משרד החינוך חזר בו: בית הספר "מורשה" לא יופרד

ההחלטה התקבלה בעקבות עתירת חלק מהורי בית הספר לבית המשפט לעניינים מנהליים בפתח תקווה, בטענה כי ההפרדה הינה "כפייה דתית". משרד החינוך יקבע ועדה לבירור נושא ההפרדה בבתי הספר

חדשות כיפה אורי פולק 18/08/11 11:13 יח באב התשעא

משרד החינוך חזר בו: בית הספר "מורשה" לא יופרד
andrea2382-cc-by, צילום: andrea2382-cc-by

משרד החינוך החליט כי לא יפריד את בית הספר הממלכתי דתי בפתח תקווה, "מורשה", בין תלמידים לתלמידות. ההחלטה התקבלה לאחר עתירה שהגישה קבוצת הורים לבית המשפט לעניינים מנהליים בפתח תקווה, בטענה כי הפרדת בית הספר הינה "כפיית דתית" של משרד החינוך.

כפי שדווח בכיפה, משרד החינוך החליט השבוע לפצל את בית הספר הממלכתי דתי "מורשה" שבפתח תקווה, לשני בתי ספר נפרדים: לבנים ולבנות. בשנת הלימודים האחרונה הגיע סך התלמידים בבית הספר לכדי 1,200 תלמידים ועל כן הוחלט, בהוראת המשרד, לפצל את בית הספר לשני בתי ספר נפרדים.

עד כה למדו הבנים והבנות יחדיו בכיתות מעורבות עד לכיתה ג' ומאז ועד לכיתה ו' - בכיתות נפרדות. על אף הלימודים הנפרדים, קיים בית הספר פעילויות חינוכיות משותפות לתלמידים ולתלמידות, הפסקות משותפות וטיולים משותפים. חלק מההורים מתנגדים למהלך וטוענים כי מדובר בצעד שיוביל להתחרדות בית הספר, למשיכתה של אוכלוסייה חרדית אליו ולשינוי צביונו הדתי-לאומי. ואולם, ועד ההורים של בית הספר החתים למעלה מ-500 הורים המביעים תמיכה בעמדת משרד החינוך להפרדת בית הספר.

השבוע החליטו חלק מההורים להגיש עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בנושא, כמו גם עתירה נוספת לבג"ץ. ביום שני הגיש עו"ד אביעד הכהן, דיקן מכללת "שערי משפט", עתירה לבג"ץ בטענה כי ההפרדה הינה "פגיעה קשה באינטרס ההסתמכות של ההורים, ערכי יסוד חוקתיים, הזכות לחינוך, שוויון, חופש הדת והמצפון, ותוך חריגה מהוראות הדין ומסדרי מנהל תקינים, והתנהגות שעולה כדי פגמים בשיקול הדעת, חוסר סבירות וחוסר תום לב".

אתמול העביר משרד החינוך את התייחסותו לנושא ותשובתו לבית המשפט, לפיה תוקם וועדה מיוחדת שתבחן את סוגיית הפרדת בתי הספר לתלמידים ותלמידות בישראל. "מינהל החינוך הממלכתי-דתי (חמ"ד) החליט על הקמתה של וועדה מיוחדת לקביעת קווים מנחים למקרים בהם יתקיימו מוסדות חינוך של של בנים ובנות לפי מגדר בחינוך הממלכתי-דתי. כמו כן, תבחן הוועדה מקרים קונקרטים ובהם בית-הספר מורשה", נכתב בתשובת המשרד.

במשרד החינוך הדגישו כי בעקבות העתירה החליט מנהל החמ"ד, לאחר התייעצות עם הנהלת בית הספר ויושב ראש וועד ההורים, כי "לעת הזו לא ייעשה כל שינוי במתכונת הפעלתו של בית הספר 'מורשה' והוא יופעל בשנת הלימודים הבאה במתכונתו הנוכחית". לאור ההצהרה ביקש משרד החינוך מההורים למשוך את עתירתם מבג"ץ - אך אלו סירבו.

עו"ד הכהן, המייצג את ההורים, טען כי מדובר בעתירה עקרונית וכי תשובת משרד החינוך איננה מספקת אותו. "ההורים רוצים החלטה ברורה ולפיה בבית הספר לא תהיה הפרדה מגדרית בשום שלב. עד אז הם ימשיכו במאבקם העקרוני על אופיו ודמותו של החינוך הממלכתי דתי בארץ", אמר עו"ד הכהן. לטענתו, "יש להצר על כך שהממסד ניסה לפגוע באוטונומיה של העותרים, כולם שומרי תורה ומצוות: בזכותם לחירות, לחופש דת ומצפון, ולחינוך ילדיהם. טוב שמשרד החינוך התעשת במועד ויש לקוות כי בעתיד לא תהיינה חזרות על טעויות מסוג זה".