שו"ת סמ"ס - האם בהלכות צניעות אין סוג של פגיעה והדרת נשים?

האם אישה נשואה עם קעקוע יכולה לטבול במקווה? האם יש בעיה עם נוער הגבעות? והאם בשבת לא משמינים? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 12/03/15 13:07 כא באדר התשעה

שו"ת סמ"ס - האם בהלכות צניעות אין סוג של פגיעה והדרת נשים?

שוחד בחירות

ש: מותר לי לעבוד בבחירות עבור מפלגה שאיניני מסכים איתה?

ת: כן. גם היא חלק מן האמת.

ש: אם הם מתנים כתנאי לעבוד אצלם שאצביע עבורם, מותר?

ת: לא. זה כמו שוחד בחירות, אדם צריך להצביע בעד המפלגה שהוא חושב שהיא הכי טובה לאומה.

תפילין לא במקום

ש: אם אני רואה אדם מבוגר עם תפילין לא במקום, האם להעיר לו? זה עלול לביישו?

ת: או לבקש מאיש זקן להעיר לו או להעיר לו דרך שאלה: רציתי לשאול אותך האם עליי להניח תפילין כך וכך כפי שאני רואה אצלך?

נוער גבעות

ש: יש בעיה בנוער גבעות?

ת: העיקר שלא תהיינה מלחמות יהודים ביהודים.

זקן בצבא

ש: חתמתי על זקן בצבא מטעמי נוחות, וכשאני יוצא הביתה אני מתגלח. זה מוסרי?

ת: כן. כי בגילוח, גם עם מכונת גילוח יש בעיות הלכתיות כבדות, וכל הממעט הרי זה משובח. אך שאל את הרב הצבאי או בקו לחיילים של הרבנות הצבאית 0529414414.

אישה עם קעקוע

ש: האם אישה נשואה עם קעקוע יכולה לטבול במקווה?

ת: בוודאי. וכמובן אסור לעשות קעקוע.

ראשונים כמלאכים

ש: האם גם על הראשונים כמו הרשב"א נאמר ראשונים כמלאכים או שהם בני אדם כמונו?

ת: חלילה. אינם בשר ודם כמונו אלא מלאכים (אמר האדמו"ר מויז'ניץ ה'ישועות משה' שסיפר לו הרבני בנש"ג ר' אברהם אולמן מזכיר הקהל בגראסווארדיין, שהיה רב באונגארין שיצא ל"ע לתרבות רע, ואמר לו אז הגאון רבי משה צבי פוקס אב"ד גראסווארדיין, מח"ס שו"ת יד רמה, שהוא כבר ידע כעשרים שנה שהרב הנ"ל הוא אפיקורוס, כי היה אז אסיפת הרבנים בעיר פעסט, והגאון רמ"צ הנ"ל היה שם, וגם הרב ההוא היה שם, והרב ההוא הקשה לו קושיא עצומה על הרשב"א, ואמר לו רמ"צ הנ"ל שלפי השקפה ראשונה נראה שהוא קושיא חזקה ובלילה אעיין עוד הפעם. למחר שאל אותו הרב אם יש לו כבר תירוץ, והשיב לו שלא נתיישב לו עדיין אע"פ שכבר עיין הרבה, אז אמר לו הרב ההוא: באמת ידעתי שלו תוכל לתרץ הקושיא, ורציתי להראות לך שגם הרשב"א היה בשר ודם, והיה יכול לבא לידי טעות ע"כ. ומאז לא רצה רמ"צ לדבר עמו, כי ידע שהוא אפיקורוס שאומר כן על הרשב"א. מפי הג"ר שרגא פייוויש שנעעבאלג, מח"ס שו"ת שרגא מאיר. והוסיף: שאם אומר על הראשונים שהם כמלאכים אז אנו כבני אדם, אבל כיון שהוא אמר על הרשב"א שהוא כבני אדם ש"מ שהוא אפיקורוס. שרגא המאיר על מועדים-דרשות עמ' קסג - מ"צ).

נושאים אמוניים עמוקים בסמ"ס

ש: האם אפשר להשיב בסמ"ס גם בנושאים אמוניים עמוקים?

ת: לפעמים כן, למשל י"ג עיקרי אמונה המופיעים בסידור הם עניינים אמוניים עמוקים ועיקריים המנוסחים בקיצור.

שכל ורגש

ש: האם אין תופעה היום שהרגש גובר על השכל?

ת: כן אך לא מהיום אלא זה התחיל מחטא אדם הראשון. אבל במהלך הדורות השכל גובר, ככל שהאדם יותר אנושי ופחות בהמי.

צניעות

ש: האם בהלכות צניעות אין סוג פגיעה בנשים, סוג שנאה, סוג הדרה?

ת: חלילה. אדרבה הצניעות שומרת על כבודן של נשים מפני יצרו של האדם. כך כותב מרן הרב קוק במידות הראיה ערך צניעות: "מדת הצניעות גורמת טובות רבות בעולם ומתוך כך היא זוכה לדחות מפניה דברים שהיו טובים מצד עצמם, אבל כיון שמפני יצר האדם וכחו החלש יגרמו לפרוץ במדת הצניעות, שהיא קיומו של עולם הרוחני והחמרי... הצנוע מכיר כי לא מפני שנאה על המין הוא מתרחק ועושה גדרים כי-אם מפני התכלית הכללי היפה". וכן כתוב בספר לנבוכי הדור ("ההרחקה של הצניעות מאשת רעהו, אינה באה מתוך קנאה וצרות עין חלילה, כי אם מתוך טהרת הנפש וקדושת המדות והמעשים. מפני, שכשם שהקירוב שבפעל ואותות האהבה המה נאים ויפים להנעים ולשכלל חיי המשפחה, כן כשהם מפכים מצד איש זר יכולים הם לעכר חיי המשפחה וטהרתה. ועם התרחקותינו מאשה זרה, הננו אוהבים אותה בתור אדם, ומשתדלים בטובתה". שם עמ' 104 - מ"צ).

