הסיבה לטרור הערבי: שרה אמנו

כוחם של הישמעאלים, הטרוריסטים, המבצעים היום את פעולות החבלה ביהודים, בא להם כתוצאה מהתנהלותה של שרה אמנו כלפי שפחתה הגר. הרב אפרים זלמנוביץ' מציע גם דרך לתיקון

חדשות כיפה הרב אפרים זלמנוביץ´ 23/05/16 07:45 טו באייר התשעו

הסיבה לטרור הערבי: שרה אמנו
פלאש 90, צילום: פלאש 90

כוחם של הישמעאלים, הטרוריסטים, האיסלמיסטים, המבצעים היום את פעולות החבלה ביהודים, בא להם כתוצאה מהתנהלותה של שרה אמנו כלפי שפחתה הגר, שילדה לאברהם אבינו את ישמעאל. לו לא הייתה שרה אימנו מתעמרת בשפחתה הגר, לא היו בני ישמעאל מתעמרים היום בבני יצחק.

התורה מספרת (בראשית ט"ז) "ושרי אשת אברם לא ילדה לו. ולה שפחה מצרית ושמה הגר. ותאמר שרי אל אברם: הנה נא עצרני ה' מלדת בוא נא אל שפחתי... ויבוא אל הגר ותהר. ותרא כי הרתה ותקל גבירתה בעיניה.... ותענה שרי ותברח מפניה... ויאמר לה מלאך ה': שובי אל גבירתך והתעני תחת ידיה... הנך יולדת בן וקראת שמו ישמעאל כי שמע ה' אל ענייך והוא יהיה פרא אדם ידו בכל ויד כל בו". המדרש רבה (מובא ברש"י) מפרש את הפסוק "ותענה שרי" - "הייתה משעבדת בה בקושי". הרמב"ן מבאר "חטא חטאה אמנו שרה בעינוי הזה, וגם אברהם בהניחו לעשות לה כן, ושמע ה' אל ענייה ונתן לה בן שיהא פרא אדם לענות זרע אברהם ויצחק בכל מיני ענויים".

נוכחותה של גבירתה, הזכירה להגר את תלותה בה. עובדה שגרמה להגר סבל נפשי "ורק השומע שמע עניה" (רש"ר בראשית ט"ז). רש"י שם מלמד שהגר הרתה מאברהם. ותקל גבירתה בעיניה. החלה מתנשאת על שרה אימנו, לאמר; אני צדקת ממך. עובדה; התעברתי מאברהם בביאה ראשונה. נתנה בה שרה עין הרע, אף שיעבדה אותה בקושי והפילה את העובר שברחמה. הגר הפגועה מנכסת לעצמה את אברהם, המעורר בה את הכבוד האנושי. היא בורחת למדבר, מבקשת לחיות כציפור דרור. בורחת אל ארץ ללא גבולות ומגבלות. בא אליה המלאך ומצווה אותה "שובי אל גבירתך והתעני תחת ידיה" את חייבת להכיר בעליונותה של שרה. ומבטיח "הנך הרה וילדת בן וקראת שמו ישמעאל. והוא יהיה פרא אדם ידו בכל ויד כל בו". כך נולד הבן החילוני, החופשי, של אברהם אבינו. וזרעו יהיה גדול (מדרש רבה).

הגר זכתה ללמוד מאברהם כי יש אלוהים, הורישה לבנה ישמעאל את האמונה בהשגחה כללית. את האמונה בהשגחה פרטית הוא היה אמור לרכוש אצל שרה שחשבה לגדלו כבנה. שרה כשלה בחינוכו של ישמעאל , יען באין אמונה בהשגחה פרטית, אין אפשרות להטיל עליו עול. אין מעצור. אין גבול מוסרי. הכל הפקר ומכאן עד להתדרדרות של אי התחשבות בזולת, הדרך קצרה.

החושניות של חם. אהבת הדרור של הגר. וההכרה במציאות האלוקית של אברהם, הופכים את בני ישמעאל, האומה הערבית, לאומה המאמינה בהשגחה האלוהית אבל ללא כל חיוב לשמור דרך ה' לעשות צדקה ומשפט (רש"ר) כך נוצרה התכונה של "ידו בכל" מפרש רש"י "ליסטים". הנה לפניך שורש הצרות שעושים הישמעאלים בנו ולנו עד עצם היום הזה. אשר על כן, התיקון לעוול שגרמה שרה אמנו להגר אמם של בני ישמעאל, יבוצע עם הימנעות מעשות כל עוול לכל אדם ובמיוחד לאפשר לערביי ישראל החיים עמנו כאן יחד בארץ הקודש כאזרחים שווה זכויות. ככל שנשווה יותר את רמת חייהם לרמת החיים של היהודים, כן תיחלש כוחם של המתנגדים לשיבת ציון.

הכותב הוא הרב של מזכרת בתיה