ברית מילה: כמה זה עולה לנו?

המחיר עבור מילת תינוק יכול לנוע מכלום ועד ל-3000 ש"ח. מה קובע את מחירי המילה והאם יש סיבה לשלם לרופא שהוא גם מוהל אלפי שקלים?

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/01/15 20:35 יד בטבת התשעה

ברית מילה: כמה זה עולה לנו?
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

נולד לכם בן, מזל טוב כמה תעלה לכם הברית עצמה? מתברר כי הסכומים יכולים לנוע מכלום ועד ל-3000 שקלים ולא, אין לזה קשר לרמת המקצועיות של המוהל או הניסיון שלו.

בחברת 'מילה קלה' שמתווכת בין רשימת מוהלים לבין משפחות התינוקים מעריכים את המחירים בין 700 ש"ח ל- 1200 ש"ח עבור מוהל מוסמך או מוהל מומחה שמאחוריו כבר שנות ניסיון רבות.

"המחירים אינם קשורים כלל למקצועיות של המוהל. פעמים רבות מדובר באנשים שיש להם פרנסה נוספת ואת מצוות המילה הם מקיימים רק כעיסוק צדדי. במקרים כאלה גם נושא המס יכול להוות לפעמים בעיה שכן לא משתלם להם לקבל סכומים גדולים שממילא ישולמו בסופו של דבר למס הכנסה" אומר ל'כיפה' הרב אליעזר שוחט שמשמש כמוהל מומחה כבר 30 שנה ובמשפחתו יש מסורת של 9 דורות של מוהלים.

הוא מספר כי ישנם מוהלים שלא גובים מאומה עבור הברית ויש כאלו שאף ישלמו על הזכות למול את התינוק. "ישנו מוהל בירושלים מומחה במיוחד שאביו דואג לכל צרכי פרנסתו והוא מוהל ללא שום תמורה. כמובן שאין בכך שום הפרעה למומחיותו הגדולה ולניסיונו הרב". בחלק מהמקרים המוהל לא מבקש סכום מוגדר והוא מקבל 'טיפ' מהמשפחה כפי רצונה.

בישראל נולדים מדי שנה כ- 65,000 בנים יהודים, בחלוקה ל- 360 יום בשנה כל יום מלים 180 תינוקות, נתון זה הוא אל מול כ- 450 מוהלים מורשים, בנוסף מספר לא ידוע של לא מורשים ושל רופאים שונים ללא רישיון מילה. כלומר, כל ילד יש בין 2.5 מוהלים מורשים ומספר לא ידוע של לא מורשים. לו היו מחלקים את הבריתות שווה בין המוהלים המורשים היה לכל מוהל 144 בריתות בשנה, כ- 3 בריתות בשבוע. בפועל, ישנם כאלו שעושים כמה בריתות ביום, לעתים אף 4-5.

נושא המוהלים הלא מורשים מטריד רבות את הרבנות הראשית שפרסמה כמה פעמים אזהרות בנושא ברבנות טוענים כי "מנתונים שאנו מקבלים ממשרד הבריאות, אנו נוכחים לדעת שחלק גדול מהמקרים של סיבוכי ברית מתייחסים למוהלים שאינם מוסמכים מטעם הוועדה. אנו קוראים לרבני ישראל להביא מידע חיוני זה בפני הציבור הרחב וכשהם מוזמנים להשתתף בבריתות, אם כאורחים ואם כסנדקים, להקפיד על מוהלים מוסמכים בלבד".

זאת למרות, שמנתוני שנת 2013 של משרד הבריאות, אחוז הסיבוכים לאחר ברית מילה נמוך מאד. במהלך כל השנה הגיעו לבתי החולים 31 מקרים בלבד ירידה של 18% מהשנה שקדמה לה, מתוכם, 13 היו במקרים של מוהל מוסמך ואילו השאר של מוהלים שאינם מוסמכים. ממוצע של פחות מסיבוך אחד לכל אלפיים בריתות מתוך כ-65 אלף הנערכות בשנה.

הרב שוחט מתייחס גם לטרנד שתופס במיוחד בקרב הציבור החילוני של ביצוע הברית בידי רופא, "צריך לזכור שלא כל רופא מומחה בעשיית בריתות, לא כל רופא אפילו כזה שעוסק בפלסטיקה, עושה בריתות כראוי. במקרים רבים מוהל שעוסק רק בעשיית בריתות הוא מומחה גדול הרבה יותר בתחום זה, מעבר לעניין ההלכתי שלא מבוצע במקרים רבות כנדרש ואני ומוהלים נוספים נדרשים מידי יום לטפל במקרים בהם נערכה הברית על ידי רופא שלא כראוי ויש צורך בברית נוספת בכדי לתקן את שגיאות הרופא הן מבחינה האסטטית והן מהבחינה ההלכתית".

נקודה נוספת היא המחירים הגבוהים אותם גובים הרופאים עבור המילה, מחירי הרופאים במרכז הארץ שמבצעים במרפאתם בריתות, נעים בין 2400-3000 ₪, סכום גבוה בהרבה מאשר הנהוג אצל המוהלים המומחים שמהלו לא פחות תינוקות ובמקרים רבים אף יותר.

הורים רבים מוכנים לשלם סכומים אלו שאינם מוצדקים מתוך התחושה שמדובר בניתוח ויש לקחת עבורו את הרופא הבכיר ביותר למרות שכאמור, במקרים רבים הרופא הבכיר אינו בהכרח מומחה יותר מהמוהל שעוסק רק במילה ומל במשך עשרות שנים אלפי תינוקות.

ברבנות הראשית מציינים, כי 57% בלבד מהסיבוכים הרפואיים נגרמו בידי מוהלים מוסמכים, אף שאלה מבצעים כ-70% מהבריתות, כלומר, אחוז הסיבוך אצל המוהלים המוסמכים נמוך בהרבה מאשר אצל הרופאים.

"עצם העובדה שרופאים רבים בוחרים להפקיד בידיי את בניהם מלמדת כי גם הם סומכים על המוהלים המוסמכים שעושים את עבודתם נאמנה ובמקצועיות וכמעט ללא תקלה" אומר הרב שוחט.