שאל את הרב

נושאי כליו של הרמבם

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 09/01/06 13:29 ט בטבת התשסו

שאלה

אני עושה עבודה במסגרת הקורס "משפט עברי". נתבקשתי להביא מקור מאחד מנושאי כליו של הרמב"ם.

מי היו נושאי כליו של הרמב"ם? באילו תקופות הם חיו?

בתודה מראש על עזרתכם,

מיכל.

תשובה

בס"ד

ישנם הרבה נושאי כלים לרמבם מאוחרים ומוקדמים שאפשר לראות במהדורות השונות של משנה תורה .
צרפתי לתשובה ביוגרפיות של שלשה פרשנים חשובים [לקוח מתוך פרוייקט השו"ת]

מגיד משנה
ר' וידל די טולושא נולד בערך בשנת ה"א ס' (1300) כנראה בעיר טולושא שבספרד (או בעיר בעלת אותו שם בפרובנס), והיה מראשוני מפרשי הרמב"ם ומהגדולים שבהם, אם כי פירושו 'מגיד משנה' (על שמו כונה 'הרב המגיד', ובקיצור: ה"ה) מקיף פחות ממחצית ספר 'משנה תורה'. היה חברו של רבנו ניסים ב"ר ראובן גירונדי (הר"ן), תלמיד תלמידו של הרשב"א* הוא מפרש את הסוגיות בדרך כלל בשיטת הרשב"א, אך מביא גם בשעת הצורך את פירושיהם של ראשוני ספרד האחרים, כרמב"ן, רבנו יונה, הרא"ה ועוד. דרכו להשתדל למצוא את מקורותיו של הרמב"ם וליישב את הקשיים שבדבריו, ובעיקר להצילו מהשגות הראב"ד, אך לעיתים הוא מודה שדברי הרמב"ם מוקשים. בתחילת הספרים וה'הלכות' הוא מסביר את סדר ההלכות ואת סדר הפרקים שברמב"ם, על פי הנחתו שהרמב"ם סידר את ספרו באופן מחושב ומדוקדק. לשונו קצרה ומדוייקת. פירושו מוערך מאוד ע"י המפרשים שבאו אחריו. נפטר בערך בשנת ה"א ק"י (1370).
הפירוש 'מגיד משנה' על 'משנה תורה' נדפס לראשונה עם הרמב"ם דפוס קושטא רס"ט (1509), ומאז כמעט בכל מהדורות ספר 'משנה תורה'. למאגר הכנסנו את נוסח המגיד משנה המצוי בדפוסים.

כסף משנה
רבי יוסף קארו ידוע בכינויו "מרן" ו"המחבר" (של ספר השולחן ערוך). הוא נולד בטולדו שבספרד בשנת ה"א רמ"ח (1488) ונפטר בצפת בשנת ה"א של"ה (1575). בשנת ה"א רנ"ב (1492) גלו הוא ומשפחתו עם הגולה, אשר עזבה את ספרד בעקבות צו הגירוש של המלך פרדיננד והמלכה איזבילה. הוא גדל בתורכיה ולמד תורה שם. בשנת ה"א רצ"ו (1536) עלה מרן לארץ ישראל, התיישב בצפת ושם הוסמך בסמיכות הסנהדרין ע"י רבו הגדול, המהר"י (ר' יעקב) בי רב. ספרו הגדול בית יוסף, המסודר לפי ספרי הטור, הינו אוסף של כל דעות הפוסקים והמפרשים בהלכה, החל מסוגיית התלמוד וכלה בפסקי בני דורו. שלושת עמודי התווך שעליהם ביסס את פסקיו הם: הרי"ף, הרמב"ם והרא"ש. כשדעותיהם חלוקות, הכריע כדעת שניים נגד אחד.. ספרו השולחן ערוך - קיצור של ספרו בית יוסף - הפך לספר הפסק המחייב בכל בית ישראל, אחרי שנוספו עליו הגהות הרמ"א, ונכתבו עליו פירושים וביאורים רבים מאוד. בנוסף חיבר את פירושו הקלאסי 'כסף משנה' לספר 'משנה תורה' לרמב"ם. תשובותיו נשלחו לקרוב ולרחוק, מהם נדפסו שני קבצים: שו"ת בית יוסף, ושו"ת אבקת רוכל. מרן עסק גם בחכמת הקבלה.

לחם משנה
ר' אברהם ב"ר משה די בוטון נולד בסלוניקי בערך שנת ש"ה (1545), והיה תלמידו של ר' שמואל די מודינה (המהרשד"ם). הוא התחיל לכתוב את פירושו 'לחם משנה' על הרמב"ם לפני שהכיר את הפירוש 'כסף משנה', ורק כשהיה באמצע פירושו להל' תפילה הגיע לידיו פירוש זה* מאז כתב רק דברים שהתחדשו לו מעבר לכתוב בספר כס"מ. הפירוש 'לחם משנה' נדפס עם רוב מהדורות הרמב"ם. ר' אברהם כתב גם קובץ תשובות בשם 'לחם רב' (אזמיר ת"כ - 1660), וכן חידושים לכמה מסכתות, רובם לא נדפסו. נפטר בשנת שמ"ח (1588). השאיר אחריו בנים ותלמידים רבים שהיו לימים תלמידי חכמים ידועים.

בברכה
יזהר אשור
צוות ישיבת הר ברכה

כתבות נוספות