מדריך הלכתי: כיצד למנוע נגיעות חרקים בסכך?

הסכך שלכם, אולי, נגוע בחרקים אשר עלולים ליפול ממנו אל תוך המאכלים בסוכה. כיצד בודקים סכך מחרקים וכיצד אפשר לנקות אותו? הרב משה ויא עם המדריך המלא

חדשות כיפה הרב משה ויא 11/09/13 10:33 ז בתשרי התשעד

מדריך הלכתי: כיצד למנוע נגיעות חרקים בסכך?
RonAlmog-cc-by, צילום: RonAlmog-cc-by

סכך נגוע לעיתים קרובות בחרקים העלולים ליפול ממנו לתוך המאכלים וכבר הזהיר ע"כ בעל ה"ערוך לנר" (תוספת ביכורים סימן תרנ"ז) שלא לתלות פרחים בסכך "שנופלים מהם תולעים ויתושים קטנים וממש אי אפשר להיזהר מזה ועל ידי זה עושה מצות סוכה למצוה הבאה בעבירה , שבולע השרצים עם המאכלים."

בשעת קניית הסכך או לפני הנחת הסכך על הסוכה, מחזיקים את הסכך במאונך, מעל משטח לבן (כגון: גיליון גדול של נייר לבן או מפה לבנה), חובטים בו בחוזקה ומתבוננים אם נפלו על המשטח חרקים. אם לא נמצאה נגיעות ודאית אין צורך בפעולה נוספת.

אם נמצאה נגיעות של חרקים מנקים את הסכך כדלהלן.

הנגיעות: בסכך ירוק (כגון: ענפי דקל) עלולים להימצא חרקים קטנים המצויים בעלים ירוקים, כגון: כנימות

אופן הניקוי:פורסים את הסכך על הרצפה, מברישים אותו משני צידיו בתמיסת סבון ואקונומיקה ושוטפים

הנגיעות: בסכך יבש (כגון: קיינעס, קני סוף וכדו') עלולים להתפתח חרקי ליקטוס וכיני ספרים (פסוקאים). ליקטוס הינו חרק שצבעו חום כהה וגודלו כשלושה מילימטרים. זחלי הליקטוס מכרסמים מחילות דקיקות בתוך הקיינעס. בסכך נגוע אפשר להבחין במחילות מפותלות, בגלמים כהים ובנסורת רבה תחת הקליפה הדקה של הקיינעס, ובנקבים עגולים בצד החיצוני של הקיינעס. כיני ספרים הם חרקים קטנים שאורכם כמילימטר וצבעם אפור-קרם. הנגיעות היא בעיקר בסכך המאוכסן משנה לשנה, אבל גם סכך חדש עלול להיות נגוע.

אופן הניקוי:מעמידים את הסכך כשהוא פרוס ונשען על קיר ומתיזים עליו מים חמים מאוד על כל שטחו במשך כרבע שעה. הופכים את הסכך וחוזרים על התזת המים החמים בצידו השני במשך כ- 10 דקות.

1. סכך שנמצאה בו נגיעות של חרקי ליקטוס טעון טיפול ע"י מדביר מקצועי.

מרססים את הסכך בחומר הדברה ארוך טווח (כגון: K 2000 ,K 600). כאשר הסכך יבש לחלוטין אורזים אותו באריזה אטומה, כגון: שרוול ניילון עבה ("מגן סכך") או יריעת ניילון עבה, הסגורים היטב בסרטי הדבקה רחבים (האריזות הנמכרות עם הסכך אינן אטומות), רצוי להוסיף לאריזה

המלצות לאיחסון הסכך (אחרי סכות):

2. סכך נקי מנגיעות טעון טיפול ביתי למנוע נגיעות מחודשת: כדורי "נפטלין" אמיתי. מאכסנים את הסכך במקום יבש. לפני שימוש חוזר יש לבודקו כמבואר לעיל. הערה: לעת עתה לא קיים סכך עם הכשר מגוף מוסמך למניעת נגיעות בחרקים.

הכותב הינו מחבר הספר "בדיקת המזון כהלכה"