בג"צ לא יתערב בביטול גיורים

בית המשפט העליון בחר להתחמק מדיון עקרוני בשאלת סמכותם של בתי הדין הרבניים לביטול גיורים

חדשות כיפה אורי פולק 22/06/10 00:00 י בתמוז התשע

בג"צ לא יתערב בביטול גיורים
Ester Inbar-cc-by, צילום: Ester Inbar-cc-by

בית המשפט העליון יתחמק מדיון עקרוני בשאלת סמכותם של בתי הדין הרבניים לביטול גיורים - כך החליטו היום (שלישי) השופטים רובינשטיין, פרוקציה והנשיאה בייניש. ההחלטה נמסרה בעקבות עתירת "מרכז צדק לנשים" באשר למצבן של שתי מתגיירות ממערך הגיור הממלכתי (בתי הדין שהוביל בזמנו הרב חיים דרוקמן), שגיורן נפסל על ידי בית הדין הגדול.

בעתירת "מרכז צדק לנשים", דרש הארגון את ביטול פסק הדין של בית הדין הרבני הגדול. כמו כן, דרשו העותקים מבג"צ להורות לכל לשכות הרבנות המקומיות בישראל לבצע רישום נישואין לכל המחזיק בתעודה המאושרת על ידי הרבנות הראשית הרשום במערך הגיור הממלכתי ובמשרד הפנים. כאמור, העדיף בית המשפט פתרון נקודתי בעניינן של שתי המתגיירות, על פני הדיון העקרוני.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש, נימקה בהחלטה כי "נושא הסמכות הוא שאלה רחבה שמאפשרת דיון נפרד ומורכב, בעוד שיש מקרים קונקרטיים שכבר בדרכם להיפתר. לא פותרים שאלות עקרוניות על גבם של אנשים". הנשיאה בייניש הוסיפה כי "אם יש סיכוי שהדיון בעניינם יסתיים בקרוב. יש לשאוף לפיתרון מיטבי לאנשים לפני העקרונות". לצד נימוקיה, פנתה הנשיאה לנציגי בית הדין הרבני הגדול שהשתתפו בדיון ואמרה כי היא "מקווה שמישהו חושב גם על השאלה העקרונית, כי הבעיה היא מאוד חריפה ומאוד קשה".

תנועת "נאמני תורה ועבודה" השותפה לעתירה נגד בית הדין הרבני הגדול, מסרה היום כי "סבלם של המתגיירים ושל אלה שכבר ויתרו מראש על רצונם להתגייר, ימשיך כל עוד לא תאמר אמירה חד משמעית בנושא זה. החלטת בג"ץ היום מוכיחה לצערנו שוב כי אין ברירה אלא להקים בית דין עצמאי אשר במרכזו תעמוד הדאגה לכלל ישראל. תחום הגיור משמש כבן ערובה בידיה של גישה חרדית נוקשה והקמת בית דין עצמאי תפתור בעיה זו."


גם מכון "עיתים" הביע מורת רוח מהחלטת בית המשפט העליון, באומרו כי הפסיקה "גורמת לאלפי גרים כאב ותחושה של חוסר ביטחון. לאור פסיקת בג"ץ, אנו מקווים שהגורמים המתונים בבית הדין הרבני יקחו אחריות על גורלם של המתגיירים ויפסיקו אחת ולתמיד את העוולה של פסילת גיורים".

הרב חיים דרוקמן מסר לכיפה כי הוא איננו מכיר את החלטת בית המשפט.