המאזן הופך למאוזן

השגרה החורפית היא בדיוק הזמן לבחון בנחת את ההוצאות וההכנסות, בדו"ח משפחתי מפורט. הנה כמה טיפים שיחסכו לך המון כסף

חדשות כיפה כרמי אור, ירחון ´הלל´ 09/12/13 10:25 ו בטבת התשעד

המאזן הופך למאוזן
shutterstock, צילום: shutterstock

המאזן מהווה נקודת פתיחה לכל שינוי כלכלי, כי כדי לדעת איך לפעול אנחנו צריכים להתבונן בחיינו ולראות איפה אנחנו עומדים. אז כדי לראות במדויק את מקומנו ודפוסי ההתנהגות שלנו, חשוב בשלב הזה למלא במדויק מאזן הוצאות והכנסות לשלושת החודשים האחרונים. נכון שזאת פעולה סיזיפית, אבל זה אירוע חד פעמי שמהווה את הכלי היחיד לבדיקת המצב. הפשילו שרוולים, שבו יחד בזוג, או כל המשפחה אם אתם מוצאים לנכון להוסיף את הילדים הבוגרים לתהליך, פנו שעתיים לפחות ואספו את דפי העו"ש ודיווחי כרטיסי האשראי, הצ'קים ותלושי השכר (עצמאים צריכים את נתוני ההכנסה מרואה החשבון). עכשיו הדפיסו או הורידו למחשב דף מרוכז של מאזן הוצאות והכנסות (ארגז כלים מלא לניהול כלכלת משק הבית אפשר למצוא באתר שלי). רשמו את כל ההוצאות וההכנסות שלכם בשלושת החודשים האחרונים.

השלב הבא הוא לבחון את הפערים. האם הפער הוא חיובי? שלילי? עקבי? מה המגמה השנתית בחשבון הבנק? עם המסקנות הטכניות האלה, אפשר להתחיל לקבל החלטות לעתיד. חשוב לבצע את השלב הזה כפעולה טכנית בלבד ולא לערב רגש. כמו כן, כדאי לדעת שאנחנו נוטים "להחביא" הוצאות מסוימות כי לא נעים לנו לשים אותן על הנייר ולהתבונן בהן.

אחת המשפחות שליוויתי הכינה מאזן של שלושה חודשים מהמדויקים שראיתי, אבל כשישבתי להשוות את מגמות השינוי בחשבון הבנק שלהם, עדיין היה פער בין המספר הסופי על הניר לבין התוצאות בשטח. מ'חקירה' קצרה שערכתי, התברר שהם עוזרים באופן קבוע לאחד הילדים הנשואים במימון שוטף על ידי תשלום במזומן במכולת של הישוב לקניות שוטפות, וכך נעלמו כמה מאות בודדות של שקלים מהדו"ח. אז אם יש לכם סכום במזומן שאתם לא זוכרים לאן הלך, אל תתעלמו ממנו אלא רשמו אותו בסעיף "מזומן ללא מעקב".

בניהול תקציב, היעד הוא כמובן לאזן את משוואת ההוצאות וההכנסות ולא משנה מאיזה צד, כי גם צד ההוצאות (הבנאלי והידוע) פתוח להתייעלות, וגם צד ההכנסות יכול תמיד לקבל חיזוק.

על שני צידי המשוואה נרחיב בחודש הבא, ובינתיים כמה קבלות קטנות שיעשו לך חורף חם:

1. הכינו רכבכם לחורף! ערכו בדיקה מקיפה ובצעו תיקונים, זה חוסך כסף וכאב ראש.

2. בחנו אפשרות מעבר למאכלים מבושלים המורכבים ממרכיבי יסוד כגון קטניות וירקות שורש, הם מעולים לתזונת חורף, וחוסכים נתח נכבד מהתקציב בסעיף המזון.

3. אם קר, אפשר ללבוש משהו נוסף ולאו דווקא להפעיל את החימום על כל סוגיו שמתייקר מחורף לחורף.

4. תלייה של הכביסה הרטובה על מתקן בתוך הבית, מוסיפה לחות (שתמיד נדרשת כשמפעילים חימום) וריח נעים, וכמובן חוסכת המון חשמל שצורך מייבש הכביסה.

5. וודאו איטום פתחים. השקעה באיטום חריצי חלונות ודלתות מוכיחה את עצמה לטווח ארוך בחיסכון בהוצאה על חימום.

הכותבת היא יועצת ומאמנת לכלכלת המשפחה. לאתר, ליצירת קשר: carmi@carmior.com. לכתבות נוספות באתר לנשים הדתיות - ”משלך“. הטור פורסם בירחון הנשים 'הלל'