כבוד הרב, האם בנות ים קיימות במציאות?

הרב דניאל בלס נשאל אודות פרטים אודות בנות ים הידועים לנו. מה ענה הרב ומדוע הוא לא שולל את קיומן של בנות ים במציאות?

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 28/08/14 17:17 ב באלול התשעד

כבוד הרב, האם בנות ים קיימות במציאות?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ידוע כבר שנים שמאז פרוץ עידן האינטרנט והטלפונים הניידים, השאלות המוזרות שנשאלים רבנים עולות מדרגה, וכך גם התשובות. רק לאחרונה נשאל בשו"ת סמס הרב אבינר מה מסמלת יונה שנכנסה לבית. תשובתו אגב הייתה: “שהשארת את החלון פתוח".

למרות זאת, כנראה שאת השאלה הבאה איש לא יכול היה לצפות מראש כשבאתר 'הידברות' נשאל הרב דניאל בלס את השאלה הבאה: "שלום רב ברצוני להפנות את השאלה לרב דניאל בלס שליט"א:מה הרב יכול לומר על בנות ים? האם יש להן נשמה הרי הן חצי גוף אדם וחצי דג? איך הן מתרבות? הרי הן נקבות לא? מה הפרטים שידועים לנו עליהן? אשמח להרחבה והעמקה בנושא. תודה מראש".

ומה התשובה של הרב? אפשר לומר שלא פחות מפתיעה: “אם ראית תמונות של בנות-ים, דע לך שהן פרי זיוף-פשוט, בו חיברו חלקי קופים מיובשים עם דגים”, כותב הרב. "הראשון שעשה זאת הסתובב עם דמויות תפורות אלו במשך שנים והציג אותן בקירקס נודד.

הרב מסביר כי לא נראה שהגמרא מזכירה בנות ים אלא דולפינים, אותם היא מזהה כדומים לבני אדם באופן רבייתם ומוסיף כי "אמונה בבנות-ים היתה נפוצה מאוד בעבר, ורבים סברו שבני-אדם מסוגלים להזדווג עם דולפינים, ודמיינו את וולדיהם היוציאם כ'בני-ים' (חצאי-אדם חצאי-דולפינים). 'בנות-ים' נטענו להראות בידי ספנים רבים, ויש לשער שברבים מן המקרים הספנים נתקלו בפרות-ים מרחוק או מתחת לפני הים, אותן חשבו ליצורי-אנוש בעלי סנפיר-זנב”.

"יש לזכור שהאינפורמציה היחידה בימים עברו היתה מפי השמועה, ואנשים ניזונו ממנה בהכרת הזאולוגיה של העולם הרחב”, מוסיף הרב ומסביר. "חיות המצויות באפריקה תוארו בדרכים שונות ומשונות בידי תיירים, וגם המלומדים ביותר היו מאמינים לסיפורים אלו. הספרות מלאה בהם. כך שגם אם 'בנות ים' הוזכרו במדרשים, ייתכן שהם הוזכרו רק בדרך משל לצורך המחשת רעיונות באמצעות דימויים המוכרים לבני אדם”.

"עם זאת”, כותב הרב, "זכור לי פעם שקראתי בספרי קבלה שהיצורים הנקראים 'שדים' חיים במעמקי האוקיינוס, והם בעלי צורת אדם. הגמרא מזכירה גם יצור אחר שהוא בעל דמות-אדם, הנקרא 'אדני השדה'. אין ספק שקיימים בעולם יצורים מוזרים מאוד, חלקם גם דומים לבני-אדם במידת-מה”, הוא ממשיך ומצרף תמונת קוף לדוגמא לחיה הדומה לאדם.

"חז"ל כתבו שכל היצורים הקיימים ביבשה, נמצאים יצורים מקבילים להם בצורתם גם בים. מכיוון שלמדתי על המון חיות מוזרות בעולם, איני פוסל את אפשרות קיומם של יצורים ימיים הדומים לבני-אדם או יונקים אחרים במראה”.