איך לאזן את תזונת הילדים אחרי הלימודים

הזמן בו הילדים נמצאים בבית הוא הזדמנות נפלאה לעודד אותם להרגלים בריאים בכל הנוגע לתזונה, ליצור סביבה ביתית תומכת ולתת דוגמא אישית. אך איך עושים את זה?

חדשות כיפה יפית קסלר, דיאטנית קלינית 19/01/14 15:48 יח בשבט התשעד

איך לאזן את תזונת הילדים אחרי הלימודים
shutterstock, צילום: shutterstock

בשני העשורים האחרונים, עולים שיעורי עודף המשקל וההשמנה בקרב ילדים, ואיתם מופיעות מחלות שהיו בעבר נחלת המבוגרים והיום "זוכים" להן במירכאות גם ילדים - כמו למשל סוכרת, כולסטרול ולחץ דם. אחד מהנושאים החשובים הוא הרגלי האכילה של הילדים והשפעתם על המשקל והבריאות בהמשך חייהם.

אז מה אנחנו ההורים יכולים לעשות בעניין?

הזמן בו הילדים נמצאים בבית הוא הזדמנות נפלאה לעודד אותם להרגלים בריאים בכל הנוגע לתזונה, ליצור סביבה ביתית תומכת ולתת דוגמא אישית. כדי ליצור סביבה התומכת באכילה בריאה חשוב שנבין את הגורמים המשפיעים על כמות וסוג האוכל שילדים אוכלים:

מה עושים? כדי לאזן את תזונת הילדים לאחר שעות בית הספר, חשוב להקפיד על אכילה מאורגנת סביב השולחן כך שתשומת הלב תהיה מוקדשת כולה לאוכל. לקרוא ספרים או עיתונים יתאפשר רק לאחר הארוחה ולא במהלכה.

סיבה נוספת לאכילה לא מאוזנת היא שכולנו - מבוגרים וילדים כאחד, אוכלים עם העיניים. זה אומר שהאוכל הזמין והנגיש הוא זה שהילדים יעדיפו לאכול.

תכננו מראש רשימת קניות שתכיל ירקות ופירות, גבינות רזות, יוגורטים וקרקרים מחיטה מלאה. אלו מאכלים קלים שאינם דורשים הכנה, ויכולים לספק ארוחת ביניים בריאה וטעימה. כדי לעודד את הילדים לאכול ירקות ופירות הכינו את הבית בהתאם: שימו קערה עם פירות בשלל צבעים על השולחן בסלון. חיתכו מראש מגוון ירקות צבעוניים - מקלות גזר, מלפפון וגמבה, והניחו על צלחת יפה במרכז שולחן האוכל עם הגשת הארוחה. במקביל, הימנעו מנוכחות חטיפים זמינים לעין - כלומר עוגיות על השיש או עוגה מגרה המציצה מיד עם פתיחת המקרר. הקפידו לשים את החטיפים בתוך מגירה, ואם נשארה עוגה משבת הקפיאו אותה בפריזר.

גם לגודל הצלחת ישנה השפעה על הכמות שהילד יאכל. ילדים אוכלים עד פי 2 יותר כאשר המנה מוגשת להם בקערה או בצלחת גדולה.

הגישו את הארוחה בצלחות המתאימות לכמות הדרושה לילד בהתאם לגילו וצרכיו התזונתיים. הימנעו להשתמש בצלחות מאוד גדולות, העלולות לגרום לאכילה מעבר לכמות הנדרשת.

דוגמא לתפריט אחר הצהריים לילד :

• ארוחת צהריים: קציצות עוף מעורב עם הודו (עשיר בברזל!) + כוס פסטה ברוטב עגבניות + פרוסות מלפפון או גמבה (עשירים בויטמינים!).

• ארוחת ביניים: יוגורט בטעם טבעי (עשיר בסידן!) או במתיקות מעודנת עם פרי חתוך (עשיר בויטמינים ובסיבים!).

• ארוחת ערב: לחם או לחמניה + ביצה מקושקשת (עשירה בחלבון!)וקוטג' (עשיר בסידן!) או אבוקדו + עגבניות שרי ומקלות גזר.

• לילה: כוס שוקו או מעדן חלב (עשיר בסידן ובחלבון!).

באדיבות מועצת החלב