מוצרי חלב נוכרי בתעשית החלב

בעולם הרחב יש היום יותר ויותר חומרי גלם המופקים מחלב או ממי גבינה או משאריות ייצור מוצרי חלב. מה כוללים המוצרים ומה רמת כשרותם?

חדשות כיפה הרב זאב ויטמן רב תנובה 01/06/06 00:00 ה בסיון התשסו

בעולם הרחב יש היום יותר ויותר חומרי גלם המופקים מחלב או ממי גבינה או משאריות ייצור מוצרי חלב. המוצרים כוללים - חלבונים ותערובות חלבונים מסוגים שונים, בצורות שונות ובריכוזים שונים, מינרלים שונים, סוכרים (לקטוז), חומרים משמרים ועוד.

החומרים הללו משמשים במוצרים שונים לצרכים שונים ומשונים - לצורך ייצוב, לתוספת מרקם וטעם, להעשרה, להגדלת תפוקות וניצולת, לשימור, כתחליפים להוזלת עלויות, למצעי גידול ותסיסה ועוד ועוד.

שוב לא מדובר יותר על אבקת חלב בלבד כפי שהיה בעבר, אלא על מאות חומרי גלם שונים שאינם אבקת חלב אך הם מופקים מחלב או משאריות מוצרי חלב וכדומה. חומרים אלו תופשים יותר ויותר מקום בתעשיית המזון בעולם והם חודרים גם לשווקים הכשרים, כתוצאה מהעובדה שמעט מאוד כשרויות בעולם נמנעים מלהעניק כשרות לחומרי גלם המופקים מחלב נכרים.

שלא כמו רוב רובם של סוגי אבקת החלב והחמאה שאין בדרך כלל כל בעייה להשיגם ברמת חלב ישראל בארץ וגם בחו"ל, הרי כאשר מדובר על חומרים מסובכים אלו - קיים קושי גדול ביותר, וברוב המקרים פשוט מן הנמנע להשיגם ברמת חלב ישראל. מכיוון שחומרים אלו זוכים בהכשר מקובל ומאושר ע"י רוב הכשרויות בעולם ובכללם גם ע"י הרבנות הראשית לישראל, הרי שהם מגיעים למוצרים רבים הנושאים כשרות מקובלת.

מי שרוצה להימנע משימוש במוצרים בהם נעשה שימוש בחומרי גלם שיוצרו מחלב נכרים או מוצריו, הרי שהדרך הבטוחה היחידה היא להיזקק רק למוצרים הנושאים כשרות מהדרין - הנמצאים תחת השגחת ועדות הכשרות השונות, שכולן אינן מאשרות שימוש בחומרים אלו. זו אחת הסיבות החשובות להבחנה בין מוצרים בכשרות רגילה למוצרים בכשרות מהדרין.

יש לדעת כי רוב רובם של המוצרים החלביים בארץ ובעולם (ולא מדובר רק על מוצרי חלב כי אם על כל מוצר מזון חלבי) המכילים חומרי גלם המופקים מחלב נכרים אינם מסומנים ואינם מצוינים כמכילים חלב נכרים, אלא להיפך. מוצרים הנקיים מחלב נכרים מסומנים וממותגים בעולם כ"חלב ישראל" ובארץ כ"מהדרין". מבחינה זאת, דווקא המפעלים המציינים על מוצריהם "חלב נכרי" גורמים לרבים לטעות ולחשוב כי מוצרים עליהם אין סימון כזה נקיים מחלב נכרים, ולא היא, ולעתים הדבר נכון אפילו לגבי

מוצרים אחרים מאותו מפעל עצמו.

שוב יש לדעת כי חלב נכרים הינו רק אחד מהרבה מאוד הבדלים בין רמת כשרות רגילה לרמת כשרות מהדרין, ועל כן, מי שחפץ להדר בכשרות הרי שראוי שיעדיף כאשר יש לו אפשרות לצרוך מוצרי מהדרין בלבד, ואילו מי שמסתפק בכשרות רגילה ואינו חושש להדר לאכול רק דברים הכשרים אליבא דכל הדעות, הרי שאין מניעה שיאכל גם מוצרים בהם יש חומרי גלם מחלב נכרים, שהרי להלכה יש מקום להכשירם.

יש לציין כי במוצרי תנובה בניגוד למוצרי חלב מיובאים הרי החלב עצמו הינו תמיד - חלב ישראל, וכמו"כ, כאשר נעשה שימוש באבקת חלב הרי שמקפידים תמיד להשתמש רק באבקת חלב ישראל המיוצרת בארץ או תחת השגחה קפדנית ומיוחדת בחו"ל. אך במקרה בו יש צורך לעשות שימוש בחומרי גלם אחרים אותם לא ניתן להשיג בחו"ל ברמת חלב ישראל - גם לא במחיר יקר יותר מהחומר המצוי - הרי שייתכן וחומרים אלו יוכנסו למוצרי תנובה הנושאים כשרות רגילה.

מי שבכל אופן, מוכן משום מה, להסתפק בכשרות רגילה, אך איננו מוכן להזדקק למוצר בו נעשה שימוש בחומר גלם שהופק מחלב נכרים או מוצריו, יוכל לדעת זאת ע"י עיון ברשימה אותה יוכל לראות ע"י לחיצה כאן , או אם יעיין ברשימת המרכיבים המופיעה על גבי המוצר. אם ברשימת הרכיבים לא נזכר חלבון חלב או חלבוני חלב הרי שאין במוצר רכיבי חלב נכרים, ויש סיבות אחרות לכך שהמוצר איננו מיוצר ברמת מהדרין.

מבחינה הלכתית גם כאשר נעשה שימוש בחלבון חלב יש להבחין בין חומרי הגלם השונים - יש שהיתרם פשוט וקל יותר ויש שהיתרם בעייתי יותר, תלוי ממה בדיוק הופק כל חומר גלם, באיזה תהליך ובעזרת אילו טכניקות וחומרי עזר. יש חומרי גלם שיש מתירים אותם גם למי שבדרך כלל מחמירים בחלב נכרים, ויש אחרים שיש מקום לאוסרם גם למי שבדרך כלל מקלים בחלב נכרים. גם מטרת השימוש בחומר הגלם במוצר יכולה להיות משמעותית מבחינה הלכתית, ולעתים ייתכן ונעשה שימוש בכמות מזערית ולמטרה כזו שגם לאוסרים הרי האיסור בטל בשישים.