מתבצרים בהגנה וחוטפים: סיכום מושב החורף בתחום נושאי הדת

מרכז ליב"ה מפרסם דו"ח על פעילות חברי הכנסת במושב החורף בנושאי דת. ח"כ שטרן כובש את המקום השלילי הראשון מנגד מועלם וסמוטריץ' בפסגת הרשימה החיובית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 03/05/16 13:18 כה בניסן התשעו

מתבצרים בהגנה וחוטפים: סיכום מושב החורף בתחום נושאי הדת
דוברות הכנסת, צילום: דוברות הכנסת

מחלקת המחקר של מרכז ליב"ה (ליבה יהודית בציבוריות הישראלית) פרסמה את סיכום מושב החורף של הכנסת מזווית ההתייחסות לנושאי דת והחקיקה בנושאים אלו והמצב נראה עגום למדי. במהלך מושב החורף הונחו על שולחן הכנסת 924 חוקים, מתוכם 59 נוגעים לנושאי דת ומדינה (כ-7%). בין שלל הצעות החוק בענייני דת ומדינה, 10 הצעות חוק בלבד מחזקות את הזהות היהודית של המדינה, ו-46 הצעות חוק פוגעות בה באופן בעייתי ביותר.

במרכז ליב"ה אומרים כי במבט כולל, נראה כי המושב הנוכחי של הכנסת התאפיין בעיקר בהצהרות על הצעות חוק, ופחות בקידום ממשי. הדבר נכון הן לגבי הצעות חוק שמטרתן לשמור על הזהות היהודית, והן הצעות חוק המערערות את זהותה היהודית של המדינה. ככל הנראה בשל המאזן הפוליטי המורכב בו נתונה הקואליציה, כאשר סיעת 'כולנו' מהווה גורם מאזן שלילי לקידום הצעות חוק חיוביות.

לטענת מחברי הדו"ח חבר הכנסת 'הבעייתי' ביותר הוא הח"כ חובש הכיפה, אלעזר שטרן, מיש עתיד, שדורג עם 18 הצעות חוק שליליות על פעילותו בנושאי דת פי שלוש מהבא אחריו ברשימה תמר זנדברג ממר"ץ.

לעומת זאת ב"רשימה הטובה" נמצאים שניים מחברי הכנסת של הבית היהודי במקומות השני והשלישי - שולי מועלם עם 28 נקודות ובצלאל סמוטריץ' עם 27 נקודות (במקום הראשון יואב בן צור מש"ס). יצוין, כי השרים מנועים מלהציע הצעות חוק מה שמותיר אותם בכל מקרה מחוץ לרשימה.

במהלך המושב האחרון, 42 הצעות חוק הגיעו לועדת השרים לענייני חקיקה. 27 מתוכן בעייתיות ורק 12 חיוביות ו-3 נייטרליות. רוב ההצעות הבעייתיות לא התקבלו בוועדת השרים ואלו שהתקבלו נפלו בקריאה טרומית במליאת הכנסת מלבד ההצעה שמחייבת את החברא קדישא לפנות נפטרים בשבת אשר גם הצליחה לעבור בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

במרכז ליב"ה אומרים כי אמנם אין בדו"ח בכדי לאמוד באופן מדויק את כלל הפעילות בענייני דת ומדינה בכנסת ישראל, כיוון שהוא מתייחס רק לפעילות ממשית ואינו יכול לאמוד פעילות שקטה שבעל פה, שלעתים חשובה לא פחות ואף יותר. בנוסף, אין בדו"ח התייחסות לפעולות השרים במסגרת משרדי הממשלה, מה שמהווה נדבך נוסף במערכה על הצביון היהודי של המדינה.

לטענתם, הדו"ח מביא לשתי מסקנות ברורות, הראשונה, גם בקואליציה הנוכחית, בה ישנו רוב מובהק של חברי כנסת דתיים ומסורתיים - רובן הגדול של הצעות החוק בענייני דת ומדינה הן הצעות חוק בעייתיות שבאות לפגוע בצביון היהודי של המדינה.

המסקנה השנייה אליה מגיעים מחברי הדו"ח היא שחוסר היוזמה האקטיבית של חקיקה ותיקוני חקיקה לחיזוק הצביון היהודי של המדינה, הוא ככל הנראה הסיבה שמאפשרת הפעלת לחצים אדירים על הממשלה ובסופו של דבר מביאה לכרסום מתמיד בצביונה היהודי של מדינת ישראל.

סערת מינוי הדיינים ביומיים האחרונים רחוקה מסיום ואיננה קשורה ישירות לענייני חקיקה אך היא ככל הנראה מוכיחה שוב ושוב את המגמה: אם חברי הכנסת מהציונות הדתית לא ייזמו יותר ויישארו רק בעמדת מגננה ולא יילחמו על העמדות של מצביעיהם הם ייאלצו לנהל קרבות בלימה מול הצע"ח שפוגעות בסטטוס קוו והופכות את נושאי הדת ומדינה לכר נוח לפעולה למחוקקים הליבראליים יותר בכנסת.

מלשכתו של ח"כ אלעזר שטרן נמסר ל'כיפה' בתגובה: "כבוד הוא להיות בראש רשימת חברי הכנסת הפועלים למען זהותה היהודית של מדינת ישראל. נתונים אלו משתלבים עם ההערכה הגבוהה לה זוכה ח"כ שטרן בציבור הציוני דתי והכללי במדינת ישראל על פעילותו הרבה וארוכת השנים לחיזוק זהותה היהודית של מדינת ישראל, הן בהיותו קצין בכיר בצה"ל והן בפעילותו בכנסת".