העישון לא יפה לכם

שיעור המעשנים בישראל מוערך בכמיליון ומאתיים אלף מעשנים, מחקר חדש מגלה כי הסיגריות מזיקות לא רק לבריאות אלא גם פוגעות באסתטיקה

חדשות כיפה ד"ר אהוד מאור 31/12/17 11:06 יג בטבת התשעח

העישון לא יפה לכם
עישון, צילום: שאטרסוק

לפי דו"ח משרד הבריאות, שיעור המעשנים בישראל מוערך בכמיליון ומאתיים אלף מעשנים. מספר לא קטן לכל הדעות. 

נזקי העישון הם רבים והרסניים. כמעט ולא ניתן למצוא מחלה קשה או נזקים בריאותיים שלא שויכו לסיגריות החל מתלות נפשית והתמכרות פסיכולוגית וכלה בנזקים נשימתיים ועשרות סוגי סרטן קטלניים.  

כעת, מחקר מעניין מגלה שסיגריות מזיקות לא רק לבריאות אלא גם פוגעות באסתטיקה.

המחקר החדש שפורסם לאחרונה על ידי אוניברסיטת בריסטול באנגליה מצא כי מי שמעשן נתפס כפחות אטרקטיבי בעיניי המין השני. ד"ר אהוד מאור, מומחה  בכירורגיה פלסטית ברשת מרפאות פרופורציה מסביר על הנזקים שגורם העישון מבחינה אסתטית;

העישון פוגע באיכות העור ובריפוי פצעים. בנוגע לניתוחים פלסטיים, עישון מעכב את קצב ההחלמה של הפצע ואף יכול להוביל לפעירה של פצעים ניתוחיים ונמק בשולי הפצע. כל מי שמעשן ומעוניין בניתוח פלסטי צריך לקחת בחשבון כי ההחלמה של הפצע תהיה איטית יותר ואולי אף יצטרך ניתוח נוסף לתיקון הפצע הניתוחי. על כן, חשוב ביותר לחדול מעישון סיגריות לפחות חודשיים לפני הניתוח ובמשך חודשיים לאחר הניתוח. לעיתים נהוג לבצע בדיקת "קוטינין" על מנת לוודא את מהימנות הפסקת העישון.

מבחינה פתו-פיזיולוגית, עישון מוביל להזדקנות מואצת של העור, במיוחד עור הפנים, המתבטא ע"י יובש, ירידה בחיוניות וקמטוטים באזורים שונים בפנים, בעיקר סביב השפתיים, הסנטר והלחיים. כתוצאה מהצריכה הריכוזית והמוגברת של הניקוטין, העור צונח מהר יותר והצבע הטבעי שלו הופך מוורדרד לגוון כתום ואפרפר. הסיבות לכך נעוצות בעיקר בשל פגיעת העישון ברמת הלחות של העור מה שהופך אותו ליבש וחסר ברק, והניקוטין גורם לשחרור הרדיקליים החופשיים שפוגעים בקולגן ובאלסטין, אשר שניהם חשובים ביותר לגמישות והאלסטיות של העור. כמו כן, פעולת עישון הסיגריה מחייבת קימוץ שפתיים וחזרה על אותן תנועות בפנים מה שגם "תורם" לקמטוטים לא טבעיים באזורים אלה. החשיפה היומיומית של עור הפנים לחום שהסיגריות מפיקות ולחומרים הכימיים הפעילים, פוגמים באיכות ובמראה העור.

אם לא די בכך, בשל העישון ניתן לראות התפרצות של פיגמנטציה בעור, מדובר בכתמים שנוצרים בעקבות ייצור יתר של מלנין, ויכולים לכלול שילוב של מספר גוונים, בעומקים שונים בשכבות של העור. חשיפה ממושכת לשמש לאורך שנים, מכהה את הכתמים, מעמיקה אותם ומפשטת אותם. כמובן שככל שמעשנים יותר סיגריות, לאורך שנים רבות יותר, ניכרת החמרה בקמטוטים סביב השפתיים, בכתמים על עור הפנים, ביובש העור ובנטייה לגוון עור פנים צהוב.

בסופו של דבר ההמלצה הכי טובה היא פשוט לחדול מעישון. החסרונות שבעישון מתעלים בהרבה על היתרונות, ואם עד היום, הנזק הכספי או הבריאותי לא זה שדיבר אליכם במיוחד, כעת יש סיבה נוספת מדוע לא כדאי לעשן. זה פשוט לא יפה לכם. לפחות מבחינה אסתטית.


 

 ד"ר אהוד מאור הינו מומחה בכירורגיה פלסטית ברשת מרפאות פרופורציה.