קריאת שמע

האם מותר להגיד את קריאת שמע בקול או שצריך להגיד אותו בלחש?

תוכן התשובה:

התשובה התקבלה מהרבנית בת שבע סמט, רמי"ת בבית המדרש לנשים במגדל עוז.

שלום רב!

יישר כח על השאלה ועל השאיפה לדייק במצוות קריאת שמע.

השולחן ערוך (בסימן ס"א סעיף ד) כותב: נוהגין לקרות פסוק ראשון בקול רם לעורר הכוונה.

ובהמשך דבריו (סעיף י"ג) כותב: אחר פסוק ראשון צריך לומר ´ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד´ בחשאי. כלומר בלחש.

בסופו של הסימן (סעיף כ"ו) מוסיף השולחן ערוך ומתאר את המנהג ביחס לשאר הפרשייה:

יש נוהגין לקרות קריאת שמע בקול רם ויש נוהגים לקרותו בלחש.

והרמ"א מוסיף: ומכל מקום יאמרו פסוק ראשון בקול רם וכן נוהגים.

יוצא מכאן שרק את הפסוק הראשון יש לומר בקול ואת השאר - אפשר בלחש ואפשר בקול.

בסימן הבא, השולחן ערוך מביא דין נוסף באותו עניין - צריך להשמיע לאזניו מה שמוציא בפיו ואם לא השמיע לאזניו יצא. כלומר, למרות שניתן לומר את פרשיות קריאת שמע בלחש, עדיף לאומרם ברמה מסויימת של הגייה כך שאת תצליחי לשמוע בעצמך. יתכן שמטרת דין זה כדי לשמור על הריכוז שלנו בפרשיות קריאת שמע.

לסיכומו של דבר: את הפסוק הראשון יש לומר בקול, "ברוך שם וכו´" בלחש, ואת הפרשיות אפשר לומר כפי שנח לך. כמובן, בתפילה בציבור - שקוראים בקול יש להיזהר שלא להפריע לשכנייך לתפילה. במידה ואת אומרת בלחש - השתדלי להקפיד להגות בשקט כל מילה ולא רק לקרוא "בלב" כדי שאוזניך ישמעו מה שאת מוציאה מפיך.

בהצלחה רבה !

בת שבע

התשובה התקבלה ממשיבת נפש - רבניות בית הלל, נשות תורה עונות כהלכה
יג בניסן התשעז
,
09 באפריל, 2017
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

חברי האיחוד הלאומי צילום: אור אלכסנברג

צירוף מקרים? ביום פינוי נתיב האבות - כנס של האיחוד הלאומי

קרא עוד