שאל את הרב

מעלת המקווה- מבט נוסף

חדשות כיפה משיבת נפש - רבניות בית הלל 22/03/17 13:39 כד באדר התשעז

שאלה

אני נשואה 16 שנה באושר ב"ה אך לצערי עדיין לא הבנתי מה היא המעלה האמיתית של המקווה חוץ מזה שהוא מטהר ובריא לקשר וכו´... ברוך ה´ אנו שומרים כדת וכדין אך מאד מפריע לי שאם לא אטבול, לא אהיה מותרת, כאילו "הוקוס-פוקוס" שאת נכנסת למים ויוצאת משם, ופתאום אפשר שבעלי יחזיק לי יד, ורגע לפני אסור?? זו שאלה שמטרידה אותי כל פעם מחדש ואף פעם לא קיבלתי תשובה מספקת..

אודה אם תענו לי...

תודה מראש

תשובה

התשובה ניתנה על ידי הרבנית רחל וינשטיין מדריכת כלות ויועצת הלכה

שלום!

ראשית אני רוצה לומר שאני מזדהה עם התחושה שלך. המעבר ממצב של טומאה למצב של טהרה יש בו משהו פתאומי. גם אם הגוף בתהליך, מבחינת המגע הפיזי עם בן הזוג אין הדרגתיות. עוברים מכלום להכל. זה לא פשוט. עוד לפני העיסוק ב"הוקוס–פוקוס", יש פה בסיפור בני אדם. מי לא מכיר את התחושה של היום שאחרי הטבילה, שעדיין נזהרים לא לגעת ולא להעביר מתוך הרגל ופתאום נזכרים שמותר...

ובכן, לעניין מה שכינית "הוקוס-פוקוס".

התורה עוסקת במספר סוגי טומאה, ביניהם הנידה והזבה. הטומאות השונות עוברות על ידי מעשה היטהרות. אם זה טומאת מת שמיטהרים ממנה על ידי אפר פרה אדומה, או נידה, זב וזבה שנטהרים מהם על ידי טבילה ו/או קרבן.

האם יש הסבר הגיוני? האם ברור איך זה עובד?

נראה לי שבכלים האינטלקטואליים שלנו קשה להסביר איך בדיוק זה עובד. מה שנראה לי חשוב, זה להבין שיש פה מערכת שלמה של כללי טומאה וטהרה. מערכת זו די זרה לנו היום, אין לנו בית מקדש. רוב רובם של הכללים אינם רלוונטיים לנו היום. זרות זו מוסיפה לתחושת ה"הוקוס-פוקוס".

מה שעזר לי באופן אישי להתחבר לעניין המקווה והטהרה זה המקורות החסידיים והקבליים בנושא. אשתף בכמה נקודות שמאוד התחברתי אליהן, אם זה כיוון שמעניין אותך אשמח להפנות אותך לחומרים בנושא.

הרב אריה קפלן בפירושו לספר יצירה מסביר שהאות מ"ם, שקשורה קשר אמיץ עם מים בכלל ועם מקווה בפרט (הוא מסביר על הקשר באריכות במקום אחר), היא בעלת אופי מכנס. הצליל של המ"ם הוא צליל מרגיע, תנועת הפה בביטוי הצליל היא תנועה של כינוס. המדיטציה המזרחית עושה שימוש באום להרגעה וכינוס כוחות. (מעניין שאצלנו אומרים "ששש" כדי להרגיע ולא "מממ")

הרב אריה קפלן מסביר שהשינוי שעובר על האישה בעת הטבילה קשור לסוד המ"ם. יש לאות מ"ם קשר גם ללידה והתחדשות, מ"ם הוא מספר השבועות של היריון, מספר השנים במדבר, מספר הימים שמשה רבנו היה בהר סיני לקבל תורה. הרב קפלן טוען שכל אלו קשורים ללידה מחדש, וכך גם טבילה במקווה מהווה מעין לידה מחדש. היא מאפשרת התחדשות אישית וזוגית. הלכות חציצה, הדרישה מהאישה להסיר מגופה לכתחילה כל דבר, רומזים אף הם לרצון לחזור למצב פשוט וראשוני, עוברי.

אני מרגישה שאם רואים בטבילה לידה מחודשת, הזדמנות לשינוי והתחדשות, הטקס ה´מאגי´ יכול להפוך למעין מדיטציה. אני מציעה לפעמים לנשים לשהות מעט במים ולדמיין שהמים שוטפים מהן את כל מה שהן רוצות לנקות.

מקווה שנתתי מענה מסוים, אשמח להמשיך לדון בנושא אם תרצי בכך.

רחל

כתבות נוספות