דתיים? מחפשים נדל"ן? שלא יערבבו אתכם

האם דתיים חשופים ל"פישינג" בנדל"ן יותר מאחרים? האם הם נוטים להתפתות יותר לעסקאות מפוקפקות? ליאור זברג על השיטות להימנע מנפילה בפח ומ´עוקץ´ נדל"ני

חדשות כיפה ליאור זברג 07/07/19 17:13 ד בתמוז התשעט

דתיים? מחפשים נדל"ן? שלא יערבבו אתכם
בנייה, צילום: shutterstock

מוסדות הלימודים היקרים, ריבוי ילדים, החתונות המתקרבות, דירה לילדים, הדאגה לפנסיה ועוד... כל אלו הם חלק מהגורמים לציבור הדתי לאומי לחפש אפיקי השקעה אפקטיביים, ולא לתת לכספם לנוח לו באזורי נוחות של הריבית במשק. אחד מאפיקי ההשקעה המועדפים על הציבור הינם "נכסי דלא ניידי..." או כמו שאומרים היום נדל"ן.

 

אולם מי שעוסק בתחום יודע לומר כי אחוזים גבוהים בציבור הדתי לאומי מתפתים בקלות יתר ונופלים אחרי פרסומות או הצעות מפתות בתחום הנדל"ן, על אף שלעיתים מדובר במרחב שבין עסקה גרועה לבין נוכלות והונאה. כדאי להבין מהן הסיבות לכך וממה צריך להיזהר כשאתם נתקלים בהצעה לעסקת נדל"ן.

 

בתחום הנדל"ן ישנן המון עסקאות "פישינג". "פישינג", או דייג בעברית, הוא כינוי לפרסום מטעה שמטרתו היא משיכת לקוחות. מה הוא פישינג בנדל"ן? כאשר רואים פרסום מגרה על עסקה במחיר זול במיוחד, הזדמנות אחרונה לתשואה עצומה או על קרקע אחרונה בהחלט בין סוכת המציל לקו הים, כדאי לחשוב טוב טוב, להתייעץ, ולשאול את כל השאלות.

 

ככלל, כמעט ואין הזדמנויות נדל"ניות טובות שיפורסמו על שלטי חוצות במשך חודשים. בדרך כלל גם לא בתשדירים חוזרים ברדיו. שמעתם פרסומת חוזרת? ראיתם פרסום לאורך זמן ? עצרו ובדקו טוב טוב.

 

נכון, לכל כלל יש יוצא מן הכלל, ואין בי כוונה להגדיר את כל מי שמפרסם עסקאות נדל"ן כנוכל חלילה, אך לאור נפילות חוזרות ונשנות של אנשים חביבים שלקחו את מיטב כספם ופשוט איבדו אותו במקרה הקיצוני, או השקיעו אותו במקום שאין לו פוטנציאל רווח (למעט הרווח של המוכר...) במקרה הנפוץ יותר.

 

צריך לשים את הדברים על השולחן ולהבין שדווקא הציבור הדתי לאומי מתפתה יותר לעסקאות אלו - אולי זו התמימות, אולי זה דווקא האמון שהציבור שלנו נוהגים לתת בכל אחד, אולי חוסר הרצון לעסוק ב"ענייני העולם הזה", ואולי כל הסיבות יחד. גם תופעת ה"סמוך" בגלל שהוא "היה בבני עקיבא עם אחיין של אשתי", מוסיפה לא מעט עגמת נפש.

 

לכן ראשית, עלינו לברר מי הוא האדם שעומד מולנו. כיפה וזקן אינם עירבון לשום דבר לצערנו. יתכן שכוונות היזם התורן כשרות וטובות, אך עם זאת חובה לבדוק מהו ניסיונו? האם ביצע בעברו פרויקטים או שמא הוא נמצא בתחילת דרכו בשוק. בנוסף מומלץ לבדוק את טיב העסקאות בעבר, מה היו התשואות, והאם המציאות בסוף התהליך ענתה לציפיות שהיו בהתחלה.

 

אל תהיו תמימים! תבדקו, תשאלו ותבררו. בדקו אם העסקה מתאימה לכם, וביכולת שלכם לבצע אותה. אם התשובה חיובית בדקו אלטרנטיבות באותו אזור או עסקאות דומות בכלל. הבינו את הביקוש לנכס שאתם קונים, ובאיזו מידה תצליחו לממש ולמכור אותו ביום שתרצו לעשות זאת.

 

תקראו את הכוכביות, את המילים הקטנות הללו, שלעיתים יגלו לכם שההשקעה המגניבה מדברת על תחום שכלל אינו רלוונטי עבורכם ורק יכניס אתכם להשקעה מסוכנת.

 

מידי יום אנו פוגשים משקיעים ששמו את מיטב כספם על פרסומות של עסקאות בעיתיות מאד כי במודעה נכתב שתהיה תשואה גבוהה. צריך להפנים - מודעה יפה אינה משקפת בהכרח עסקה טובה, ההזדמנויות האמתיות נמצאות בדרך כלל דווקא מתחת לראדר ואותן צריך לחפש.

 

בדקתם טוב? יגעתם? התייעצתם? תאמינו. בע"ה תמצאו את ההשקעה הטובה לעתידכם ולעתיד הדור הבא שכה חשוב לנו.

 

הכותב הוא יועץ השקעות בנדל"ן