שאל את הרב

קריאה עם מגילה כשרה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 12/02/17 05:14 טז בשבט התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

נאמר בקש""ע, סימן תרצג, סדר תפלות פורים-ח: ""כשאומר ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ''ויקר'', ימשמש בתפלין של יד ושל ראש וינשקם. [ע' מגילה (טז:) ויקר אלו תפלין. ובפרש''י שם. וכן מבואר במועד לכל חי (סי' לא אות פח).]. וכשמגיע למה שאומרים ''אגרת הפורים הזאת'' ינענע המגילה. [מג''א (סי' תרצ אות יז). א''ר (שם סק''י)]. והנוהגים בכל יום להחליף תפלין של רש''י בתפלין של ר''ת לפני אשרי יושבי ביתך, גם בפורים ינהגו כן ויקראו המגילה בתפלין דר''ת. ובתיבת ''ויקר'' ינשקו התפלין דר''ת. ""

להלן שאלתי.

1. אם הקהל רק שומע את המגילה ולא אומר אותה, האם גם הקהל ימשמש בתפלין של יד ושל ראש וינשקם כשאומר הקורא במגילה ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ''ויקר''? ואם התשובה שלילית, האם יש מקרים שאדם בקהל שמחזיק מגילה כשרה גם קורא ביחד עם הקורא הראשי את המגילה ממקומו ויחול עליו דין זה של משמוש התפילין? אם כן, מה קורה אם יש בקהל אדם עם מגילה כשרה אך רק שומע ולא קורא, האם עליו למשמש את התפילין?

2. האם כשמגיע למה שאומרים ''אגרת הפורים הזאת'' ינענע המגילה הכוונה רק למי שקורא במגילה, ולא לקהל ששומע? ואם יש בקהל מישהו עם מגילה כשרה, האם במידה והוא קורא ממנה ביחד עם הקורא הראשי הוא גם צריך לנענע את המגילה האישית שלו? ואם למרות שיש לו מגילה כשרה הוא רק שומע ולא קורא, האם ינענע את המגילה האישית שלו?

3. אותם שאלות גם עבור המקרה השלישי של ""ובתיבת ''ויקר'' ינשקו התפלין דר''ת.""

תודה,

אבי

תשובה

שלום
1. אינני בטוח אם כוונתו רק לחזן, אבל הרי כל הקהל חוזר על ארבעה פסוקים ובהם גם הפסוק הזה, ואם כן, ימשמשו בתפילין כשאומרים את המילה 'ויקר'.
2. בפשטות נראה שהכוונה בזה היא רק לשליח הציבור שקורא.
3. כנ"ל 1

כתבות נוספות