שרנסקי: ניתן יהיה להקים עזרה שלישית בכותל תוך עשרה חודשים

יו"ר הסוכנות היהודית הציג את המתווה שלו לפתרון פולמוס "נשות הכותל", במהלך דיון שהתקיים בועדה לקידום מעמד האישה. רב הכותל: הכותל היה קיים לפני כל הזרמים והמחנות

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 07/05/13 15:09 כז באייר התשעג

שרנסקי: ניתן יהיה להקים עזרה שלישית בכותל תוך עשרה חודשים
פייסבוק סתיו שפיר, צילום: פייסבוק סתיו שפיר

"אם כל הגורמים המעורבים ימשיכו בדיאלוג שהחל, ניתן יהיה להגיע לפתרון שיאפשר לכל יהודי להרגיש בעת ביקורו בכותל הזדהות עם העם היהודי והדת היהודית על-פי דרכו ומנהגיו, תוך 10 חודשים" - כך אמר היום (ג‘) נתן שרנסקי, יו"ר הסוכנות היהודית, בדיון שהתקיים בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ ד"ר עליזה לביא, בו הציג את "מתווה שרנסקי".

שרנסקי הסביר בדיון כי ”הכותל הוא המקום הכי אינטימי, הכי קרוב לקב"ה. הוא גם מרכז דתי וגם סמל של זהות לאומית, לכן זה כל כך טבעי שהאינטרס הוא שכל יהודי בעולם יוכל להביע בכותל הזדהות עם הדת היהודית ועם העם היהודי בדרכו“.

לדבריו, ”ההתפתחויות מוכיחות שהפתרון יימצא לא בבית משפט ולא בחוקים, אלא בהסכמה רחבה בין כל חלקי העם. תוך חודש אפשר להתחיל לבנות ותוך 8-10 חודשים הפתרון יהיה מושלם, זאת בתנאי שאף אחד לא יגיד שהושיבו אותו בחלק האחורי של האוטובוס. המטרה היא שכל יהודי בעולם יוכל להביע הזדהות עם העם והדת היהודית בצורה שהוא רגיל לעשות. הכניסה לכותל תהיה מפלטפורמה משותפת דרך כניסה משותפת לכל הרחבות. המבקר יוכל לבחור אם ללכת שמאלה לתפילה מסורתית, למעלה לשער המוגרבים והר הבית, או ימינה לתפילה לא פלורליסטית“.

ח“כ לביא הודיעה בדיון כי הוועדה תזמין את שר הדתות נפתלי בנט לדיון בוועדה, על מנת שישמע את כל הגורמים המעורבים בטרם יגבש את התקנות אותן התבקש להכין על ידי היועץ המשפטי לממשלה. הוועדה פונה לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה להקים צוות שיפקח על יישום מתווה שרנסקי תוך שקיפות מלאה.

רב הכותל, שמואל רבינוביץ, אמר היום כי "לפני 3,500 שנה עם ישראל עמד בהר סיני כאיש אחד בלב אחד. באותו רגע הבינו שצריך להתאחד. הכותל היה קיים לפני שעם ישראל התפצל לזרמים ומחנות. הוא מקום תפילה של כל יחיד. סוד הפתרון הוא סוד הצמצום, שכל אחד יצניע את מנהגיו. ענת הופמן רוצה לראות ולהיראות. אני מכיר רק 'להיראות' בפני הקב"ה בעלייה לרגל“.