיבה לכך נעוצה בהגדתו של סעיף חובה במסגרת הליכי הגיור: "קבלת עול תורה ומצוות". מדובר בצעד העשוי לשלול את ההכרה בגיורים שאינם אורתודוקסים המבוצעים בחו"ל, זאת בניגוד למצב כיום בו מכיר משרד הפנים בגיורים אלו.


במסגרת הדיון הבוקר, הודיע ח"כ רותם כי הסעיף הקושר בין גיורים לבין קבלת אזרחות מכוח חוק השבות - יוסר מההצעה. "בעקבות הורדת סעיף 3 - המתייחס לחוק השבות, החוק כבר אינו קשור ליהדות ארה"ב", אמר ח"כ רותם. לדבריו, הצעת החוק צפוייה לעבור מספר שינויים לקראת הקריאה השנייה והשלישית, כך שהחשש מפני חילוקי דעות משמעותיים בין הזרמים שאינם אורתודוקסיים - איננו מוצדק. על אף דברי ההרגעה של ח"כ רותם, מתנגדי החוק לא קיבלו את דבריו וחלקו בעיקר על מעמדה האבסולוטי של הרבנות הראשית לישראל, כפי שהוא מתקבע במסגרת הצעת החוק.