צוער בשבת

ש: אני צוער בצה"ל ועליי להתלוות מחר בשבת לקצין החונך שלי שיטפל בחריש חקלאים פלסטיניים שמתקיימים דווקא בשבת. מותר ללכת?

ת: ודאי שאין לחלל שבת בחניכה, אך כיוון שזה דבר שאפשר ללמוד רק בשבת, מותר. אך שאל את הרב הצבאי או הקו לחיילים של הרבנות הצבאית 0529414414.

שוחד בחירות

ש: בבחירות האם אני יכול לשקול מי יהיה יותר טוב עבורי?

ת: לא. יש לבחון לשם שמים. שו"ע חו"מ קסג א הגה. כלומר טובת האומה ("כל צרכי ציבור שאינן יכולין להשוות עצמו, יש להושיב כל בעלי בתים הנותנים מס ויקבלו עליהם שכל אחד יאמר דעתו לשם שמים וילכו אחרי הרוב". שו"ע שם - מ"צ).

פיוס הורים

ש: כמה צריך לפייס את אביו ואת אמו?

ת: הרבה מאוד מאוד.

ילדים בלוויה

ש: מאיזה גיל ראוי לקחת ילדים ללוויה?

ת: אין הגדרה. זה דבר אישי. אך להסביר להם לפני כן ואחר כך. לפעמים זה גם נצרך בתור פרידה מאדם אהוב שעלה למרומים (עיין הגדרות שונות בסוף הספר לילדים של הרב "אבא לא ישוב" - מ"צ).

פרפקציוניזם

ש: יש לי בעיה של פרפקציוניזם וזה מפריע לי לתפקד כי בכל דבר אני מתייסר שיכולתי לעשות יותר טוב. איך יוצאים מזה?

ת: א. על ידי העמקה של לא עליך המלאכה לגמור. ב. וכן, שמח בחלקו. ג. לקבוע סדרי עדיפות שהרי אי אפשר לעשות הכל. ד. להיעזר בזולת כדי להכריע אם עשית די.

שהחיינו על ידי חתן וכלה

ש: האם אפשר לברך שהחיינו על נישואים?

ת: לא. ואפשר לברך על פרי חדש או בגדים חדשים. והספרדים מברכים על טלית חדשה. כה"ח או"ח רכג.

חסד ויסורים

ש: יש אנשים שאני עושה להם חסד וכתוצאה מזה אני סובל. האם אני חייב להמשיך?

ת: לא חייב. חסד זה לפי הצורך ולפי היכולת. אך דע שיש אומרים שכמו שמזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה, כך יסוריו קצובים לו מראש השנה. לכן אם תחמוק מיסורים הבאים לך מתוך עשיית חסד, אז היסורים יבואו ממקום אחר. ועל זה אמר החפץ חיים: אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי, כלומר, יהי רצון שהרדיפות שבאות אליי תהיינה מתוך עשיית טוב וחסד.

נשמה יתרה

ש: האם זה נכון שבשבת כיוון שיש נשמה יתירה לא עולים במשקל?

ת: הבלים.

תולעים בדיג

ש: האם שימוש בתולעים חיות לצורך פתיון לדיג מותר, או אסור משום צער בעלי חיים?

ת: מותר. א. זה לצורך האדם (רמ"א אע"ה ה יד). ב. יש אומרים שבתולעים אין איסור צער בעלי חיים (פס"ת קנו אות כג ו - מ"צ).

חידוש הסנהדרין

ש: מה לעשות כדי שיתחדש הסנהדרין?

ת: מרן הרב קוק מסביר בשתי אגרות שצריך תלמידי חכמים ענקיים הבקיאים אפילו בכישוף ויודעים לפסוק בכל התורה כולה. לכן רחוק הוא היום. ובינתיים יש רבנות ראשית לישראל (אגרות הראיה ח"א עמ' שמא. ח"ב עמ' ס - מ"צ).

כתיבת כינוי בכתובה

ש: אם יש לאדם כינוי כגון אבי לאברהם, איציק ליצחק, קובי ליעקב - מה לכתוב בכתובה?

ת: את השם המלא.

ש: ואם יש לו שני שמות?

ת: לכתוב שניהם. אך שם שהוא כלל לא בשימוש, גם לא בעליה לתורה, אין צורך לכתוב.

איפה ד'

ש: מה יענה אדם לילדה בת 4 ששואלת איפה ד' ולמה לא רואים אותו?

ת: בשאלות כאלה אי אפשר להשיב באמת קנויה, בה אדם חוזר על דברי חברו, אלא ישיב מה שיש בתוכיותו העמוקה. אך אמור לו שאם הוא חושב לברר את השאלה הכי עמוקה והכי יסודית בחיים בסמ"ס, אין תקווה שימצא מסילות ללב של ילדה.

ייאוש מן המדינה

ש: אני מיואש מן המדינה. כיצד לצאת מזה?

ת: ראה האורות והצללים בפרופורציה.

דיווח על התעללות

ש: האם מותר לדווח על התעללות בחסר ישע, או זה אסור משום לשון הרע?

ת: זה נקרא לשון הרע לתועלת שהוא מותר ומצווה משום לא תעמוד על דם רעך (ועיין שו"ת ציץ אליעזר יט נב שמתעלל הוא בגדר רודף - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק