שאל את הרב

עצבות לא מוסברת אצל חניכה שלי: איך עוזרים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/12/16 12:39 ט בכסלו התשעז

שאלה

שלום :) קודם כל תודה רבה על האתר, הוא עזר לי המון.

אני עוד מעט בת 17 ואני מדריכת כיתה ט' בעזרא. התחלתי בשבועות האחרונים שיחות אישיות עם חניכות ואתמול דיברתי עם חניכה אחרי שהיא ממש ביקשה ממני שאשב איתה.

היא אמרה שהיא מרגישה עצבות לא מוסברת, שהיא בדיכאון כבר כמה זמן והיא לא יודעת למה. שאלתי אותה אם קרה משהו בחיים שלה בזמן האחרון ובכללי עברתי איתה על כל מיני תחומים בחיים שלה לראות שהכל בסדר. היא ציינה דאגה לחברה שלא מרגישה טוב כבר שבוע ולא דואגת לעצמה ולחץ בלימודים. יש לה אח קטן עם תסמונת דאון אבל היא אמרה שהיא לא דואגת לו כי זה לא חמור והוא מסתדר. ממש רציתי לעזור להתרומם מהדיכאון ולהבין למה היא מרגישה ככה אבל לא ידעתי איך. אמרתי לה שזה חלק מההתבגרות אבל התשובה לא ממש סיפקה אותה, היא אמרה שכולם אומרים לה את זה והיא לא מבינה מה הקשר. תוכלו לעזור לי בעניין? אני רוצה לציין ששיתפתי אותה שזה קורה גם לי ואני בטוחה שלעוד הרבה אנשים. אשמח שתענו בהקדם האפשרי כדי שאוכל לעזור לה כמה שיותר מהר. תודה רבה.

תשובה

שלום לך :)


תודה שפנית אלינו! משמח לדעת כמובן שהאתר אכן מספק מענה וסיוע, תמיד כיף לשמוע!


לפני שאתייחס לשאלות החשובות שהעלית בפנייתך חשוב לי לומר כמה דברים. זכית שהחניכה שלך בחרה לשתף דווקא אותך, כנראה שהיא רואה בך דמות משמעותית עבורה ומישהי שנעים ונוח לדבר איתה על מצבים מורכבים! זה אומנם מחמיא, אך לפעמים נותן לנו תחושת מחויבות לתת את המענה הדרוש שיביא לפתירת הבעיה שהוצפה בפנינו. לכן חשוב לי להבהיר- אל תיקחי על עצמך את האחריות המלאה. את יכולה לנסות לייעץ, לכוון ולתמוך אבל בסופו של דבר השינוי והפתרון אינם תלויים בך ולכן אל תלחצי במידה ואת מרגישה שאת מתקשה לעזור. עצם העובדה שכתבת לנו כדי להתייעץ מה ניתן לעשות, סימן שאת עושה את ההשתדלות שלך בצורה הטובה ביותר ועל כך כבר מגיע לך יישר כוח גדול!


השאלות ששאלת את החניכה בשיחה שלכן והניסיון לברר מהיכן נובע מצב הרוח הירוד שהיא מתארת- זה נכון ורצוי. אכן כדאי לנסות להבין ביחד מה הגורם שהביא למצב הנוכחי וכך ניתן אולי למקד את הפתרון המתאים ביותר. בנוסף, על אף שהחניכה לא הבינה את הקשר שבין גיל ההתבגרות למצב הרוח שלה, את צדקת כשהבאת את ההשערה הזו לשיחה. בגילאים האלו, יש שינויים שחלים בגוף ובנפש ומשפיעים גם על שינויים במצבי רוח. את מוזמנת לקרוא קצת יותר על הנושא בתשובה אחרת שנתתי תחת הכותרת "מצב רוח לא יציב.. זה נורמלי?"


[איך אפשר לעזור?]
דבר ראשון מומלץ לשאול את החניכה אם היא שיתפה עוד מישהו קרוב בתחושותיה. ואם לא יצא לה, אז ניתן להמליץ לה לדבר על כך עם אדם מבוגר שהיא בוחרת- הורים, דמות חינוכית מבית הספר, וכו. על ידי כך את גם מוודאת שיש עוד אנשים שערים ומודעים למצב (במיוחד שהם מבוגרים ובעלי אחריות מסוימת על החניכה) וגם מפנה אותה להתייעץ עם דמות נוספת ומשמעותית לה.
בנוסף, את יכולה לנסות להבחין מהצד במה בא לידי ביטוי העצבות שלה.. ואם יש משהו חריג אז כמובן לדווח לאדם בוגר שמקורב אליה כדי שיראו אם יש צורך בעזרה מבעל מקצוע.


את יכולה גם להמליץ לה לעשות דברים שהיא אוהבת ומשמחים אותה וישפרו לה את מצב הרוח- בילוי עם חברות, לראות סרט, לעשות ספורט.. וכו.
ועוד משהו קטן בתחום הבריאותי (כמובן שאינני אשת מקצוע בתחום זה ולכן מדובר בהמלצה בלבד), ישנם מחקרים שמצאו קשר מסוים בין כמות ברזל בדם למצב רוח. כשיש מחסור בברזל יכולות להופיע תופעות עייפות ומצב רוח פחות קופצני ושמח. הבשורה במקרה זה, היא שמדובר במשהו שניתן לשנות בקלות! אם החניכה לא עשתה בדיקת דם זמן רב, הציעי לה ללכת להיבדק, ובמקרה שאכן מדובר על מחסור מסוים יש אינספור דרכים למלא אותו! מדובר בפתרון קל ויעיל :)


כמובן שאם תראי לנכון תוכלי להתייעץ בעצמך עם אדם קרוב אלייך שיוכל לספק לך אולי פתרונות ועצות נוספים לאלו שפירטתי כאן.


שיהיה בשמחה ובטוב! וישר כוח על המוטיבציה והניסיון לעזור! אני בטוחה שהחניכה שלך מעריכה את זה מאוד.
בהצלחה!! מוזמנת לפנות אליי במייל לצורך בירור נוסף בנושא.


משאת


masethm@gmail.com

כתבות נוספות